Het grote domme vragen topic
Mijn ervaring is dat er dan toch iets scheef is; bijvoorbeeld je achterpadtdt, of de kooi van je derailleur. Ik heb nu met 2 fietsen meegemaakt dat na een valpartij de achterkant net niet lekker af te stellen was (1 of 2 kransjes die niet lekker lopen) en dat vervangen van het derailleur het euvel oploste.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ok, de derailleur kan het probleem niet zijn. Het euvel komt voor zowel met oude als nieuwe derailleur(s). En een scheve pad lijkt mij ook onwaarschijnlijk (op 3 fietsen tegelijk). En schakelen gaat op alle drie helemaal prima. 1 keer schakelen altijd raak. Dus ik hoef niet te corrigeren of nog een tikje te geven.
Je hoort het ook niet bij onbelast ronddraaien. Dus misschien zit het tussen de oren?
Het zit bij mij ook in het midden van de cassette en niet aan de uiteinden dus.
Je hoort het ook niet bij onbelast ronddraaien. Dus misschien zit het tussen de oren?
Het zit bij mij ook in het midden van de cassette en niet aan de uiteinden dus.
Ride bikes, not tanks!
Moderne cassettekransen zijn allang geen vlakke plaatjes met tanden meer.
Het zou me niks verbazen dat het over sommige kransen meer geluid maakt dan over de meeste andere en dat je dat als normaal moet beschouwen.
Ondanks beweringen dat de kettingen inwendig niet smaller worden en kransen niet dunner blijkt dat niet helemaal waar te zijn en wordt er met elke "upgrade" toch wat beknibbeld met als resultaat dat het net niet 100% is, dat zien we de laatste jaren steeds meer.
De prijs die je moet betalen voor weer een krans meer.....
Ps, op het achterwiel van m'n winterfiets zit een verzameling van 3 verschillende merken merendeels wat oudere kransen, het woord cassette is teveel eer daarvoor, en een halfversleten SRAM PC971 ketting, maar het loopt wel 100% geruisloos.....
PS2 , vervangen van de derailleur als het op 1 of 2 kransen niet lekker loopt is , wat Maxima "een beetje dom"zou noemen.
Speling op het parallelogram is gewoon handmatig te voelen, is re geen speling dan is het zinloos..
Het zou me niks verbazen dat het over sommige kransen meer geluid maakt dan over de meeste andere en dat je dat als normaal moet beschouwen.
Ondanks beweringen dat de kettingen inwendig niet smaller worden en kransen niet dunner blijkt dat niet helemaal waar te zijn en wordt er met elke "upgrade" toch wat beknibbeld met als resultaat dat het net niet 100% is, dat zien we de laatste jaren steeds meer.
De prijs die je moet betalen voor weer een krans meer.....
Ps, op het achterwiel van m'n winterfiets zit een verzameling van 3 verschillende merken merendeels wat oudere kransen, het woord cassette is teveel eer daarvoor, en een halfversleten SRAM PC971 ketting, maar het loopt wel 100% geruisloos.....
PS2 , vervangen van de derailleur als het op 1 of 2 kransen niet lekker loopt is , wat Maxima "een beetje dom"zou noemen.
Speling op het parallelogram is gewoon handmatig te voelen, is re geen speling dan is het zinloos..
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik doe niet aan Zwift.
Ik zie wel regelmatig Zwift-ritten voorbij komen op Strava.
Ligt het aan mij of rijden die mensen dwars door de oceaan heen? (virtueel dan)
Ik zie wel regelmatig Zwift-ritten voorbij komen op Strava.
Ligt het aan mij of rijden die mensen dwars door de oceaan heen? (virtueel dan)
Vraagje over wind
Je hebt van die dagen (meestal 's winters) dat een windkrachtje 3 aanvoelt alsof het stormt......terwijl je er ook vaak (meestal 's zomers) met 2 vingers in de neus tegen in fietst.
Als het koud is is de luchtdichtheid uiteraard hoger dan als het warm is. Maar wordt dat meegerekend in de windkracht (die alleen om windsnelheid lijkt te draaien). Met andere woorden.....is een bepaalde windkracht altijd het zelfde, of heeft een bepaalde windkracht met een hogere luchtdichtheid ook echt meer kracht?
Je hebt van die dagen (meestal 's winters) dat een windkrachtje 3 aanvoelt alsof het stormt......terwijl je er ook vaak (meestal 's zomers) met 2 vingers in de neus tegen in fietst.
Als het koud is is de luchtdichtheid uiteraard hoger dan als het warm is. Maar wordt dat meegerekend in de windkracht (die alleen om windsnelheid lijkt te draaien). Met andere woorden.....is een bepaalde windkracht altijd het zelfde, of heeft een bepaalde windkracht met een hogere luchtdichtheid ook echt meer kracht?
Interessante vraag. Als ik bv https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... n-beaufort zie dan is een windkracht 3 in de winter anders dan in de zomer.
Maar tegelijk zie je dat aan de schaal windsnelheden gekoppeld zijn en er dus geen rekening gehouden wordt met druk verschillen (om wat voor reden dan ook).
Maar tegelijk zie je dat aan de schaal windsnelheden gekoppeld zijn en er dus geen rekening gehouden wordt met druk verschillen (om wat voor reden dan ook).