FSA Omega cranckstel loshalen lukt niet
-
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Omdat het trapaslager van mijn Giant woonwerkfiets is overleden, wilde ik zojuist vol goede moed de boel uit elkaar draaien om het lager te vernieuwen. Filmpje bekeken, stappen gevolgd en pang, de moer die moet fungeren als cranktrekker in twee stukken. Dat stelt mij voor een uitdaging en ik zit nu met enkele vragen. Zouden jullie willen meedenken?
Vraag 1: hoe krijg ik de rest van die moer eruit? Als je goed kijkt op de tweede foto hieronder kun je het randje nog net zien zitten. Gewoon een beetje pielen met een priem of met een platte schroevendraaier?
Vraag 2: kan ik met een ouderwetse cranktrekker alsnog de crank verwijderen of is de schroefdraad van zo'n ding anders?
Vraag 3: Is dit dezelfde moer, ookal is de belettering net iets anders?
Vraag 4: heb ik vandaag toch wat verkeerd gedaan, heb ik gewoon pech gehad, of is het mijn gebrekkige onderhoud en de bijbehorende corrosie die hier schuld zijn?
Vraag 1: hoe krijg ik de rest van die moer eruit? Als je goed kijkt op de tweede foto hieronder kun je het randje nog net zien zitten. Gewoon een beetje pielen met een priem of met een platte schroevendraaier?
Vraag 2: kan ik met een ouderwetse cranktrekker alsnog de crank verwijderen of is de schroefdraad van zo'n ding anders?
Vraag 3: Is dit dezelfde moer, ookal is de belettering net iets anders?
Vraag 4: heb ik vandaag toch wat verkeerd gedaan, heb ik gewoon pech gehad, of is het mijn gebrekkige onderhoud en de bijbehorende corrosie die hier schuld zijn?
Het is mij niet duidelijk welk bracket lager je hebt. Foto's......?
Een cranktrekker kun je alleen gebruiken bij een losse trapas.
Een cranktrekker kun je alleen gebruiken bij een losse trapas.
-
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Lager betreft een bb86 pressfit exemplaar link
-
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Nieuwe poging met de foto's
De moer die gebroken is, is de moer die ik op de foto in mijn hand heb.
Ik heb ook nog een foto toegevoegd van het crankstel als de bout eruit gedraaid is. Zou gewoon lostikken met een hamer ook kunnen?
De moer die gebroken is, is de moer die ik op de foto in mijn hand heb.
Ik heb ook nog een foto toegevoegd van het crankstel als de bout eruit gedraaid is. Zou gewoon lostikken met een hamer ook kunnen?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Volgens mij is de eerste foto die je hebt inderdaad dezelfde ring Een standaard cranktrekker kan nooit passen, schroefdraad is veel groter. Wel even beoordelen of het schroefdraad nog mooi is. Dan kan je de nieuwe linksom terug erin draaien met de gaatjes die erin zitten. Even zelf een klein tooltje maken als je niks hebt met wat spijkers en hout.
Het is in feite gewoon een pressfit verbinding op een spline. Dus lostikken zou moeten kunnen, maar meestal wil dat niet zo handig. De crankbout is eruit dus op zich kan de crank van de as komen, maar makkelijk wil dat niet.
Het is in feite gewoon een pressfit verbinding op een spline. Dus lostikken zou moeten kunnen, maar meestal wil dat niet zo handig. De crankbout is eruit dus op zich kan de crank van de as komen, maar makkelijk wil dat niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Je afdrukbout heeft de ring ( grote schroefdraad )/ moer met gaatjes kapot gemaakt zo te zien ( zelfde systeem als Sram hanteerde op de cranks ). Wat je nog kan proberen is met een smalle tool / schroevendraaier het restant van de grote moer eruit te tikken. Daarna een nieuwe plaatsen en opnieuw proberen. Een 2 arm pully trekker zou je in het strafste geval ook nog eens kunnen proberen, want het zaakje is nu toch al kapot.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Dat zou moeten kloppen, dan heeft de grote ring = ingebouwde crancktrekker niet goed vast gezeten.
ik denk dat dit filmpje wat meer beeld en uitleg geeft over de constructie.
https://www.youtube.com/watch?v=bnarFCUl9rE
ik denk dat dit filmpje wat meer beeld en uitleg geeft over de constructie.
https://www.youtube.com/watch?v=bnarFCUl9rE
@Avic - ik denk dat van de grote ring de borst ( ring met gaatjes ) is afgebroken door corrosie / achterstallig onderhoud. Je ziet ook op de 1e en 3e foto breuklijntjes tussen 4 en 5 uur ( klokwijzer). rest van de grote ringbout zit er nog in zo te zien. Hier de uitsnede van de crankarm :
Hier het filmpje :
https://www.youtube.com/watch?v=mxAj-zbynPI
Hier het filmpje :
https://www.youtube.com/watch?v=mxAj-zbynPI
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- restjes van de lock bout verwijderen
- frame op zn zij leggen, kruipolie laten intrekken tussen de splines, desnoods herhalen, iedere hulp kan je gebruiken.
- van sram force kon je een nieuwe lockbolt bestellen mogelijk is de draad gelijk, of kan je een gelijke vinden van fsa
https://www.bike-components.de/en/FSA/M ... gJCr_D_BwE
Hopende dat de lock ring niet de draad in je crank heeft beschadigt.
- frame op zn zij leggen, kruipolie laten intrekken tussen de splines, desnoods herhalen, iedere hulp kan je gebruiken.
- van sram force kon je een nieuwe lockbolt bestellen mogelijk is de draad gelijk, of kan je een gelijke vinden van fsa
https://www.bike-components.de/en/FSA/M ... gJCr_D_BwE
Hopende dat de lock ring niet de draad in je crank heeft beschadigt.