Nieuw binnenblad ultegra
Heb een 11speed di2 en ik wil mijn binnenblad vervangen naar een iets groter (39t) om op het vlakke te rijden. Gaat me beter liggen ipv altijd op het buitenblad
Is het eender welk ultegra 11sp bibla ik koop, of moet ik toch rekening houden met de typenummer van de groep ? Ultegra van 2018
Is het eender welk ultegra 11sp bibla ik koop, of moet ik toch rekening houden met de typenummer van de groep ? Ultegra van 2018
Weinig repliek : even verduidelijken
Bij ultegra kettingbladen raden de webshops aan om kettingbladen met eenzelfde codering te combineren, en geen andere codes
Echter als je om uitleg vraagt zegt 50% dat het geen kwaad kan om bvb MB met MD te combineren
Dus ipv een 52/36 of 53/39 toch de combinatie 52/39 monteren
Ik zie er niet direkt een probleem in, maar men spreekt elkaar tegen
Bij ultegra kettingbladen raden de webshops aan om kettingbladen met eenzelfde codering te combineren, en geen andere codes
Echter als je om uitleg vraagt zegt 50% dat het geen kwaad kan om bvb MB met MD te combineren
Dus ipv een 52/36 of 53/39 toch de combinatie 52/39 monteren
Ik zie er niet direkt een probleem in, maar men spreekt elkaar tegen
52/39 was toch de klassieke verhouding na 52/42, en voor 53/39, ik kan mij herinneren dat mijn ultegra 6500 deze 52/39 combi had.
er zijn wel meer combinaties die goed werken en shimano/campy/sram niet ondersteunen.
de merken richten zich op een grote range maar niet op een bruikbare range voor ons toeristen.
zoals 50/38of39 is een lekkere voor vlak nederland icm alle cassettes die met een 11 beginnen.
zelf doe ik dan liever een 48/36 hier in limburg, ideaal icm een 11-30 cassette. een betere overgang van het grote naar kleine blad en met valsplat kan je lang op je buitenblad blijven spinnen. het verschil 50/34 is mij te groot.
wordt deze 48/36 aangeraden? nee. schakelt het beter dan 50/34? jaaaa, de ketting blijft dan bij het opschakelen iets hoger op de tanden liggen en na een halve omwenteling valt alles op zn plekje.
jou 52/36 of 52/39, de een zal beterschakelen in overgang, de ander zal de ketting gelijk bij opschakelen in het kommetje vallen. het lijkt mij dat jou 52/39 beter schakelt dan mijn 48/36
er zijn wel meer combinaties die goed werken en shimano/campy/sram niet ondersteunen.
de merken richten zich op een grote range maar niet op een bruikbare range voor ons toeristen.
zoals 50/38of39 is een lekkere voor vlak nederland icm alle cassettes die met een 11 beginnen.
zelf doe ik dan liever een 48/36 hier in limburg, ideaal icm een 11-30 cassette. een betere overgang van het grote naar kleine blad en met valsplat kan je lang op je buitenblad blijven spinnen. het verschil 50/34 is mij te groot.
wordt deze 48/36 aangeraden? nee. schakelt het beter dan 50/34? jaaaa, de ketting blijft dan bij het opschakelen iets hoger op de tanden liggen en na een halve omwenteling valt alles op zn plekje.
jou 52/36 of 52/39, de een zal beterschakelen in overgang, de ander zal de ketting gelijk bij opschakelen in het kommetje vallen. het lijkt mij dat jou 52/39 beter schakelt dan mijn 48/36
Hier is het forum al over vol geschreven. Vroeger was het geen probleem omdat kettingbladen niet zo specifiek werden vormgegeven met een afgeschuinde kant op het grote blad. (Aanvulling dit speelt vooral bij shimano vanaf 11 spd)
Ook tegenwoordig gaat het meestal gewoon goed. Bij een groter dan voorgeschreven binnenblad icm buitenblad loop je echter het risico dat de ketting tussen het binnen- en buitenblad valt, waardoor je crankstel naar de ratsmodee getrapt kan worden. Buitenblad wordt er dan af gedrukt door ketting die klem komt te zitten.
Fietsmaatje van mij heeft dit in de praktijk mogen ondervinden.
