Gemiddelde vermogen op strava lager dan op wahoo
Beste forumleden,
Ik maak gebruik van een Stages vermogensmeter in combinatie met een wahoo elemnt bolt. Nu valt het mij op dat als de ritten automatisch geupload worden naar strava, het gemiddelde vermogen standaard lager uitvalt op strava dan dat hij geregistreerd staat op mijn fietscomputer en in de wahoo app. Dit verschil is altijd minstens 4 watt, met soms uitschieters tot 12 watt. Hoe kan dit komen?
Groeten,
Ricko
Ik maak gebruik van een Stages vermogensmeter in combinatie met een wahoo elemnt bolt. Nu valt het mij op dat als de ritten automatisch geupload worden naar strava, het gemiddelde vermogen standaard lager uitvalt op strava dan dat hij geregistreerd staat op mijn fietscomputer en in de wahoo app. Dit verschil is altijd minstens 4 watt, met soms uitschieters tot 12 watt. Hoe kan dit komen?
Groeten,
Ricko
Ik heb hier gisteren toevallig een vergelijkbare vraag gesteld. Ik heb een Roam bij de stages. En het verschil bij het gemiddelde wattage was groter.
Ik vermoed dat het ontstaat doordat ik in de Wahoo app heb ingesteld dat hij de "nullen" niet moet meerekenen. En dat Strava de "nullen" wel meetelt.
Maar dat moet ik nog testen.
Hoe is dit bij jou ingesteld?
Ik vermoed dat het ontstaat doordat ik in de Wahoo app heb ingesteld dat hij de "nullen" niet moet meerekenen. En dat Strava de "nullen" wel meetelt.
Maar dat moet ik nog testen.
Hoe is dit bij jou ingesteld?
Bij mij (530 en P2M) komt het heel goed overeen:
Strava
Garmin
NP is ook zo goed als gelijk, 245W voor Strava en 246W voor Garmin
Ik heb de logging op de Garmin op 1sec. gezet (standaard op 'smart') naar aanleiding van advies van DC Rainmaker.
Strava
Garmin
NP is ook zo goed als gelijk, 245W voor Strava en 246W voor Garmin
Ik heb de logging op de Garmin op 1sec. gezet (standaard op 'smart') naar aanleiding van advies van DC Rainmaker.
Ik zal bij mijn volgende rit de instellingen eens aanpassen. Kijken of dat beter overeenkomende cijfertjes oplevert
En dit wordt dan weer sterk beïnvloed door of je met of zonder snelheidssensor rijdt. Een GPS kan stilstand vrijwel niet dectecteren, een sensor wel.
En dat klopt net weer niet bij Wahoo. Als ik met snelheids-sensor rij, sta ik altijd al een paar seconden stil, voordat de Wahoo pauzeert. Als ik zonder sensor rij, pauzeert de Wahoo bij stilstand vrijwel direct.
Dat is heel vreemd en zou precies andersom moeten werken.
Ja, dat zou je denken. Ik heb een Bolt en Elemnt gehad. En nu een Roam. Bij alle drie dit gemerkt.
Ik krijg steevast een lagere gemiddelde snelheid en lager gemiddeld vermogen op Strava als ik tijdens een rit de registratie veel manueel pauzeer en daarbij toch doorfiets. (Iets wat ik zo nu en dan doe wanneer ik een substantieel langere tijd niet voluit kan gaan vanwege de verkeerssituatie ) .De registratie op de Garmin Edge (en in Garmin connect) is dan altijd veel rooskleuriger. Bij auto pause (geactiveerd wanneer ik helemaal tot stilstand kom) en geen manuele pauzes terwijl ik doorrijd treedt er nooit een merkbaar verschil op.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Dat is logisch.
Je Garmin registreert afstand en tijd, de periodes die jij hem laat opnemen. Dus als je manueel pauzeert voor een traag stuk. Telt dat stuk niet mee voor Garmin. En haalt het de gemiddelde snelheid niet omlaag ook.
Maar als je de rit dan upload naar strava (gaat automatisch waarschijnlijk), gaat strava aan de hand van de GPS punten en tijdstippen je ritje intekenen. Dan zit het trage stuk er gewoon in (als rechte lijn waarschijnlijk), dus de afstand en tijdsduur van het stuk dat jij op je Garmin manueel gepauzeerd had, krijg je alsnog om je oren... En omdat je langzamer reed, geeft dat je lagere gemiddelde snelheid over de hele rit.
Dat gebeurd niet bij de auto pauze, want dan heb je op je Garmin registratie niet die "gaten" in je GPS locatie en tijdstippen. Dus gaat strava ook geen andere dingen ermee doen.
Je Garmin registreert afstand en tijd, de periodes die jij hem laat opnemen. Dus als je manueel pauzeert voor een traag stuk. Telt dat stuk niet mee voor Garmin. En haalt het de gemiddelde snelheid niet omlaag ook.
Maar als je de rit dan upload naar strava (gaat automatisch waarschijnlijk), gaat strava aan de hand van de GPS punten en tijdstippen je ritje intekenen. Dan zit het trage stuk er gewoon in (als rechte lijn waarschijnlijk), dus de afstand en tijdsduur van het stuk dat jij op je Garmin manueel gepauzeerd had, krijg je alsnog om je oren... En omdat je langzamer reed, geeft dat je lagere gemiddelde snelheid over de hele rit.
Dat gebeurd niet bij de auto pauze, want dan heb je op je Garmin registratie niet die "gaten" in je GPS locatie en tijdstippen. Dus gaat strava ook geen andere dingen ermee doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013