Hey, ik heb momenteel een Ridley Orion 1105b.
Mijn wielen:
- Fulcrum 7: ERTRO 622x15C
Mijn huidige 23mm banden:
- Continental Ultra Sport 23-622 (700x23c)
Nu volgens wat opzoekwerk zou mijn band wel moeten passen de velg. Maar ik heb wat schrik van mijn (velg)remmen en vork?
Hoe kan ik best checken dat dit al dan niet past?
Hoe weet ik of ik 25mm banden kan leggen ipv 23mm?
Hoeveel ruimte heb je nu bij je voor- en achtervork? Op wat oudere fietsen kan het krap zijn. Met 15 mm brede (smalle) velgen komt je band bovendien vrij bol te staan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Met 15 mm velgen heeft het geen enkele zin, dus lekker laten. Heeft pas voordeel vanaf 17 mm interne breedte.
Wat houd je tegen om het eens te proberen?
Je kunt de banden kopen en ze er op leggen... past het niet, dan verkoop je de banden weer. Ben je zo kwijt. Of nog goedkoper; kijk eens in de omgeving of er iemand met 25 mm rijdt, dan wissel je de wielen een keer om en je hebt (ook al is het een ander merk wiel) een indicatie.
Los daarvan; ik heb op een 15 mm velg ook wel eens een 25 mm bandje gelegd, bij mij paste dat prima, maar wat Havana ook zegt, het bracht niets... en daarna gewoon weer terug naar 23 mm gegaan.
Je kunt de banden kopen en ze er op leggen... past het niet, dan verkoop je de banden weer. Ben je zo kwijt. Of nog goedkoper; kijk eens in de omgeving of er iemand met 25 mm rijdt, dan wissel je de wielen een keer om en je hebt (ook al is het een ander merk wiel) een indicatie.
Los daarvan; ik heb op een 15 mm velg ook wel eens een 25 mm bandje gelegd, bij mij paste dat prima, maar wat Havana ook zegt, het bracht niets... en daarna gewoon weer terug naar 23 mm gegaan.
Dat is onzin. Sterker nog uit een test in het Duitse blad tour kwam (in tegenstelling tot wat ze zelf verwacht hadden) dat de banden comfortabeler waren als ze ''wat boller' waren op relatief smallere velgen. Suggestie werd gewekt dat dit kwam doordat de wanden makkelijker inveren dan bij een meer recht wand op een bredere velg.
Natuurlijk kun je de druk verder laten zakken bij bredere velgen ter compensatie, maar er is voor de meest mensen ook op smallere velgen best een balans te vinden waarbij 25 mm banden toch net meer comfort geven dan 23 mm. Moeten ze wel in je frame passen natuurlijk. En verwacht geen wereld van verschil.
Bij een 25 mm band op een 15C velg is het zakken van de druk nu net het probleem. bij rechtuit rijden geen probleem, maar het bochtgedrag wordt merkbaar slechter.
Tour doet z'n naam eer aan, bij toeren kan het nog wel acceptabel zijn, maar voor echt snel bochtenwerk niet.
Het zijn subtiele, maar significante verschillen.,,,,,
Tour doet z'n naam eer aan, bij toeren kan het nog wel acceptabel zijn, maar voor echt snel bochtenwerk niet.
Het zijn subtiele, maar significante verschillen.,,,,,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
op mijn klassier een zwitserse cilo uit 1986 met mavic g40 (id 14mm) hierop liggen vittoria open pave 25mm banden, natuurlijk liggen ze boller dan de
vittoria corsa 25mm op een fulcrum racing0 (17mm)
zolang het in je frame past is het in orde, de druk niet te ver laten zakken want dan zakken sommige banden in tijdens het sturen, de wang is dan niet stevig genoeg.
pak een imbus sleuteltje bv 4 of 5mm ga er mee tussen je frame en je banden,
voorvork- band
voorrem - band
achterrem - band
achtervork boven - band
achtervork beneden - band
kan je er nu makkelijk rond? dan kan je een 25mm band van -het zelfde type- proberen.
vaak zijn 25mm banden ruimer beschikbaar dan de 23mm
schiet je er veel mee op? geen idee het maakt ook niet veel uit als het in je hoofd hebt, dan werkt het.
vittoria corsa 25mm op een fulcrum racing0 (17mm)
zolang het in je frame past is het in orde, de druk niet te ver laten zakken want dan zakken sommige banden in tijdens het sturen, de wang is dan niet stevig genoeg.
pak een imbus sleuteltje bv 4 of 5mm ga er mee tussen je frame en je banden,
voorvork- band
voorrem - band
achterrem - band
achtervork boven - band
achtervork beneden - band
kan je er nu makkelijk rond? dan kan je een 25mm band van -het zelfde type- proberen.
vaak zijn 25mm banden ruimer beschikbaar dan de 23mm
schiet je er veel mee op? geen idee het maakt ook niet veel uit als het in je hoofd hebt, dan werkt het.
De vraag is of er bij de gemiddelde toerfietser sprake is van echt snel bochtenwerk. Ik kan me vergissen maar vermoed dat de ts eerder in die categorie valt. Zolang het geen criteriums zijn valt het in de praktijk reuze mee. Niet iedereen fietst 35 gemiddeld hè.Keezx schreef: ↑01 apr 2021 16:55 Bij een 25 mm band op een 15C velg is het zakken van de druk nu net het probleem. bij rechtuit rijden geen probleem, maar het bochtgedrag wordt merkbaar slechter.
Tour doet z'n naam eer aan, bij toeren kan het nog wel acceptabel zijn, maar voor echt snel bochtenwerk niet.
Het zijn subtiele, maar significante verschillen.,,,,,
Op de site van Ridley staan van veel fietsen zogenaamde paspoorten met bandenmaten. Zie wel Orions staan maar weet niet of het precies hetzelfde type is.
Daarom noem ik ook toeren en snel bochtenwerk specifiek apart.
Je beschrijving van het Tour verhaal doet mij overigens vrezen dat de Duitsers er weer een potje van gemaakt hebben.
Je beschrijving van het Tour verhaal doet mij overigens vrezen dat de Duitsers er weer een potje van gemaakt hebben.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig