Het grote domme vragen topic
Dat is niet alleen in Antwerpen zo hoor, Vroeger hoorde je dat gewoon overal, logisch gezien de zorg lang in handen van religieuze ordes was. Nu verdwijnt het meer en meer uit het taalgebruik.
Hoe spreek je tegenwoordig een verpleegkundige aan eigenlijk? En doen bedoel ik vooral om te roepen, zeg maar.
Wij merken dat veel mensen gewoon "mijnheer" of "mevrouw" zeggen. Ook naar artsen toe. Lijkt me ergens een beetje logisch, aangezien de meesten min of meer dezelfde outfit dragen. Alleen aan de badge kan je bij ons nog zien met wie je te doen hebt. Al stellen we ons wel zelf voor wie we zijn, en welke functie we hebben. Ik beantwoord zelf alle telefoonoproepen ook met mijn voornaam ( Spoedgevallendienst, met Hans, goedemorgen) .
Je hebt meestal wel een 'bel' (itt de meeste racefietsers! ), een electrisch knopje waar je op kan drukken, waarmee je aandacht kan vragen als ze niet in de buurt zijn.
Als ze wel binnen zichtveld zijn, dan zullen de meesten het het prettigste vinden gewoon bij hun voornaam genoemd te worden. Als je die niet weet wordt 'zuster' of 'broeder' ook wel geaccepteerd, net zoals 'mevrouw', 'meneer'.
Als ze wel binnen zichtveld zijn, dan zullen de meesten het het prettigste vinden gewoon bij hun voornaam genoemd te worden. Als je die niet weet wordt 'zuster' of 'broeder' ook wel geaccepteerd, net zoals 'mevrouw', 'meneer'.
Maak trouwens niet de fout om te denken dat als het een vrouw is en ze werkt in het ziekenhuis, dat het dus een verpleegkundige is. Hoe vaak dat nog gebeurt...
Stond ik daar als co-assistent met een veel ervarener vrouwelijke arts, die ook het woord voerde, werd ze alsnog zuster genoemd, en ik dokter.
Stond ik daar als co-assistent met een veel ervarener vrouwelijke arts, die ook het woord voerde, werd ze alsnog zuster genoemd, en ik dokter.
Vooral als bezoeker is het af en toe lastig. "mevrouw" voor iemand van half mijn leeftijd, vind ik ook al zoiets. Niet dat ik geen respect voor ze heb, maar ik vind het zelf al niet nodig om "meneer" genoemd te worden. Soms lijkt dat inderdaad echter toch het handigst.
In het eerste geval kan je een poging doen om charmant over te komen door de dame in kwestie aan te spreken als "jongedame".EmPeHa schreef: ↑05 jun 2021 11:09 Vooral als bezoeker is het af en toe lastig. "mevrouw" voor iemand van half mijn leeftijd, vind ik ook al zoiets. Niet dat ik geen respect voor ze heb, maar ik vind het zelf al niet nodig om "meneer" genoemd te worden. Soms lijkt dat inderdaad echter toch het handigst.