Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13804
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Die is niet zo slecht, ik merk sowieso weinig verschil, behalve met de hele dikke varianten.
Hoe vaak verversen of bijvullen hangt van gebruik en doel af.
Race banden vul ik nooit bij. als ze op druk blijven prima!
Wil je wel lekbescherming zul je bij moeten vullen. Schud even met de band dan heb je een idee hoveel erin zit.
Als je veel verse lucht toevoegt vergaat het ook sneller, warm weer idem.
Merk band kan ook extreem verschillen, al merk ik dat de laatste jaren weinig.
Dat speelt meer op de MTB dan race omdat het allemaal TLR is op de race.
Wil je preventief bijvullen zou ik 30ml elke 3 a 4 maanden toevoegen als vuistregel.
Maar er zullen er ook zijn die het anders doen. Ik zou het niet gaan verwijderen, lekker laten zitten de oude vloeistof.
Mocht je balletjes krijgen in de band kan je die eruit halen. die worden namelijk steeds groter. Maar ook dat heb ik alleen nog op de MTB gehad en niet op de race.
Hoe vaak verversen of bijvullen hangt van gebruik en doel af.
Race banden vul ik nooit bij. als ze op druk blijven prima!
Wil je wel lekbescherming zul je bij moeten vullen. Schud even met de band dan heb je een idee hoveel erin zit.
Als je veel verse lucht toevoegt vergaat het ook sneller, warm weer idem.
Merk band kan ook extreem verschillen, al merk ik dat de laatste jaren weinig.
Dat speelt meer op de MTB dan race omdat het allemaal TLR is op de race.
Wil je preventief bijvullen zou ik 30ml elke 3 a 4 maanden toevoegen als vuistregel.
Maar er zullen er ook zijn die het anders doen. Ik zou het niet gaan verwijderen, lekker laten zitten de oude vloeistof.
Mocht je balletjes krijgen in de band kan je die eruit halen. die worden namelijk steeds groter. Maar ook dat heb ik alleen nog op de MTB gehad en niet op de race.
Ik ben begonnen met Revo, droogt wat snel uit maar verder geen problemen mee gehad.
Ik heb van die race een liter gekocht, als dat op is, gaat er inderdaad gewone in (was inderdaad van menig, het is voor de racefiets dus heb ik race nodig ), de gewone staat al op voorraad want de fles race is bijna leeg.
Ik heb van die race een liter gekocht, als dat op is, gaat er inderdaad gewone in (was inderdaad van menig, het is voor de racefiets dus heb ik race nodig ), de gewone staat al op voorraad want de fles race is bijna leeg.
En wat is daar mis mee ?wasbeer2006 schreef: ↑28 apr 2021 10:28 Stop met de race sealent, dat moet je echt alleen gebruiken voor MTB wedstrijden.
Dat spul is veel te dik, zitten veel te veel "haartjes" in. Nogamaals, Race betekent hoer niet racefiets!
Die haartjes dichten gaten toch eerder ?
Wat is snel uitdrogen dan? 3 maanden?TL@ schreef: ↑28 apr 2021 14:58 Ik ben begonnen met Revo, droogt wat snel uit maar verder geen problemen mee gehad.
Ik heb van die race een liter gekocht, als dat op is, gaat er inderdaad gewone in (was inderdaad van menig, het is voor de racefiets dus heb ik race nodig ), de gewone staat al op voorraad want de fles race is bijna leeg.
De sealant die ik in mijn Good Year Eagle F1's en in de GP5000 TL's heb gebruikt is overigens de Oko Magic Milk. Perfect voor de Good Years, maar voor 1 GP5000 nog niet niet helemaal perfect.
Het lijkt er overigens nu wel op dat de ook de achterband van de GP5000 langer hard blijft. Al heb ik er gister nog wel wat extra sealant bij gegooid.
Maar ik moet zeggen dat de Good Years toch net iets makkelijker tubeless te krijgen zijn. Ook is de passing een stuk beter.
Het lijkt er overigens nu wel op dat de ook de achterband van de GP5000 langer hard blijft. Al heb ik er gister nog wel wat extra sealant bij gegooid.
Maar ik moet zeggen dat de Good Years toch net iets makkelijker tubeless te krijgen zijn. Ook is de passing een stuk beter.
Ik ben ook aan het twijfelen voor tubeless te gaan, echter vraag ik mij af hoe jullie de sealant verwijderen die door een gaatje/scheurtje in de band op de kader is gekomen.
Gaat dit gemakkelijk en welk product gebruiken jullie hiervoor?
Gaat dit gemakkelijk en welk product gebruiken jullie hiervoor?
