Focus Izalco Team Replica
-
- Forum-lid
Hallo,
Ik sta op het punt om een focus izalco te bestellen.
Ik twijfel nu echter serieus met de maat, namelijk tussen 60 & 62.
Ik ben nu 15 jaar oud, word in augustus 16 en heb reeds een binnenbeenlengte van 94,5. Wanneer ik dan ergens kom en ze meten mijn binnenbeenlengte staat men allemaal paf. Mijn bovenlichaam is in verhouding tot mijn benen vrij kort.
Vandaar dat ik twijfel tussen een 60 & 62. Met een 62 zal men een zeer klein stuurpennetje moeten monteren ongeveer 7 a 8cm * het zadel nog wat naar voren en wanneer ik op een 62 zit voel ik ook al dat die veel te groot is. Maar zowel op een 60 als een 62 staat mijn zadel al perfect normaal vanwege mijn binnenbeenlengte. De kans is reeel dat ik nog wat groei, ik schat dat ik naar de meter negentig ga (ben nu bijna 1m83 a 85).
Ook het uitzicht is van een 60 beter en ik heb geen zin om een jaar of 2 te moeten wachten tot het enigzins gaat op die 62 en zo 2 jaar lang het gevoel te hebben op een veel te grote fiets te zitten.
Mijn vraag is nu, zal het met die 60 ook lukken ? Mijn zadel zal dan (wanneer ik nog groei) wel wat hoog moeten en misschien ook een klein aantal spacertjes gebruiken om het niveau dan later te overbruggen. Maar het gevoel op een 60 + het uitzicht is gewoon zo vele malen beter.
(Ik rij ook nog graag met een mooie hoek in de benen)
Het is een hele boterham, maar ik hoop dat jullie er uit geraken (;.
mvg
Laurens
Laurens
Ik sta op het punt om een focus izalco te bestellen.
Ik twijfel nu echter serieus met de maat, namelijk tussen 60 & 62.
Ik ben nu 15 jaar oud, word in augustus 16 en heb reeds een binnenbeenlengte van 94,5. Wanneer ik dan ergens kom en ze meten mijn binnenbeenlengte staat men allemaal paf. Mijn bovenlichaam is in verhouding tot mijn benen vrij kort.
Vandaar dat ik twijfel tussen een 60 & 62. Met een 62 zal men een zeer klein stuurpennetje moeten monteren ongeveer 7 a 8cm * het zadel nog wat naar voren en wanneer ik op een 62 zit voel ik ook al dat die veel te groot is. Maar zowel op een 60 als een 62 staat mijn zadel al perfect normaal vanwege mijn binnenbeenlengte. De kans is reeel dat ik nog wat groei, ik schat dat ik naar de meter negentig ga (ben nu bijna 1m83 a 85).
Ook het uitzicht is van een 60 beter en ik heb geen zin om een jaar of 2 te moeten wachten tot het enigzins gaat op die 62 en zo 2 jaar lang het gevoel te hebben op een veel te grote fiets te zitten.
Mijn vraag is nu, zal het met die 60 ook lukken ? Mijn zadel zal dan (wanneer ik nog groei) wel wat hoog moeten en misschien ook een klein aantal spacertjes gebruiken om het niveau dan later te overbruggen. Maar het gevoel op een 60 + het uitzicht is gewoon zo vele malen beter.
(Ik rij ook nog graag met een mooie hoek in de benen)
Het is een hele boterham, maar ik hoop dat jullie er uit geraken (;.
mvg
Laurens
Laurens
Eigenlijk zeg je nu........ik wil een 60 kopen en jullie moeten even ja zeggen!
Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken, maar weet inmiddels wel een klein beetje hoe een fietsers hart klopt.
Tegen de tijd dat je een 62 nodig hebt, ben jij allang weer aan het kijken voor een nieuwe fiets.
Of het nou echt nodig is of niet.
Wil je echt op dit moment een smak geld uitgeven voor een fiets die over een jaar of 2 jou maat is? (als het goed is)
Nee he?
Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken, maar weet inmiddels wel een klein beetje hoe een fietsers hart klopt.
Tegen de tijd dat je een 62 nodig hebt, ben jij allang weer aan het kijken voor een nieuwe fiets.
Wil je echt op dit moment een smak geld uitgeven voor een fiets die over een jaar of 2 jou maat is? (als het goed is)
Nee he?
-
- Forum-lid
danny1407 schreef:Eigenlijk zeg je nu........ik wil een 60 kopen en jullie moeten even ja zeggen!
Nee he?
Het is echt de bedoeling dat ik er ook nog op kan rijden als ik volgroeid ben.
Ik heb hier met mijn ouders al over gesproken en ze zijn niet van plan om binnen 2 jaar een volledig nieuwe fiets te kopen omdat hij dan te klein zal zijn.
En inderdaad misschien zal ik tegen dan wel weer wat van het nieuwste spul op het oog hebben maar hoogstwaarschijnlijk zal ik het dan niet krijgen :/
Dus mijn vraag is kan ik weg met een 60, ook als ik een meter 90 wordt en een grote binnenbeenlengte heb ? Hoe groot zijn de mensen ongeveer die op een maat 60 rijden?
Dat ik inderdaad geen smak geld wil uitgeven om dan de eerste 2 jaar (de enige 2 jaar dat je met een gloednieuwe fiets rondrijdt ) met een te grote fiets opgescheept te zitten heb je zeker gelijk in.
mvg
Laurens
Op je 62 cm frame zou je een 7 a 8 cm lange stuurpen moeten monteren? Die ga je bijna niet vinden en ook je stuurgedrag zal er niet op vooruitgaan.
