Ketting en cassette tweede wielset
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21 dec 2020 15:40
Voor het eerst ga ik rijden met een tweede wielset (carbon, 50mm) als vervanging van mijn standaard aluminium wielset. Deze standaard wielset wil ik nog steeds gebruiken in de winter en wanneer er stevige wind staat om te voorkomen dat ik wegwaai.
Nu twijfel ik over de beste 'tactiek' wat betreft de ketting en cassette die ik daarvoor ga gebruiken. Beide wielsets krijgen een 105 11-28 cassette maar ga ik ook telkens de ketting wisselen of kan ik deze net zo goed laten zitten? Wat is gebruikelijk? Wat doen jullie? Maak ik me druk om niets of is het inderdaad goed om kettingen gescheiden te houden en op te letten wat waar op gaat?
Nu twijfel ik over de beste 'tactiek' wat betreft de ketting en cassette die ik daarvoor ga gebruiken. Beide wielsets krijgen een 105 11-28 cassette maar ga ik ook telkens de ketting wisselen of kan ik deze net zo goed laten zitten? Wat is gebruikelijk? Wat doen jullie? Maak ik me druk om niets of is het inderdaad goed om kettingen gescheiden te houden en op te letten wat waar op gaat?
Olympia Ikon disc 2020
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo 2009
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo 2009
Denk ook aan de remblokjes... die moet je ook wisselen als de ene set van alu is en de andere vol carbon.
Ik wissel regelmatig wielsets (incl. cassette) en laat de ketting gewoon zitten. Als je alles een beetje gelijkmatig gebruikt dan kan dat wel.
Ik wissel regelmatig wielsets (incl. cassette) en laat de ketting gewoon zitten. Als je alles een beetje gelijkmatig gebruikt dan kan dat wel.
Ik heb 3 wielsets voor de gravelfiets, elk met eigen cassette. Ik gebruik altijd dezelfde ketting, als je deze op tijd vervangt (geregeld controleren met ketting-tool) dan verslijten de cassettes eigenlijk niet.
Quick-links voor 11-speed mogen maar 1 keer gebruikt worden (2 of 3 keer zal ook wel gaan)
Quick-links voor 11-speed mogen maar 1 keer gebruikt worden (2 of 3 keer zal ook wel gaan)
Wipperman Connex ook.
Ik laat de ketting zitten en wissel de cassette. Dat geeft wat mij betreft het minste gedoe omdat je geen nieuwe quick link hoeft te plaatsen.
Ik heb daarnaast losse bergcassette die wel een eigen ketting heeft. Ik wissel dan ook het 39 binnenblad om voor een 36.
Ik heb daarnaast losse bergcassette die wel een eigen ketting heeft. Ik wissel dan ook het 39 binnenblad om voor een 36.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21 dec 2020 15:40
Dankjewel voor alle reacties, per wielset een cassette en ketting lijkt me inderdaad het handigst. Ketting omzetten met een missing link is inderdaad een eitje dus dat moet wel goed komen
Olympia Ikon disc 2020
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo 2009
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo 2009
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Dat dus.
Ik steek om de maximum 3000 km een nieuwe ketting.
Leg een voorraadje kettingen aan als ze ergens in de sale staan.
Dan ben je achteraf goedkoper uit dan tot op het einde te wachten en telkens de hoofdprijs te moeten betalen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend