Dus het moet veelzijdig, maar geluk en pech moet wat uigesloten worden (dus niet teveel gravel en dat soort ongein). Het moet kijkwaardig zijn., dus kort. Het zou spektakel mogen zijn. Maar we willen ook dat de meest veelzijdige renner de ronde gaat winnen.
Zomaar een observatie van wat meningen hoor
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
, ze sluiten uiteraard niet allemaal aan.
Kijkenswaardig: ligt dat aan de etappe, of wat er uitgezonden wordt en op welke manier? Waarom niet het eerste half uur, of uur, met de hectiek en gevecht voor vlucht van de dag. En vervolgens het laatste uur uitzenden. Dan maakt het niet uit of er 180 of 280km tussen zit voor de kijker. Maar voor de renners en vermoeidheid de dagen erop wel. --> veelzijdigheid, herstelvermogen.
Ploegentijdrit is inderdaad kijkwaardig, maar de verschillen in ploegen budgetten zijn dermate groot dat je goede veelzijdige rennres in wat kleinere ploegen te kort zou doen. Plus dat de tijdritploegen over het algemeen dezelfde zijn die de koersen controleren met een trein op kop van het peloton.
En zo kan je nog 10x heen en weer ping pongen.., een roubaix parcours is supermooi. En spektakel. En vraagt een bepaalde vaardigheid (zwaar en sterk zijn). Maar toch zorgt het vooral voor mensen die slachtoffer worden van pech of val. En niet zo zeer voor de grote verschillen vooraan de koers. Misschien dat een rasklimmer er wat verliest en daarom in de bergen mag gaan racen om tijd terug te pakken.