Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

MTB Di2 Mod

svensation
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 dec 2009 22:30

svensation 28 jan 2010 08:57

Ik kwam deze interessante modificatie tegen van een MTB met shimano Di2 groep.

Fair wheels bike forum

Iemand enig idee welke techniek schuil gaat achter de shifters die op het stuur gemonteerd zijn? Het is gemaakt van de bediening van de shimano flight deck computer. Iemand een idee hoe dit is aangesloten om als shifter te kunnen dienen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2010 11:26

Flight Deck? Volgens mij zijn 't gewoon tijdritshifters die ze verbouwd hebben zodat 't op 't mtb stuur past.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 28 jan 2010 13:42

Idd. Deze shifters zijn tijdens de tour door verschillende renners getest. Zo kon je ook schakelen als je je handen boven op het stuur hebt. Iets wat tijden bv parijs-roubaix handig kan zijn.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 28 jan 2010 14:13

Die knopjes zitten inderdaad bij de flightdeck voor de MTB. Blijkbaar hebben ze die ook gebruikt voor de DI2 tt shifters.
En de aansluiting? Het ene draadje naar het ene knopje, en de andere naar het andere knopje. Dat lijkt me vrij simpel, eigenlijk.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

svensation
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 dec 2009 22:30

svensation 28 jan 2010 14:33

TiesT schreef:Idd. Deze shifters zijn tijdens de tour door verschillende renners getest. Zo kon je ook schakelen als je je handen boven op het stuur hebt. Iets wat tijden bv parijs-roubaix handig kan zijn.


Heb je misschien een linkje naar wat meer info? Ben wel benieuwd naar dat systeem.
kaj1500 schreef:Die knopjes zitten inderdaad bij de flightdeck voor de MTB. Blijkbaar hebben ze die ook gebruikt voor de DI2 tt shifters.
En de aansluiting? Het ene draadje naar het ene knopje, en de andere naar het andere knopje. Dat lijkt me vrij simpel, eigenlijk.


Ja, zoiets vermoedde ik zelf ook al, maar ik vroeg me af of het zo simpel kon zijn.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 28 jan 2010 22:37

Ergonomie lijkt mij ver te zoeken, wat een kleine knopjes !

Gewoon een nep rapid fire maken en daar de schakelaars inbouwen. Dat hebben ze bij de race uitvoering ook gedaan met de STI

Plaats reactie