Waarom gaat de ketting langer mee met wax dan met olie?
smeermiddel squirt dry lube
Nou aldaar, nóg een voordeel van die wax.
Ik dacht dat dit één van die voordelen was die men noemt in dit topic van wax gebruiken. Geen idee of het klopt hoor, maar dat lijkt me een mooi voordeel.
Bij m'n volgende ketting ga ik die Squirt misschien wel even proberen.
Over het algemeen wel, maar met de andere fiets ik eigenlijk ook nooit in de regen. Die staat meer op trainer en de zondag eens een buitenruit in de winter.Einstein schreef: ↑25 dec 2020 11:52De fiets met wax is een mooi weer fiets?Djemz schreef: ↑25 dec 2020 10:44 Ik weet 1 ding.. En dat is dat ik een fiets heb waar enkel olie gebruikt wordt en mijn andere is enkel met wax. In dezelfde aantal kms van mijn ketting met wax heb ik al 2 kettingen met olie opgereden (8000 kms is mooi bij gehouden per fiets op Strava).
De ene is wel een ultegra ketting en de andere waren 105 kettingen, maar zoveel verschil zal de ketting zelf ook wel niet uitmaken zeker? Anders is de meerprijs van ultegra het dan zeker waard.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Wanneer je veel in de vuiligheid/nattigheid rijdt met je fiets, dan zal je wel vaker/sneller met Squirt Lube in de weer moeten.
Ik gebruik het ook op mijn cyclocrosser en mtb in alle weersomstandigheden.
Ik gebruik het ook op mijn cyclocrosser en mtb in alle weersomstandigheden.
Ik gebruik het nu al jaren op zowel de racefiets, MTB en toerfiets. Je moet inderdaad wat vaker smeren maar het is ook zo gebeurd. Heb ik er graag voor over in ruil voor een altijd schone ketting/cassette/tandwielen.
Of de ketting en cassette langer meegaan door het gebruik van Squirt kan ik niet zeggen. Misschien ligt het er ook wel aan dat je door het gebruik van Squirt de ketting vaker moet schoonmaken en weer smeren. Een kwestie van onderhoud dus.
Of de ketting en cassette langer meegaan door het gebruik van Squirt kan ik niet zeggen. Misschien ligt het er ook wel aan dat je door het gebruik van Squirt de ketting vaker moet schoonmaken en weer smeren. Een kwestie van onderhoud dus.
Ik niet, ik ontvet alleen de nieuwe ketting. Een lopende ketting veeg ik af en zet er een nieuw laagje Squirt op. Na verloop van tijd zie ik wel wat geklonterde was in de cassette, bladen en derailleurwieltjes en die maak ik wel af en toe schoon met citrus ontvetter.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Zelfs het ontvetten van de nieuwe ketting is in mijn ervaring niet nodig. Ik rijd er eerst op tot ie gaat piepen, dan de eerste keer een dubbele laag wax en klaar.
Hier al een paar jaar een beetje hetzelfde n.l.:
Bij een nieuwe ketting alleen de buitenkant schoonmaken met een doekje met lampenolie. Pas na een aantal ritten, meestal 300 km, met Squirt indruppelen d.m.v. flesje op z'n kop op de ketting en crank (terug)ronddraaien.
Bij een nieuwe ketting alleen de buitenkant schoonmaken met een doekje met lampenolie. Pas na een aantal ritten, meestal 300 km, met Squirt indruppelen d.m.v. flesje op z'n kop op de ketting en crank (terug)ronddraaien.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless