Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Brabander
- Forum-lid
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
-
Contact
Brabander
03 apr 2021 16:58
Orlok schreef: ↑03 apr 2021 16:30
Brabander schreef: ↑03 apr 2021 15:49
Hoe kan ik eenvoudige oude latex/sealant verwijderen van mijn carbon velgen?
Ik ben er ieder jaar weer ruim een uur per wiel mee zoet en vroeg me af of iemand een eenvoudige oplossing voor het loskrijgen van deze latex.
Nou rijd ik al meer dan 6 jaar tubeless op de racefiets en heb nog nooit zoveel tijd besteed aan het schoonmaken van de velgen en ben wel benieuwd wat voor latex er hier is gebruikt want dat komt mij niet bekend voor.
Continental Revo Sealant, 30ml per band, per half jaar.
Orlok schreef: ↑03 apr 2021 16:30
Brabander schreef: ↑03 apr 2021 15:49
Hoe verwijder ik de oude latex nu van mijn band?
Met een oude schuurspons en warm water. Hiermee wrijf ik dit er redelijk af. Niet mega snel, maar het gaat nog wel prima.
Met een staalborstel haal je de droge latex zo van de band af. Beter is het de band zodra deze van de velg komt schoon te maken voordat de latex opdroogt, ook kan je dan nog de opgedroogde latex makkelijker eraf trekken.
Op het moment dat de band van de velg komt is meestal alle latex al opgedroogd en zit dit als een soort panty aan de binnenkant van de buitenband. Om de opgedroogde latex van de band af te krijgen wrijf ik nu dus met een oude schuurspons over de binnenkant van de buitenband. Het komt er wel redelijk af. Toch hoop ik dat dit makkelijker kan.
Orlok schreef: ↑03 apr 2021 16:30
Brabander schreef: ↑03 apr 2021 15:49
Hoe verwijder ik de oude latex nu van mijn velg?
Dit gaat een stuk lastiger. Mede doordat de sealant in de tubeless-"gleuf" blijft zitten. Mijn wielen zijn me erg dierbaar, dus ik ben graag voorzichtig. Tot nu toe heb ik geprobeerd om hier de sealant te verwijderen met een oude schuurspons met warm water, door met een plastic bandenlichter heen en weer door velgrand te gaan, door met mijn nagels door de tubeless-gleuf te gaan. Toch blijft er nog aardig wat restant in de vorm van een soort döner in de rand zitten.
Wie heeft er tips om de resterende latex schadevrij en gemakkelijk uit de velg te verwijderen?
De achterblijvende latex verwijder je het beste met een staalborsteltje bijvoorbeeld die je voor een bougie gebruikt. Ook kan je proberen het eruit te krabben met een kleine schroevendraaier o.i.d. Verder is het zo dat als je de tubelesstape van rand tot rand plakt je de eventueel achterblijvende latex met de tubelesstape verwijderd.
Een staalborstel wil ik niet gebruiken op mijn carbon velg. Een schoevendraaier liever ook niet. Ik heb dit in het verleden wel eens als noodoplossing gedaan, met een doek om de schroevendraaier.
De latex blijft het meeste zitten bij de opstaande rand, net buiten de velglint (die het complete vlakke gedeelte bedekt). Ik zou natuurlijk de velglint kunnen verwijderen om er zo beter bij te komen, maar ik hoop dat er een betere oplossing is.
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
03 apr 2021 18:24
Omdat de latex aan de velg is geplakt ontkom je er niet aan om het eraf te trekken of schrapen. M.a.w. een kleine staalborstel of kleine schroevendraaier i.p.v. jouw nagel is m.i. onontbeerlijk om de restanten te kunnen verwijderen, daar niets mis mee hoor en je beschadigd er de velg niet mee.!
Btw: Ik zelf gebruik al die jaren latex Schwalbe Doc Blue.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
04 apr 2021 14:31
haha Rene. Ik verbaas me toch vaak over het "sorry" geklooi van sommige hier.
Latex van de velg:
Doek erdoorheen en klaar. Max 2 minuten werk, nog nooit langer over gedaan, niet bij de racer en niet bij de MTB en ik doe het al ruim 15 jaar.
Latex van de band:
Eruit gieten, doek erdoor en klaar. ook max 2 minuten werk. Ja dan blijft er latex zitten nou en? dan is de band de volgende keer weer wat makkelijker dicht.
Als mensen aan gewicht denken en ik ben er een. Is maximaal 1 of 2 gram, niks meer!
Ik heb mijn MTB banden vroeger een keer gewogen en die werden gewoon steeds lichter.
-
DDX
- Forum-lid HC
- Berichten: 5309
- Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30
DDX
04 apr 2021 20:57
Waarom zou je latex van de band willen halen, meestal haal ik band er pas af als ik hem toch ga weggooien.
En van velg is idd sopje en velg is weer schoon.
En die liner lijkt mij ook niet heel handig icm latex, die liner gaat naar mijn idee zorgen dat latex minder snel/makkelijk bij een gaatje komt.
-
Brabander
- Forum-lid
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
-
Contact
Brabander
04 apr 2021 21:40
wasbeer2006 schreef: ↑04 apr 2021 14:31
(...)
Latex van de velg:
Doek erdoorheen en klaar. Max 2 minuten werk, nog nooit langer over gedaan, niet bij de racer en niet bij de MTB en ik doe het al ruim 15 jaar.
