Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cross hybride of Gravelbike, beginner.

Cindy1988!
Forum-lid

Cindy1988! 21 mar 2021 09:58

ik ben vrij nieuw in de fiets wereld, het afgelopen jaar heb ik ritjes gemaakt op een stadshybride?
ik heb totaal geen vergelijking.

ik ben een beetje rond aan het lezen maar zie door de bomen het bos niet meer.
wie kan me verder helpen.

als ik rond lees denk ik dat een cross hybride of gravelbike het meest geschikt is, maar ook lees ik dat het een vervangende naam is?
zijn er bepaalde merken, of waar moet ik op letten bij de aanschaf van een nieuwe fiets.

ik fiets samen met mijn vriend, hij op de elliptigo. we fietsen het merendeel geasfalteerde wegen en heel af en toe een aangelegd fietspad door het bos.
de afstand is tot op heden max 50km.
gemiddeld 1x per week.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 21 mar 2021 11:11

Wat wil je precies? Wil je ook off road rijden of alleen op verhard/asfalt? Wil je op termijn verder dan die 50km? Hoe hard gaat zo’n elliptigo ( moest ik even opzoeken) ? Is het je enige doel om die bij te houden of wil je uiteindelijk harder?

Met de cross hybride worden meestal fietsen met een recht stuur bedoeld. Vaak met een relatief rechte zit. Gravelbikes zijn meer racefietsen met extra ruimte voor brede banden zodat je off road kunt rijden.
o'7o

hayes

hayes 21 mar 2021 15:38

Toen ik serieus begon fietsen, was ik van plan een crosshybride te kopen. Na inlezen en advies op dit forum heb ik toch voor en racefiets (krom stuur dus) gekozen. Wat ben ik blij dat ik hier dit advies kreeg.

Ik zou dus een gravel fiets adviseren. Desnoods leg je er dikkere wegbanden op. Zo heb je meer comfort dan met dunne bandjes en kan je ook een bospad aan. Met een krom stuur heb je een stuk meer mogelijkheden om je handen te plaatsen. Beneden in de beugels, op de remgrepen, op de bocht van het stuur, bovenop het stuur,... Intussen zijn er zo veel verschillende gravel fietsen dat het niet makkelijk kiezen wordt.

Vermoedelijk ga je iets meer betalen voor een gravelfiets dan een crosshybride, maar als fietsen écht je ding is, zal je je dat niet beklagen.

Cindy1988!
Forum-lid

Cindy1988! 21 mar 2021 19:43

dankjewel Douglas en hayes.
off road ben ik eigelijk niet van plan. Ik zou op zich wel verder willen in de toekomst, met de huidige fiets is dat geen doen, ik ga er dan ook vanuit wanneer ik een geschikte fiets heb die bij mij past me dit dan beter af gaat.
mijn vriend gaat op de eliptigo rond de 26km per uur, dit kan ik (nu) niet bij houden....haha, zou ik natuurlijk wel willen of harder inderdaad.

als ik me ga richten op een gravel bike, zijn er dan bepaalde merken die jullie aanraden, ik ben dan een beginner, maar vind fietsen erg leuk dus wil wel investeren in iets goeds.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 21 mar 2021 20:15

Als je niet van plan bent om off road te rijden en je wilt wel snel fietsen waarom dan niet een gewone racefiets?

Gravelbikes zijn trendy en op dit moment relatief prijzig en bedoelt voor offroad. Lijkt me dan niet de goede keuze. Ik ben het eens met hayes dat een hybride een keuze kan zijn waar je snel spijt van hebt.
o'7o

heinrich-gs
Forum-lid

Gebruikersavatar heinrich-gs 21 mar 2021 21:39

+1

Idd, met een gravelracer alleen verhard rijden, kan prima. Maar een "gewone" racefiets doet dit gewoon veel beter.
Bliede met mien fietse

Baselga
Forum-lid

Baselga 21 mar 2021 21:50

Gewoon een racefiets kopen met 28 mm bandjes. Daarmee kun je naast asfalt ook prima betonpaden of zelfs goede zand en gravelpaden insturen. Je haalt met de racer al snel + 26 km/h en gewone racers zijn goedkoper dan gravelracers (waar je betaalt voor de hype).
I don't really want no 9.00 to 17.00
I want to ride my bike from 9.00 to 21.00

hayes

hayes 21 mar 2021 22:04

Met een gravelbike kan je natuurlijk ook bandjes wisselen en dan kan je én weg én af en toe offroad (een bospad is echt wel heerlijk fietsen).
Er zijn deftige gravel bikes met alu frame en 105 voor ca. 1500 te vinden.

Geen idee wat je budget is Cindy?

Plaats reactie