Dus het kan, maar met iets verhoogd risico. Waarbij 52-39 ipv 36 minder kritisch zal zijn dan 50-39 ipv 34.
Ook tegenwoordig gaat het meestal gewoon goed. Bij een groter dan voorgeschreven binnenblad icm buitenblad loop je echter het risico dat de ketting tussen het binnen- en buitenblad valt, waardoor je crankstel naar de ratsmodee getrapt kan worden. Buitenblad wordt er dan af gedrukt door ketting die klem komt te zitten.
Fietsmaatje van mij heeft dit in de praktijk mogen ondervinden.
Dus het kan, maar met iets verhoogd risico. Waarbij 52-39 ipv 36 minder kritisch zal zijn dan 50-39 ipv 34.
Laatst gewijzigd door jsparie op 06 mei 2021 21:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik rij al jaren met 53/42 voor in België, doe wel geen heuvels .
Heb der nog nooit problemen mee gehad voor te schakelen, enkel wel goed afstellen en je kan verder.
Je moet enkel kijken dat je de juiste Steek/BCD hebt. Als je r8000 Ultegra hebt dan kan je r7000 , r8000 en r9100 kettingbladen voor uw crank monteren. Dura ace R9100 heeft tot 42t en 44t. R7000 105 en r8000 Ultegra gaan tot 39 denk ik.
Heb der nog nooit problemen mee gehad voor te schakelen, enkel wel goed afstellen en je kan verder.
Je moet enkel kijken dat je de juiste Steek/BCD hebt. Als je r8000 Ultegra hebt dan kan je r7000 , r8000 en r9100 kettingbladen voor uw crank monteren. Dura ace R9100 heeft tot 42t en 44t. R7000 105 en r8000 Ultegra gaan tot 39 denk ik.
Jspari heeft wel gelijk. In een eerder forum ging dit vooral over 50/34 naar 50/39. Als je goed naar het buitenblad kijkt loop dat iets schuin weg, dat vergroot dus de afstand tussen de bladen waardoor de ketting er tussen kan komen (ook zelf gezien). Vaak gaat dit goed maar dus niet altijd. En trap je het crankstel inderdaad naar de ....
De vergelijking met Campa gaat niet op want die gebruiken kettingbladen die niet schuin weglopen, daar kan het dus wel.
Of dit ook bij Shimano van 52/36 naar 52/39 van toepassing is weet ik niet zeker maar denk van wel.
De vergelijking met Campa gaat niet op want die gebruiken kettingbladen die niet schuin weglopen, daar kan het dus wel.
Of dit ook bij Shimano van 52/36 naar 52/39 van toepassing is weet ik niet zeker maar denk van wel.
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Ik fiets ook met 52/36 en wilde toen de 36 vervangen voor een 39. Maar volgens mijn fietsenmaker gaat dit niet en het zou ook niet fijn schakelen, de ketting zal eraf gaan en veel schade veroorzaken.
Zelfs monteren dat durf ik niet omdat ik er geen verstand van heb. Ook wil ik achter van mijn 14-28 cassette af maar op dit moment nergens een 11 speed van 11-28 te krijgen.
Zelfs monteren dat durf ik niet omdat ik er geen verstand van heb. Ook wil ik achter van mijn 14-28 cassette af maar op dit moment nergens een 11 speed van 11-28 te krijgen.
Ghost Nivolet 6LC
Wel bij Van Eyck: https://www.vaneycksport.com/nl/shimano ... 11-28.htmlSweety2008 schreef: ↑13 jun 2021 16:10 Ik fiets ook met 52/36 en wilde toen de 36 vervangen voor een 39. Maar volgens mijn fietsenmaker gaat dit niet en het zou ook niet fijn schakelen, de ketting zal eraf gaan en veel schade veroorzaken.
Zelfs monteren dat durf ik niet omdat ik er geen verstand van heb. Ook wil ik achter van mijn 14-28 cassette af maar op dit moment nergens een 11 speed van 11-28 te krijgen.
Gratis verzending vanaf €50,- dus het advies is om nog even iets kleins erbij bestellen (binnenbandje ofzo)
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Waarom Sweety2008 in vredesnaam een zwaarste verzet van 52x11 zou willen....