en 11speed blijft....
eTap AXS ervaringen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
SRAM heeft natuurlijk wat meer risico genomen door voor wireless te kiezen. Shimano Di2 problemen zijn 90%+ gerelateerd aan de batterij, maar komen ook nog wel regelmatig voorbij (in mijn vriendengroep hebben we daar ook regelmatig om stil gestaan, maar meestal na wat prutsen met de D-Fly unit en kabeltjes lostrekken, komt de boel wel weer tot leven).
Nadeel is dan als bij SRAM iets uitvalt, het vaak echt in de achterderailleur zit ('the brain' zoals ze hem noemen). Als die dood is, is er weinig wat je kunt doen behalve de garantieprocedure opstarten.
Shimano DA Di2 lijkt dus ook de gulden middenweg te kiezen. Shifters wireless, derailleurs bedraad naar de losse batterij. Bij SRAM lijkt het probleem ook nooit in de shifters te zitten, dus wat dat betreft wel een safe-bet van Shimano.
Om nou hieruit te concluderen dat de één beter is dan de ander lijkt me een beetje overdreven. Ja, SRAM gaat misschien 2x zo vaak kapot, maar voor de een geldt misschien 1% uitval en de ander 2% uitval. Dat zijn nou weinig schokkende verschillen. Als je internet mag geloven is het niets anders dan problemen, maar dat komt mede doordat je de mensen bij wie het gewoon werkt nooit hoort.
In mijn directe omgeving is het denk ik 60-40 Di2 vs. Etap (dat komt mede doordat ikzelf al met Etap rijdt). Met name de fietsen die de laatste 2 jaar gekocht zijn hebben opvallend vaker Etap. Ander opvallend detail is dat Campa al zo lang ik me kan herinneren 0% is. Volgens mij heb ik op een oude 3x9 / 2x10 na nog nooit een Campa groep in het wild gezien, althans niet opgevallen.
Nadeel is dan als bij SRAM iets uitvalt, het vaak echt in de achterderailleur zit ('the brain' zoals ze hem noemen). Als die dood is, is er weinig wat je kunt doen behalve de garantieprocedure opstarten.
Shimano DA Di2 lijkt dus ook de gulden middenweg te kiezen. Shifters wireless, derailleurs bedraad naar de losse batterij. Bij SRAM lijkt het probleem ook nooit in de shifters te zitten, dus wat dat betreft wel een safe-bet van Shimano.
Om nou hieruit te concluderen dat de één beter is dan de ander lijkt me een beetje overdreven. Ja, SRAM gaat misschien 2x zo vaak kapot, maar voor de een geldt misschien 1% uitval en de ander 2% uitval. Dat zijn nou weinig schokkende verschillen. Als je internet mag geloven is het niets anders dan problemen, maar dat komt mede doordat je de mensen bij wie het gewoon werkt nooit hoort.
In mijn directe omgeving is het denk ik 60-40 Di2 vs. Etap (dat komt mede doordat ikzelf al met Etap rijdt). Met name de fietsen die de laatste 2 jaar gekocht zijn hebben opvallend vaker Etap. Ander opvallend detail is dat Campa al zo lang ik me kan herinneren 0% is. Volgens mij heb ik op een oude 3x9 / 2x10 na nog nooit een Campa groep in het wild gezien, althans niet opgevallen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ik denk dat de hoeveelheid uitval bij Sram gewoon een heel stuk hoger ligt dan die 2% (en de etap achterderailleur daar idd de kroon in spant).
Ik heb zelf in de loop der jaren denk ik zo'n 50 di2 groepen gemonteerd en maar 10 x Etap. Overall heb ik bij Di2 één keer een defecte accu en wat kabelbreuk meegemaakt, de rest was of valschade of een gebruikersfout. Echter alle storingen waren met simpele ingrepen (softwarematige reset) op te lossen.
Van de 10 etap groepen hebben er 6 te maken gehad met een defect onderdeel (zonder aantoonbare oorzaak). Keurig binnen garantie opgelost maar toch.
