Schakelen met aerobar shifters
Ik twijfel tussen deze twee: Canyon Speedmax CF8 disc di2 en Canyon Speedmax CF7.0.
De CF7.0 (2599€) is de budgetvriendelijke optie en de CF8 (5799€) is eigenlijk degene die ik wil hebben.
Ik rij 90% vd tijd op de aerobars met mijn huidige fiets. Nu mijn vraag is: is het fijn schakelen met de mechanische shifters vd CF7.0? Ik heb daar geen ervaring mee.
Ik heb de indruk dat elektronisch schakelen een must is voor een tijdritfiets. Je kan zowel op de aerobars als op de basebar schakelen.
De CF7.0 (2599€) is de budgetvriendelijke optie en de CF8 (5799€) is eigenlijk degene die ik wil hebben.
Ik rij 90% vd tijd op de aerobars met mijn huidige fiets. Nu mijn vraag is: is het fijn schakelen met de mechanische shifters vd CF7.0? Ik heb daar geen ervaring mee.
Ik heb de indruk dat elektronisch schakelen een must is voor een tijdritfiets. Je kan zowel op de aerobars als op de basebar schakelen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Rij je wedstrijden ?
Op zich schakelen mechanische shifters wel goed maar je kan natuurlijk maar in één positie schakelen.
Als elke seconde telt is de di2 wel het overwegen waard.
Aan de andere kant zal het voordeel in de praktijk nu ook weer niet gigantisch zijn.
Op zich schakelen mechanische shifters wel goed maar je kan natuurlijk maar in één positie schakelen.
Als elke seconde telt is de di2 wel het overwegen waard.
Aan de andere kant zal het voordeel in de praktijk nu ook weer niet gigantisch zijn.
Een must? Ik rijd triathlons op prutser niveau. En eerlijk gezegd lig ik meestal op het stuur en dan schakelt dat prima. Voor die ene keer dat ik schakel en mijn handen zitten op de basebar.,.voor mij komt het daar niet op aan.
Di2 is mooi. Maar een must? Voor dat geld heb je meer effect van onbetaald verlof nemen ipv Di2. Maar goed, dat is mijn ratio, emotie is ook een factor.
Di2 is mooi. Maar een must? Voor dat geld heb je meer effect van onbetaald verlof nemen ipv Di2. Maar goed, dat is mijn ratio, emotie is ook een factor.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Tsja, dat is heel persoonlijk. Maar als je geen wedstrijden rijdt, zou ik er geen 3200 euro voor over hebben. Ik ken de inhoud van je portemonnee niet....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Ahzo, goed om weten. En wat gaat me dat kosten als ik dat door een fietsenmaker laat doen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat ik bijzonder vind aan deze keuze, is dat het eigenlijk alleen om de schakelmethode gaat. Als ik de vergelijking een beetje bekijk, dan zijn het twee totaal verschillende fietsen. Ander frame, disc versus velg remmen, veel hoogwaardigere afmontage.
Wat eigenlijk nog wel belangrijker is, past de fiets überhaupt wel?
Indien het mijn geld was, dan zou ik eerst eens naar een gespecialiseerde fietsenwinkel gaan om de juiste fiets te laten bepalen.
Wat eigenlijk nog wel belangrijker is, past de fiets überhaupt wel?
Indien het mijn geld was, dan zou ik eerst eens naar een gespecialiseerde fietsenwinkel gaan om de juiste fiets te laten bepalen.
Kijk, fietsen is niet alles voor mij. Ik heb nog andere hobby's. Met mijn huidige fiets zit ik 90% vd tijd op de aerobars. Daarmee dat ik sowieso een tijdritfiets verkies en geen gewoon racefiets stuur.
En dan nog liefst schijfremmen, een vermogenmeter en elektronisch schakelen en ik om uit op de CF8 disc di2. Maar de CF7.0 kan misschien ook voldoen, heeft carbon wielen met hoge rand, tijdritstuur, 105 ipv ultegra di2, geen vermogenmeter. Een vermogenmeter koop je tegenwoordig voor 299€ dus in totaal 2899 of 5799€ is een groot verschil en dan heb ik geen probleem met de mindere specificaties.
En dan nog liefst schijfremmen, een vermogenmeter en elektronisch schakelen en ik om uit op de CF8 disc di2. Maar de CF7.0 kan misschien ook voldoen, heeft carbon wielen met hoge rand, tijdritstuur, 105 ipv ultegra di2, geen vermogenmeter. Een vermogenmeter koop je tegenwoordig voor 299€ dus in totaal 2899 of 5799€ is een groot verschil en dan heb ik geen probleem met de mindere specificaties.
Dat voordeel van schijfremmen is redelijk klein voor je denk ik. Als je 90 procent van de tijd op je stuur ligt zal je wel niet veel remmen dus dan hebben die schijven niet veel nut. Als je geen wedstrijden rijdt, en schakelen mechanisch op stuur kost je 1 seconde, boeit dat ook niet heel erg.
Kijk, als je die duurdere gewoon een gave fiets vindt en je kan hem betalen, dan moet je hem gewoon kopen. Maar de ratio voor een fiets van 7000 euro, om voor de fun een beetje rond te rijden, die kan ik je niet geven (en misschien hoeft ie er niet te zijn).
Kijk, als je die duurdere gewoon een gave fiets vindt en je kan hem betalen, dan moet je hem gewoon kopen. Maar de ratio voor een fiets van 7000 euro, om voor de fun een beetje rond te rijden, die kan ik je niet geven (en misschien hoeft ie er niet te zijn).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Net als het andere topic over carbon wielen probeert TS een emotionele keuze rationeel te maken, wat nogal lastig is. Als je op deze manier een fiets moet kopen, zal de duurste optie waarschijnlijk net te duur zijn voor wat jij er voor over hebt.