Ge moet nog altijd winnen, om de eerste te zijn! (Briek Schotte)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13804
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Jawel, dat klopt, maar kleine gaatjes dicht de normale ook en ik heb op de racer in 12 jaar nog nooit een groter lek gereden dan een klein steentje max 1 a 2mm.DDX schreef: ↑28 apr 2021 15:33En wat is daar mis mee ?wasbeer2006 schreef: ↑28 apr 2021 10:28 Stop met de race sealent, dat moet je echt alleen gebruiken voor MTB wedstrijden.
Dat spul is veel te dik, zitten veel te veel "haartjes" in. Nogmaals, Race betekent hier niet racefiets!
Die haartjes dichten gaten toch eerder ?
Als je echt dagelijks rijd zoals jij zal het wel meevallen, maar bij mij staat een MTB wel eens twee of drie weken stil, dan weet je zeker dat er een hele plakkaat inzit.
Ga ik een weekje bv Ardennen MTB,en kiep ik het er wel in.
Maar de band moet er altijd aan 1 zijde af want door het ventiel gaat dat spul niet.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13804
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik krijg het vaal al niet eens opgetrokken in die spuit en dan schud ik al heel goed!
Maargoed bij een mtb in de band kiepen en erom leggen is vaak niet zo'n probleem.
Maargoed bij een mtb in de band kiepen en erom leggen is vaak niet zo'n probleem.
Inmiddels al mijn 5e set Hutchinson tubeless banden welke ik om-en-om met Schwalbe o.a. One en Pro One banden sinds 2014 rijd. Tot op heden weinig tot geen problemen ervaren behalve dat ze een beetje stug/hard zijn en m.i. meer rolweerstand hebben dan de Schwalbes.
Echter nu een set Fusion 5 eleven storm edition Voeckler in 25 mm waarvan er één band bij zit die vanaf het begin steeds een (of meerdere) lekje(s) heeft waar tot op dit moment ik nog steeds niet achter ben waar dat zit om het vanaf de binnenkant te repareren. Inmiddels al 3000 km gereden en meerdere malen lek gereden waarbij de latex het lek steeds dichtte, dus door kunnen rijden, zelfs tot vandaag weer het geval.
Normaal kom je er meestal pas achter als je de latex tegen het frame ziet zitten. Vandaag dacht ik het lek onderweg gelokaliseerd te hebben, ben gestopt en heb het met een krijtje op de band/velg gemarkeerd en ben nadat ik de band weer op druk had gebracht met mijn CO2-pompje weer verder gereden.
Toen ik thuis kwam alvast een foto van het vermoedelijke lek genomen, maar zag al meteen dat er geen latex tegen het frame zat, vreemd . . . . . . nee hoor want er zat helemaal geen latex meer in de band en toch was de band nog op druk, gerepareerd door het kleine rest beetje latex, om thuis te komen.? Met andere woorden de latex doet zijn werk dus goed, ook als er nog een klein beetje over is.
Alleen is het wel vervelend/nadeel als je het lek in de tubelessband niet kan vinden om te repareren.
Inmiddels staat de racer weer klaar voor een volgend ritje met dezelfde tubelessbanden waarvan de achterband iig is gevuld met 30ml latex, hopelijk met een spuiter bij een lekke band zodat ik duidelijk kan zien waar het vandaan komt.
Echter nu een set Fusion 5 eleven storm edition Voeckler in 25 mm waarvan er één band bij zit die vanaf het begin steeds een (of meerdere) lekje(s) heeft waar tot op dit moment ik nog steeds niet achter ben waar dat zit om het vanaf de binnenkant te repareren. Inmiddels al 3000 km gereden en meerdere malen lek gereden waarbij de latex het lek steeds dichtte, dus door kunnen rijden, zelfs tot vandaag weer het geval.
Normaal kom je er meestal pas achter als je de latex tegen het frame ziet zitten. Vandaag dacht ik het lek onderweg gelokaliseerd te hebben, ben gestopt en heb het met een krijtje op de band/velg gemarkeerd en ben nadat ik de band weer op druk had gebracht met mijn CO2-pompje weer verder gereden.
Toen ik thuis kwam alvast een foto van het vermoedelijke lek genomen, maar zag al meteen dat er geen latex tegen het frame zat, vreemd . . . . . . nee hoor want er zat helemaal geen latex meer in de band en toch was de band nog op druk, gerepareerd door het kleine rest beetje latex, om thuis te komen.? Met andere woorden de latex doet zijn werk dus goed, ook als er nog een klein beetje over is.
Alleen is het wel vervelend/nadeel als je het lek in de tubelessband niet kan vinden om te repareren.
Inmiddels staat de racer weer klaar voor een volgend ritje met dezelfde tubelessbanden waarvan de achterband iig is gevuld met 30ml latex, hopelijk met een spuiter bij een lekke band zodat ik duidelijk kan zien waar het vandaan komt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless