wasbeer2006 schreef: ↑03 mar 2021 12:21
Het gaat natuurlijk om dat je een houding ook kunt volhouden.
Quintana kan wel in de beugels gaan rijden maar een langer/normaal persoon van 1,85 is dat wat anders.
Op de remgrepen is ook meer aero logisch want het scheelt je 12 cm arm in de wind. (ervan uitgaande dat je even recht/schuin met je rug zit. Kijk eens hoe hoog de langere rijders op tijdritstuur zitten!
Dat uitgangspunt dat je rug even hoog zit is wel vreemd.
Je pakt de beugels juist om dieper te zitten. Niet om je armen meer gestrekt te kunnen houden.
Tijdrijders die "hoog" zitten is echt een ander vak. Enerzijds heb je de mogelijkheid om jezelf smal te maken door het ligstuur. Daarin is het voortschrijdend inzicht dat je de voorkomt mag afsluiten. Dus je armen lang gestrekt is niet beter dan je armen 45 graden omhoog. Lang gestrekte vooruit betekend dat je een enorm gat opwerpt tussen je kin en je armen, en daarmee in je schoot. Huidige inzicht is armen juist wat hoger en het liefst met een op maat gevormd ligstuur. Zodat je meer druppelvorm bent en de lucht langs je armen naar de buitenkanten perst.
Je hebt wel een punt over volhouden en over vermogen. Gerelateerd aan elkaar. Maar het is wel gebleken dat je beter iets minder aero kunt zitten als je dan een stuk meer vermogen kunt leveren over de tijdsduur van de inspanning. Bij tijdrijden kan je dat mooi finetunen. Op een koersfiets een stuk minder vanuit de afstelling. Maar juist daarom kan een renner afwisselen in handposities en elleboog hoek. En daarmee hoe diep die zit hoe makkelijk hij dan nog vermogen kan leveren, hoe snel hij daarmee verzuurd etc.
En de drop gaan vergelijken in absolute waarden tussen kleine en grote mensen is natuurlijk sowieso onzin. Daarnaast gaat het om verhoudingen van lijf en ledematen. Ik ken mijn bbl niet, maar weet wel dat ik aardig aapfactor heb (spanwijdte armen is 1.92 bij een lichaamslengte van 1.85). Zitdwerg is ook een benaming wat bij mij past. Dus ik heb weinig moeite om met een grote drop te rijden. De benen hebben de lengte om het zadel hoog te zetten, de armen de lengte om bij het stuur te komen. Ik heb wél moeite met een lang frame, omdat ik dan teveel gestrekt kom te zitten. Met alle drukpunten en gekke kwalen tot gevolg. En of ik lekker rijdt in de beugel, nou niet standaard, maar als het hard moet dan is dat wel de beste houding. Beetje naar voren schuiven op het zadel, klein maken en in de beugel stoempen.
Ik denk dat in de beugel rijden ook gewoon nodig is in een sprint in koers. En in afdalen altijd. Puur voor je eigen veiligheid. Bij een gat of hobbel, of een elleboogje van een ander. Heb je nog de kans je stuur te herpakken of stuiter je hooguit binnen je beugels. Had je je handen bovenop liggen, ben je het stuur kwijt en lig je tegen het asfalt. Ik zou daarom, en bij normale wielertoeristen die af en toe een heuveltje af komen, zeker een fiets adviseren waarbij je in de beugel kunt zitten, en van daar bij je remmen kunt.