Bij mij gaat het dus niet zo simpel. Zoals ik op de vorige pagina van het forum laat zien op de foto's blijft er nog redelijk wat achter in de velgrand. De latex is namelijk ook verre van vloeibaar, zoals te zien op die foto's.
Ik ververs de latex elke 6 maanden ongeveer. Met 30ml per wiel. Wijkt dit veel af van jouw gebruik? Wellicht verschilt 't daardoor.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
05 apr 2021 07:40
Nee niet zo heel veel. Ik vul ook tussen de 4 en 6 maanden bij.
In racebanden doe ik niet veel latex 30ml puur voor de luchtdichtheid.
Ik gebruik notubes vloeistof, zelfde als schwalbe.
Wat zou kunnen is dat je net een velg en band hebt die wat ruimte heeft tussen velgbed en band waar dan relatief veel latex gaat zitten, maar lukt dat niet met een oude (ruwe) handdoek?
Jouw foto van het ventiel heb ik natuurlijk ook, maar dat pulk of wrijf ik er zo af.
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 5923
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
05 apr 2021 08:50
In mijn eerste tubeless banden gebruikte ik die Revo ook, die droogde wat snel op.
Nu heb ik Stan's en die droogt niet op, wordt pas vervangen wanneer de band versleten is (op de gravelfiets duurt dat nu ook weer geen jaar en op de koersfiets is dat al na een paar maanden)
Ik voeg 60ml (iets meer) toe in gravelbanden en 40ml bij smalle bandjes voor op de weg
-
rene
- Forum-lid HC
- Berichten: 6459
- Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53
rene
05 apr 2021 09:43
@DDX ik denk dat de bedoeling van de liner is zonder latex. Ik vrees ook dat de liner als spons zal fungeren, en de latex op zal zuigen. Maar als er een gaatje is behoed de liner het op de velg rijden als er geen latex gebruikt wordt.
resume : latex of liner.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
05 apr 2021 13:23
Dat weet ik niet.
Er zijn bijna geen tubeless banden. En zo,n liner die mijn kinderen in het zwembad gebruiken neemt iig geen vocht op.
Qua sealant, notubes is prima. Niet de race sealant gebruiken maar de normale. De race gebruik ik alleen voor een mtb marathons waar ik bijna zeker weet lek te rijden. De normale droogt veel minder snel uit
-
Aspide83
- Forum-lid
- Berichten: 728
- Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23
Aspide83
11 apr 2021 19:23
wasbeer2006 schreef: ↑16 mar 2021 09:31
Aspide83 schreef: ↑15 mar 2021 09:29
Banden zijn na een nacht nog keurig op druk. Was nog wel wat sealant tussen de band en velgrand uitgekomen. Al met al is een 26mm band op een 21c velg om goede combinatie. Ook betreft de look (Vind ik).
Voor degene die interessant vinden. Valt effectief als 27-28mm breed
Heel interessant, zou je ze na een paar ritjes zeg een 2 a 300 km nog een keer willen meten. Ben benieuwd.
Is het een hookless 21mm of gewone met haak?
Kan ik ook even nagaan of mijn theorie klopt. (om de totale breedte van rand tot rand plat op de tafel van de band te meten en daar uit af te leiden hoe breed deze valt)
Inmiddels 750km, breedte nog steeds hetzelfde. Erg tevreden over deze banden
-
Suntoro
- Forum-lid
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35
Suntoro
18 apr 2021 20:31
Suntoro schreef: ↑25 feb 2021 20:03
Momenteel rijd ik met de Good Year All Season 28mm. Prima bandje voor de afgelopen wintermaanden, maar wel zwaar en degelijk. Voorband loopt wel snel leeg, maar voor elke rit oppompen is op zich niet zo erg. Maar eigenlijk zou ik er voor het komende seizoen weer eens een ander setje op willen gooien.
Voorwaarde is dat wel een skinwall/bruine band.
Twijfel tussen
https://www.probikeshop.com/en/nl/velof ... 10801.html
en
https://www.probikeshop.com/en/nl/goody ... 18033.html
Iemand al ervaring met de Eagle F1's of Corsa TLR's. Ik neig naar de Good Year, maar daar twijfel ik ook of ik niet de Super Sports wil proberen. Alleen ben ik bang dat die snel lek gaan. Ik vind de iets donkere zijkant denk ik mooier dan een te blanke zijkant.
Schwalbe banden wil ik niet meer, maar ik zie verder weinig mogelijkheden voor een 28mm skinwall tubeless ready band.
Ik wil nog even vermelden dat ik uiteindelijk toch de GoodYear Eagle F1's heb aangeschaft. Ik reed al een tijd met Good Year All Season's 28mm, wat prima was voor in de winter, maar voelden toch we erg stug. De GoodYear Eagle F1's bollen lekker en ogen met de lichtbruine zijkant best goed. Ik wilde toch eens wat andere proberen dan zwart, maar de keuze bij tubeless banden met bruine of skinwall zijkant is best beperkt.
De eerste rit met deze banden en flinke gravelstrook mee gepakt en dat vonden ze gelukkig niet erg.
De montage van de Eagle F1's was in ieder geval super easy op de Reynolds AR41 wielen.
Maar dat was met de All Seasons ook al zo.
Ik durfde GoodYear Eagle F1 Supersports niet aan te schaffen, maar mochten er nog wat fixie wedstrijden door gaan komend seizoen, dan denk ik dat ik die op mij racefixie ga monteren in 28mm.