Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2021

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 02 apr 2021 19:06

Zondag eerste een uurtje of 5 fietsen en dan op de zetel naar de RVV kijken, heb er al zin in.

WvA zal er sowieso vooraan bij zitten. Hij heeft ook de luxe om eender welke strategie aan te kunnen: alleen aankomen, vroeg harde koers, massaspurt, spurt van een groepje; hij kan alles (net als VdP als hij goed is)

Asgreen en van Baarle moeten alleen aankomen en de rest moet sowieso van de 2 anderen af omdat die (vooral WvA) altijd sneller zijn aan de lijn.
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2021 23:09

Bij een korte sprint is VDP ook vrijwel altijd sneller. Als Wout in een sprint a deux wil winnen moet hij hem lang maken imho.
Die korte explosie bij VDP (in vorm) is niet te pareren.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 03 apr 2021 09:58

Nou; verleden jaar zijn ze beginnen sprinten op 180 meter voor de streep en kwam Wout vijftien centimeter te kort.
Hij zat in het wiel en maakt dus een kleine meter goed op 180 meter. Dat betekent dat hij ongeveer een halve percent sneller gesprint heeft dan VdP.
VdP neemt ook niet in het begin meer afstand dus kwa korte explosie deed Wout het even goed en bij de uitbouw deed hij het beter.
Zijn fout was natuurlijk om in een korte sprint vanuit het wiel te willen aangaan. Je hebt dan echt wel weinig afstand om die fietslengte goed te maken.
Dus oftewel begin je op 250meter oftewel ga je (zoals Boonen suggereerde) er naast rijden maar niet erachter.
De fout van Wout leek me eerder een gebrek aan ervaring/kennis. (had ie op dat moment iemand als Tom Steels in het oortje gehad, zou hij die fouten niet gemaakt hebben)

BartNL
Forum-lid

BartNL 03 apr 2021 10:24

lugosi schreef: 03 apr 2021 09:58 Hij zat in het wiel en maakt dus een kleine meter goed op 180 meter. Dat betekent dat hij ongeveer een halve percent sneller gesprint heeft dan VdP.
humor om een sprint op de fiets zo te bekijken. Wanneer je achter rijdt heb je voordelen die je moet benutten en dat voordeel wordt groter naarmate het tempo hoger ligt. Van Aert's fout was om het tempo zo ver te laten zakken en dan toch te lang te wachten. Daardoor verraste hij Van Der Poel ook niet. De enige reden om te lang te wachten is wanneer je niet zo overtuigd bent van je sprint en dat bleek die dag terecht.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 03 apr 2021 11:05

grappig toch: wout spurt van ver in de tirreno en VDP komt er over: slecht gespurt, rvv: wout in het wiel VDP wint: slecht gespurt; wout spurt van ver op kop in GWevelgem: goed gespurt.
Dus eigenlijk is je taktiek enkel goed als je wint? Ergens begrijpelijk natuurlijk. Hoe je het ook draait of keert, Mathieu heeft volgens mij nog altijd het mentale overwicht als het op winnen aankomt, de stand is nog altijd heel erg in het voordeel van VDP en dat speelt mee in het hoofd (en de benen).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

el_loco
Forum-lid

el_loco 03 apr 2021 11:22

Als je wint was je tactiek inderdaad goed, als je verliest was je minder of deed je iets verkeerd. Logisch. Maar in de media lijkt vdPoel zich ook wat in te dekken voor morgen, voelt zich niet helemaal in topvorm meer. vAert laat juist blijken alleen met winst tevreden te zijn. We gaan het zien morgen, uiteindelijk ligt het toch vooral aan de vorm van de dag. En tactisch zullen vAert en vdPoel elkaar nodig hebben denk ik.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 03 apr 2021 12:08

el_loco schreef: 03 apr 2021 11:22 Als je wint was je tactiek inderdaad goed, als je verliest was je minder of deed je iets verkeerd. Logisch. Maar in de media lijkt vdPoel zich ook wat in te dekken voor morgen, voelt zich niet helemaal in topvorm meer. vAert laat juist blijken alleen met winst tevreden te zijn. We gaan het zien morgen, uiteindelijk ligt het toch vooral aan de vorm van de dag. En tactisch zullen vAert en vdPoel elkaar nodig hebben denk ik.
het kan natuurlijk altijd zijn dat de ander gewoon beter of sneller is zonder meer. Volgens mij is morgen Lampaert er kort bij, alaphilippe rijdt voor 1 keer niet mee, VDP geeft het initiatief aan Wout en wout past voor VDP waarvan QS profiteert.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 apr 2021 15:35

