Tubeless
Ik dacht dezer dagen de “winterbanden” van mijn 700c gravel wielen te vervangen voor de “zomerbanden”. Dwz de pirelli cinturato mixed terrain met veel noppen, vervangen voor de panaracer gravelking SK, met vlakker profiel.
Op deze panaracers heb ik vorige zomer met veel plezier gereden. De banden zijn natuurlijk wat opgerekt door dat gebruik.
De voorband ging wat moeizamer op de velg dan de achterband. Hij plopte met de compressor (zonder tank, zo'n goedkope) direct op z'n plek. Vooralsnog geen gedoe.
De achterband ging (bijna te) soepel om de velg. Deze leek behoorlijk uitgelubberd. Hij plopte met geen mogelijkheid op zijn plek. Ook zeepsop en/of Havanna's kruiwagenband-truc hadden geen resultaat.
Vanochtend had ik even tijd om er een laagje tape bij te plakken in de velg (van enkel naar dubbel), et voila, de band plopte meteen weer op zijn plek.
Daarna beide banden afgevuld met latex en een paar 100 meter gereden. Benieuwd of de boel zo op spanning blijft.
Nb. Ook bij de eerste montage vorig jaar kostte het wat moeite om de boel goed dicht te houden. Zou me dus niet verbazen als ik nu ook nog wat extra's moet doen.
Op deze panaracers heb ik vorige zomer met veel plezier gereden. De banden zijn natuurlijk wat opgerekt door dat gebruik.
De voorband ging wat moeizamer op de velg dan de achterband. Hij plopte met de compressor (zonder tank, zo'n goedkope) direct op z'n plek. Vooralsnog geen gedoe.
De achterband ging (bijna te) soepel om de velg. Deze leek behoorlijk uitgelubberd. Hij plopte met geen mogelijkheid op zijn plek. Ook zeepsop en/of Havanna's kruiwagenband-truc hadden geen resultaat.
Vanochtend had ik even tijd om er een laagje tape bij te plakken in de velg (van enkel naar dubbel), et voila, de band plopte meteen weer op zijn plek.
Daarna beide banden afgevuld met latex en een paar 100 meter gereden. Benieuwd of de boel zo op spanning blijft.
Nb. Ook bij de eerste montage vorig jaar kostte het wat moeite om de boel goed dicht te houden. Zou me dus niet verbazen als ik nu ook nog wat extra's moet doen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat hangt er een beetje vanaf. Heb je zo opgerold opgeborgen of "heel" weggehangen.
Meestal blijft het na 1x rijden wel dicht.
Meestal blijft het na 1x rijden wel dicht.
Ik heb ze gewoon heel weggehangen.wasbeer2006 schreef: ↑27 mar 2021 15:25 Dat hangt er een beetje vanaf. Heb je zo opgerold opgeborgen of "heel" weggehangen.
Meestal blijft het na 1x rijden wel dicht.
Wat wil je daarmee dan zeggen met opgerold opgeborgen of "heel" weggehangen.? Ik zie niet in wat daarmee het verschil wordt bij het opnieuw monteren. Meestal vouw ik de banden weer in elkaar zoals nieuw gekocht na ze een tijdje te hebben laten hangen/drogen om ze daarna weer eens een keer te gebruiken en heb daar nooit problemen mee ervaren, dus . . . . . ?wasbeer2006 schreef: ↑27 mar 2021 15:25 Dat hangt er een beetje vanaf. Heb je zo opgerold opgeborgen of "heel" weggehangen.
Meestal blijft het na 1x rijden wel dicht.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je ze oprold gaat de binnenkant aan elkaar kleven en die trek je dan op stukken los.
Als je de band zo weghaalt droogt het op en gaat het net wat vaker goed
Als je de band zo weghaalt droogt het op en gaat het net wat vaker goed
Vandaag de WTB Byway in 40mm op mijn nieuwe wielen (25mm interne breedte) gemonteerd.
De banden gingen er vrij lastig om (laatste stukje toch een bandenlepel nodig gehad) maar waren snel 'geplopt'
Wat me verbaasde, ze waren niet luchtdicht. Kleine gaatjes in de wang van de band. Na toevoegen van vloeistof waren ze binnen de minuut wel luchtdicht. Niet echt een probleem dus.
De banden vallen maar 38mm breed op toch wel ruime velgen. Na de eerste keer oppompen waren ze zelfs maar 35mm breed. Misschien rekken ze nog een beetje naar de geadverteerde 40mm. Voor mij hoeft dat niet echt, mag wel.
Bedoeling is om ze op 2-2.5bar te rijden, geen idee of dat gaat lukken.
Het tubeless truukje begint me wel meer en meer in de vingers te zitten, het gaat steeds vlotter.
De banden gingen er vrij lastig om (laatste stukje toch een bandenlepel nodig gehad) maar waren snel 'geplopt'
Wat me verbaasde, ze waren niet luchtdicht. Kleine gaatjes in de wang van de band. Na toevoegen van vloeistof waren ze binnen de minuut wel luchtdicht. Niet echt een probleem dus.
De banden vallen maar 38mm breed op toch wel ruime velgen. Na de eerste keer oppompen waren ze zelfs maar 35mm breed. Misschien rekken ze nog een beetje naar de geadverteerde 40mm. Voor mij hoeft dat niet echt, mag wel.
Bedoeling is om ze op 2-2.5bar te rijden, geen idee of dat gaat lukken.
Het tubeless truukje begint me wel meer en meer in de vingers te zitten, het gaat steeds vlotter.
Dat lekken door de wangen is normaal bij WTB.
Sowieso is dit iets waar tubeless ready banden last van kunnen hebben. Tubeless banden (zonder ready) niet.
Sowieso is dit iets waar tubeless ready banden last van kunnen hebben. Tubeless banden (zonder ready) niet.
De ByWay rekten bij mij uit van 34 naar 37 binnen 1 maand. Dit was dus bij de 34mm versie.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@tl 2 a 2.5 moet echt wel gaan met 40mm.
2.5 is nog aan de hoge kant, als de velg breed genoeg is moet dat wel gaan.
Wtb is over het algemeen best een stabiele band.
2.5 is nog aan de hoge kant, als de velg breed genoeg is moet dat wel gaan.
Wtb is over het algemeen best een stabiele band.
Ik heb begin vorige week mijn velglint vervangen en sindsdien loopt m'n band langzaam leeg (na 4 dagen bijna volledig plat). Ik heb 1 laag velglint met kleine overlapping gelegd. Zou ik dit kunnen verhelpen met een extra laagje? Bij het ventiel lijkt het lek niet te zitten ..