Specialized
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dat vind ik zelfs
Less is bore
Iets heel moois dat ook nog eens duur is bezitten, is per definitie een statussymbool. Mensen verzamelen nu eenmaal mooie spulletjes om hun status te verhogen. Iets mooi vinden is ook groepsproces. Het geeft je een veilig gevoel omdat je verwacht het de goedkeuring van je referentiekader kan krijgen of het wekt controverse op omdat je juist wil laten zien hoe creatief en origineel je bent .
Campagnolo Ultra Dork
Een statussymbool is een pronkstuk dat symbool staat voor de sociale status die een persoon of organisatie bezit of nastreeft. Vrijwel alles is geschikt als statussymbool, op voorwaarde dat het voor de grote massa onbereikbaar is. In het bijzonder dient een statussymbool om zich te onderscheiden binnen de eigen groep of van lagere groepen in de sociale stratificatie. Zo zal een 'gewone' Porsche bij de jet set weinig indruk maken, het moet een bijzonder type of exemplaar zijn (bij mensen met oud geld zal het bezit van een dergelijke extravagante auto echter aanduiden dat men behoort tot de nouveau riche en daardoor juist statusverlagend werken). In andere bevolkingsgroepen kan een Mercedes of Volvo een teken van succes zijn, en in sommige ontwikkelingslanden betekent het bezit van een willekeurig autotype dat men het gemaakt heeft.
Als je zelf de fiets mooi vindt en er gewoon op gaat fietsen (alleen) en vervolgens in de schuur zet en er nog eens met een schuin oog en glimlach naar kijkt lijkt me het geen statussymbool voor die persoon. In jou redenering is een schilderij, een mooie stoel etc. ook een statussymbool. Dit geldt dan ook voor een mooi huis.
Is dit een typisch Nederlandse redenering: zodra je iets koopt wat de gemiddelde Nederlander niet koopt, dan ben je een patser. Het is volgens mij meer de intentie waarmee je het koopt of het een statussymbool is of niet. Mij zegt status en aanzien niets, ik koop een fiets omdat ik de fiets mooi vind, wat iemand anders ervan vindt zal me worst zijn.
Ik heb overigens (nog) geen Tarmac, maar een Passoni Topforce (statussymbool?)
Als je zelf de fiets mooi vindt en er gewoon op gaat fietsen (alleen) en vervolgens in de schuur zet en er nog eens met een schuin oog en glimlach naar kijkt lijkt me het geen statussymbool voor die persoon. In jou redenering is een schilderij, een mooie stoel etc. ook een statussymbool. Dit geldt dan ook voor een mooi huis.
Is dit een typisch Nederlandse redenering: zodra je iets koopt wat de gemiddelde Nederlander niet koopt, dan ben je een patser. Het is volgens mij meer de intentie waarmee je het koopt of het een statussymbool is of niet. Mij zegt status en aanzien niets, ik koop een fiets omdat ik de fiets mooi vind, wat iemand anders ervan vindt zal me worst zijn.
Ik heb overigens (nog) geen Tarmac, maar een Passoni Topforce (statussymbool?)
- daniel1975
- Forum-lid HC
Mevr1975 wil geen Porsche, vind ze lelijk.... En ik wil geen Specialized...... Hoe komen we dan ooit aan een fatsoenlijk statussymbool?
Less is bore
En vervolgens merk en type van jouw exclusieve fiets vermelden.
Als dat geen statussymbool is...
Prima trouwens, maar wees gewoon eerlijk joh.
En nu ben ik fietsen.
That escalated quickly...
Als hier iemand is die 13.000 euro uitgeeft om er alleen een ander de ogen mee uit te steken..... Ik zou zeggen, lekker doen. In Duitsland hebben ze daar een mooie term voor: Eisdielen Poser. En de fietsen met de grote S lenen zich daar wel voor omdat ze duur zijn en bekend bij het brede publiek. Onbekend maakt immers onbemind.
Als hier iemand is die 13.000 euro uitgeeft om er alleen een ander de ogen mee uit te steken..... Ik zou zeggen, lekker doen. In Duitsland hebben ze daar een mooie term voor: Eisdielen Poser. En de fietsen met de grote S lenen zich daar wel voor omdat ze duur zijn en bekend bij het brede publiek. Onbekend maakt immers onbemind.
Ride bikes, not tanks!
Dat iets benoemd wordt als statussymbool en dat iemand beoordeeld zou worden als patser zijn nogal verschillende dingen. Dat eerste lijkt me prima, dat tweede vind ik ellende
Dat iets benoemd wordt betekent niet dat er ook gelijk geoordeeld wordt en er is geen noodzaak om in een stuip te schieten. Een statussymbool lijkt me niet perse verkeerd of goed, genoeg mensen die wel aan statussymbolen doen, ikzelf ook. Dat het niet benoemd zou mogen worden vind ik dan wel wat vreemd.
Andere filosofische insteek; vaak wordt er ook een idee van verfijndheid opgezocht, om zo vooral een goede smaak en verfijning te laten zien. Dat kan gaan om een mooie auto of fiets, maar net zo goed een fijne fles wijn, een topdiner, een maatpak of een "goede" smaak van muziek.
Vooral de "goede" smaak van muziek vind ik eindeloos interessant, wat dat eigenlijk zou moeten zijn
Dat iets benoemd wordt betekent niet dat er ook gelijk geoordeeld wordt en er is geen noodzaak om in een stuip te schieten. Een statussymbool lijkt me niet perse verkeerd of goed, genoeg mensen die wel aan statussymbolen doen, ikzelf ook. Dat het niet benoemd zou mogen worden vind ik dan wel wat vreemd.
Andere filosofische insteek; vaak wordt er ook een idee van verfijndheid opgezocht, om zo vooral een goede smaak en verfijning te laten zien. Dat kan gaan om een mooie auto of fiets, maar net zo goed een fijne fles wijn, een topdiner, een maatpak of een "goede" smaak van muziek.
Vooral de "goede" smaak van muziek vind ik eindeloos interessant, wat dat eigenlijk zou moeten zijn
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dan kunnen we alle 100%NL luisteraars toch al als ontoerekeningsvatbaar afschrijven?
En SKY luisteraars onder de ultieme grijze muis zonder statussymbool?
En SKY luisteraars onder de ultieme grijze muis zonder statussymbool?
Less is bore
- Jaap Telder
- Forum-lid
Ik vind sowieso de prijzen van deze 'statussymbolen/fietsen" bizar worden. €13000,- wordt al genoemd.
Daar heb je een goede tweedehands auto voor. Vergelijk al het aantal gebruikte materialen met elkaar en het technische gedeelte van beide producten.
De fietsproducenten/marketingwappies zijn gek geworden...
Daar heb je een goede tweedehands auto voor. Vergelijk al het aantal gebruikte materialen met elkaar en het technische gedeelte van beide producten.
De fietsproducenten/marketingwappies zijn gek geworden...