Wat een horror-ideeen kun jij verzinnen....
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 03 apr 2021 20:10

BartNL schreef: 03 apr 2021 10:24
humor om een sprint op de fiets zo te bekijken. Wanneer je achter rijdt heb je voordelen die je moet benutten en dat voordeel wordt groter naarmate het tempo hoger ligt. Van Aert's fout was om het tempo zo ver te laten zakken en dan toch te lang te wachten. Daardoor verraste hij Van Der Poel ook niet. De enige reden om te lang te wachten is wanneer je niet zo overtuigd bent van je sprint en dat bleek die dag terecht.
Euh ik weet niet welke sprint jij gezien hebt maar zoals Boonen zegt ga je bij korte sprint met een laag tempo naast je opponent rijden niet in het wiel wegens geen windvoordeel en wel een afstandsnadeel.
Ze zetten gelijk aan, en vertrekken van dezelfde snelheid dan lijkt me logisch dat je de objectieve vaststellingen van tijd en snelheid kan vergelijken. Door de situatie was er geen voordeel van in het wiel te zitten (tempo te laag) en geen verrassingseffect (ze zetten gelijktijdig aan).
Ik weet ook niet waar je gezien hebt dat Wout VdP wou verrassen want VdP ging eerst aan...
De enige reden om zolang te wachten was dat het in het hoofd van Wout niet allemaal zo helder meer was (zoals hij zelf verklaarde).
Daarom dat een ervaringsdeskundige als bijvoorbeeld Tom Steels in het oortje het verschil maakt.
Laatst gewijzigd door lugosi op 03 apr 2021 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 03 apr 2021 20:17

fiedoo schreef: 03 apr 2021 11:05 grappig toch: wout spurt van ver in de tirreno en VDP komt er over: slecht gespurt, rvv: wout in het wiel VDP wint: slecht gespurt; wout spurt van ver op kop in GWevelgem: goed gespurt.
Dus eigenlijk is je taktiek enkel goed als je wint? Ergens begrijpelijk natuurlijk. Hoe je het ook draait of keert, Mathieu heeft volgens mij nog altijd het mentale overwicht als het op winnen aankomt, de stand is nog altijd heel erg in het voordeel van VDP en dat speelt mee in het hoofd (en de benen).
In Tirreno doet Wout de lead out voor VdP omdat hij denkt aan een paar seconden voor het klassement (dat hij later met een minuut verliest). Dus foute keuze.
In RVV maakt hij foute keuze zie hierboven.
In Gent Wevelgem maakt hij de juiste keuze.
Dat Wout mentaal in het nadeel is, daar ben ik het met je eens. Kan moeilijk anders als je vaak de verkeerde keuze maakt. (hij weet het hoor, luister maar eens naar het interview na de wedstrijd in Namen waar hij zichzelf de prijs van de domste toekent).
Bij VanAert zit het probleem meestal niet in de benen....

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 03 apr 2021 20:21

el_loco schreef: 03 apr 2021 11:22 Als je wint was je tactiek inderdaad goed, als je verliest was je minder of deed je iets verkeerd. Logisch. Maar in de media lijkt vdPoel zich ook wat in te dekken voor morgen, voelt zich niet helemaal in topvorm meer. vAert laat juist blijken alleen met winst tevreden te zijn. We gaan het zien morgen, uiteindelijk ligt het toch vooral aan de vorm van de dag. En tactisch zullen vAert en vdPoel elkaar nodig hebben denk ik.
Het lijkt me dat VdP gewoon wat verstoppertje speelt (druk afhouden) en morgen gewoon de puntjes op de i zal zetten, want hij heeft naast zijn fysiek talent ook een overwinningsinstinct en dat heeft Wout niet.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 03 apr 2021 20:25

fiedoo schreef: 03 apr 2021 12:08
het kan natuurlijk altijd zijn dat de ander gewoon beter of sneller is zonder meer. Volgens mij is morgen Lampaert er kort bij, alaphilippe rijdt voor 1 keer niet mee, VDP geeft het initiatief aan Wout en wout past voor VDP waarvan QS profiteert.
Bizar scenario, al reken ik Lampaert zeker bij de favorieten.
Eigenlijk is er, gezien het specifieke interval van de RVV, maar één echte topfavoriet en dat is VdP, de rest (Wout, Asgreen, Lampie, VanBaarle, Sagan, etc) zijn schaduwfavorieten. (voor een P-R zie ik dat dan weer anders)

Plaats reactie