Dan kun je veel beter een 60cm frame kopen met een stuurpen van pak em beet 10 cm, dat is al aan de korte kant. Ga je groeien dan kun je nog altijd een grotere stuurpen kopen.
Je moet nu een fiets kopen waar je nu goed op zit. Als je echt nog zoveel gaat groeien zodat deze niet meer past is het pech en zul je echt een andere fiets moeten kopen waar je wel weer goed op zit.
Wat nu als je wel een te grote fiets zou kopen, dan fiets je nu niet goed en als straks de voorspelling niet uit komt en je veel minder groeit dan men denkt?
Conclusie: koop de fiets die nu bij je past qua formaat.
Dan kun je veel beter een 60cm frame kopen met een stuurpen van pak em beet 10 cm, dat is al aan de korte kant. Ga je groeien dan kun je nog altijd een grotere stuurpen kopen.
Je moet nu een fiets kopen waar je nu goed op zit. Als je echt nog zoveel gaat groeien zodat deze niet meer past is het pech en zul je echt een andere fiets moeten kopen waar je wel weer goed op zit.
Wat nu als je wel een te grote fiets zou kopen, dan fiets je nu niet goed en als straks de voorspelling niet uit komt en je veel minder groeit dan men denkt?
Conclusie: koop de fiets die nu bij je past qua formaat.
-
- Forum-lid
Ik zat met hetzelfde probleem, mijn binnenbeenlengte is 89-90 en ik ben maar 1.75m groot ( ook 15 ). Ik heb dan een 55 genomen terwijl ik volgens het binnenbeenlengte regeltje een 58 moet hebben. De bovenbuis blijft het belangrijkste in de geometrie, een zadel kan je altijd nog aanpassen.
-
- Forum-lid
Hartelijk bedankt voor de vele antwoorden.
Het wordt dus hoogstwaarschijnlijk een 60, daarmee zal ik al goed wegkunnen.
mvg
Laurens
Het wordt dus hoogstwaarschijnlijk een 60, daarmee zal ik al goed wegkunnen.
mvg
Laurens
Als je benen in verhouding lang zijn, ga je eerder naar een 'kleinere' maat als dat je een lang bovenlichaam hebt. Bovenbuis lengte zorgt er vooral voor dat je lekker fiets. Met langere benen, zou je dus met een maatje kleiner, een kortere beter bovenbuis hebben. Dit zorgt er ook wel weer voor dat je zadel t.o.v. je stuur hoger staat en je dus een sportievere houding krijgt.
Neem bijvoorbeeld canacellara die 1.86 en rijd een 56. Vaak is het ook zo dat als je een sportievere houding wilt, bij veel wedstrijden e.d. je naar een kleinere maat gaat als een tour fietser.
btw. focus valt vrij groot, net als alle duitserts
Neem bijvoorbeeld canacellara die 1.86 en rijd een 56. Vaak is het ook zo dat als je een sportievere houding wilt, bij veel wedstrijden e.d. je naar een kleinere maat gaat als een tour fietser.
btw. focus valt vrij groot, net als alle duitserts
-
- Forum-lid
Heb zelf een focus izalco team (2007) maat 60.
Ben 1.90 m, met lange benen en kort bovenlichaam.
Zadel staat inderdaad hoog, spacers stuur gaan er stillaan uit...
Ga voor een 60 en pas aan via zadelpen, eventueel spacers (of leer geleidelijk aan 'dieper' te zitten).
Nog dit: niets is lelijker dan een te korte stuurpen !
Ben 1.90 m, met lange benen en kort bovenlichaam.
Zadel staat inderdaad hoog, spacers stuur gaan er stillaan uit...
Ga voor een 60 en pas aan via zadelpen, eventueel spacers (of leer geleidelijk aan 'dieper' te zitten).
Nog dit: niets is lelijker dan een te korte stuurpen !
-
- Forum-lid
Hallo,
Ik heb onlangs tot mijn grote spijt gehoord dat de Focus Izalco TR nu niet meer leverbaar is.
Nu zit ik echter met een groot dilemma, de keuze zit nu tussen 2 andere fietsen van focus.
- 1) De focus Cayo (wit) , die normaal met 105 is afgemonteerd laten afmonteren met Cosmic carbon en ultegra
- 2) De Izalco Expert met Ultegra en Fulcrum 3 wielen (later eventueel te upgraden)
Nu is mijn vraag met welke fiets doe ik de beste koop, ik vind de kader van de izalco wel veel eleganter en je ziet ook duidelijk dat er meer techniek in verwerkt zit. Ook zal ik nog de wielen bij de izalco op termijn laten veranderen door carbon wielen, bij de Cayo is dit definitief.
mvg
Laurens
Ik heb onlangs tot mijn grote spijt gehoord dat de Focus Izalco TR nu niet meer leverbaar is.
Nu zit ik echter met een groot dilemma, de keuze zit nu tussen 2 andere fietsen van focus.
- 1) De focus Cayo (wit) , die normaal met 105 is afgemonteerd laten afmonteren met Cosmic carbon en ultegra
- 2) De Izalco Expert met Ultegra en Fulcrum 3 wielen (later eventueel te upgraden)
Nu is mijn vraag met welke fiets doe ik de beste koop, ik vind de kader van de izalco wel veel eleganter en je ziet ook duidelijk dat er meer techniek in verwerkt zit. Ook zal ik nog de wielen bij de izalco op termijn laten veranderen door carbon wielen, bij de Cayo is dit definitief.
mvg
Laurens