Bij elk merk gaan er dingen kapot dus ook bij Shimano echter gezien de verkochte aantallen van het merk is het echt opvallend weinig (maar dat is bij de veel Japanse merken wel het geval)
Ik heb zelf in de loop der jaren denk ik zo'n 50 di2 groepen gemonteerd en maar 10 x Etap. Overall heb ik bij Di2 één keer een defecte accu en wat kabelbreuk meegemaakt, de rest was of valschade of een gebruikersfout. Echter alle storingen waren met simpele ingrepen (softwarematige reset) op te lossen.
Van de 10 etap groepen hebben er 6 te maken gehad met een defect onderdeel (zonder aantoonbare oorzaak). Keurig binnen garantie opgelost maar toch.
Bij elk merk gaan er dingen kapot dus ook bij Shimano echter gezien de verkochte aantallen van het merk is het echt opvallend weinig (maar dat is bij de veel Japanse merken wel het geval)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Het wordt idd een AXS GX groep.
Zelfde electronica als de dure broers, andere kooi etc.
Benieuwd hoe scherp ze het in de markt gaan zetten.
Zelfde electronica als de dure broers, andere kooi etc.
Benieuwd hoe scherp ze het in de markt gaan zetten.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Uit vrij betrouwbare bron vandaag vernomen dat die op zeer korte termijn achter de GX groep aan komt.
Wel heel benieuwd of het ook echt leverbaar is. In dat geval gaan ze wel veel verkopen denk ik, alles is verder zowat uitverkocht.
Less is bore
Ik moet mijn axs remmen ontluchten. Als ik de instructiefilm zie dan lijkt het er op dat dit iets anders werkt dan bij de mechanische force.
Ik heb een dergelijk bleed setje. https://r2-bike.com/BLEEDKIT-Bleed-Kit- ... ID-FORMULA
Gaat dit nu werken of heb ik dit nodig?
https://r2-bike.com/SRAM-Tool-Bleeding- ... S-eTap-HRD
Ik heb een dergelijk bleed setje. https://r2-bike.com/BLEEDKIT-Bleed-Kit- ... ID-FORMULA
Gaat dit nu werken of heb ik dit nodig?
https://r2-bike.com/SRAM-Tool-Bleeding- ... S-eTap-HRD
o'7o
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je hebt die laatste koppeling wel nodig (de eerste link werkt niet)
Die koppeling klik je op de remklauw.
Die koppeling klik je op de remklauw.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
+1wasbeer2006 schreef: ↑22 mar 2021 09:14 Je hebt die laatste koppeling wel nodig (de eerste link werkt niet)
Die koppeling klik je op de remklauw.
Ik heb mij enige jaren geleden eens de volledige kit gekocht.
Was toen, als ik het mij goed herinner, wel wat goedkoper dan nu.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
ik heb nog een volledige kit ongebruikt in verpakking, die mag voor 25 euro weg. Ophalen in Den Haag.
Ooit 2 van gekocht bij omschakeling van velgrem naar disc, omdat ik toen op veel reisde tussen 2 adressen en ik visoenen had van wekelijks bleeden.
Tweede set ligt dus nog steeds onaangeroerd hier.
Ooit 2 van gekocht bij omschakeling van velgrem naar disc, omdat ik toen op veel reisde tussen 2 adressen en ik visoenen had van wekelijks bleeden.
Tweede set ligt dus nog steeds onaangeroerd hier.
Zou ik m’n rotor 2inpower 50/34 wel kunnen gebruiken met de Force AXS?
Of moet het echt een verschil van 13 tanden zijn?
De bladen zijn 12sp compatible. Op de mtb gebruik ik ook rotor met de eagle. Maar daar hoef ik voor niet te schakelen
Of moet het echt een verschil van 13 tanden zijn?
De bladen zijn 12sp compatible. Op de mtb gebruik ik ook rotor met de eagle. Maar daar hoef ik voor niet te schakelen