Ik kan me voorstellen dat een bikefitter verschillende methodes kan hebben:
- je eigen fiets, op een indoor trainer en aan de hand van welke wetenschap dan ook, de afstelling verbeteren. Uitkomst, je huidige fiets is zo goed mogelijk op maat en als alle maten dan netjes gemeten worden heb je ook een mooie geometrie waarden waar je mee verder kunt.
- Een speciale fiets die in alle richtingen af te stellen is. Ga je helemaal het optimum zoeken (volgens welke wetenschap dan ook). En er komt een serie getallen uit, geometrie. En daarmee kan je je eigen fiets dan gaan afstellen of rekening houden bij het zoeken naar een nieuwe fiets.
Ik kan mij ook voorstellen dat klanten van bikefitters mogelijk 2 doelen hebben:
1) onderzoeken wat de beste geometrie is --> dan wil je alle vrijheid hebben en liever niet gebonden zijn aan beperkingen van je eigen fiets in het afstellen. Maar het zou ook te doen kunnen zijn met je eigen fiets, met als risico dat je wél tegen beperkingen aan loopt . Hoeft niet te gebeuren, kan wel gebeuren.
2) je eigen fiets zo goed mogelijk afstellen. In dat geval zou ik inderdaad de bikefit na aanschaf doen. Want dan is het doel om hulp te krijgen bij de juiste stuurpen, juiste hoogte van stuur van zadel etc. binnen de mogelijkheden van je fiets.
TS wil een nieuwe fiets en daarvoor de beste geometrie weten. Dus doel 1.
Dat kan wellicht met zijn eigen fiets bij een bikefitter. Maar een speciale meetfiets met alle vrijheden geeft meer zekerheid dat je tot de beste geometriewaarden gaat komen.
Overigens valt of staat de meting natuurlijk met de methode en de inzichten en opvattingen van de bikefitter. Als je 3 bikefits doet, zul je 3x andere antwoorden krijgen. En kan er zomaar een marge van 1 a 2 cm zitten in opgegeven stack en reach, tussen de verschillende bikefits.
En met dat in je achterhoofd, kan je je ook afvragen of je een nieuwe fiets op de mm nauwkeurig moet komen. Of dat je met een 0.5 a 1cm nauwkeurigheid eigenlijk wel goed genoeg zit.