Vandaag geklust aan de fiets
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Azijn (zuur) en zeep (basisch) klinkt niet logisch, want dat neutraliseert elkaar. Maar misschien is dasty zurig/kationogeen, dan kan het een versterkende combinatie zijn.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Omdat ik de afgelopen keren de Powerway R13 achternaaf wat korrelig voelde rijden vandaag maar eens de lagers van het achterwiel vervangen. Zoals ik al een tijdje geleden had gezegd is de afdichting achter de hub niet afdoende en nadat ik ze vorig jaar weer loopbaar had gemaakt toen dat lager was vastgeroest heb ik vandaag beide na 6000 km vervangen voor nieuwe (ceramische) lagers.
Zowel die van het voorwiel als die van de freewielbody waren nog goed. Het eruit tikken en nieuwe plaatsen was zelfs zonder speciaal gereedschap een fluitje voor een cent.
Zowel die van het voorwiel als die van de freewielbody waren nog goed. Het eruit tikken en nieuwe plaatsen was zelfs zonder speciaal gereedschap een fluitje voor een cent.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Niet aan de fiets geklust, maar om de fiets geklust.
Ik kom vaak op verschillende plekken in het land, als ik dan wat langer (vanaf 3 dagen) op dezelfde plek ben, dan is het rendabel om de fiets mee te nemen. Zo'n cheapo tas gekocht via Wiggle (€52,-) en daarmee aan de slag. Krijgt er ook 2 wieltassen bij zelfs.
Zodra je gaat vergelijken met de duurdere tassen (snel €350 en meer) dan zie je waarom deze zo goedkoop is. De duurdere hebben een handig systeem erin om je fiets op te klikken zodat de achterderrie vrij blijft, ketting niet gaat klapperen.
Nah, met wat fantasie maken we zoiets wel even zelf. €12 aan materiaal en een ochtendje prullen geeft een nette houder. Stukje PVC buis met snelspanners in het frame, buisklemmen op het houten onderframe. Wielen eruit, snelspanner met PVC buis erin. Fiets inklikken op het houten frame, zadel eruit, stuur los en alles in de tas.
Alle losse spullen netjes inpakken, zadel zó in de teas zetten dat de rest er nog bij kan enz enz. De details kosten de meeste tijd. Toch zit de fiets in een kwartiertje in de tas.
1 aanpassing is er nog, de steun voor achterwiel is 2cm te hoog. Daardoor past het zaakje nét in de tas.
Morgenavond een rondje Friesland. En dan te bedenken dat ik nog nooit van mijn leven in Friesland geweest ben
Ik kom vaak op verschillende plekken in het land, als ik dan wat langer (vanaf 3 dagen) op dezelfde plek ben, dan is het rendabel om de fiets mee te nemen. Zo'n cheapo tas gekocht via Wiggle (€52,-) en daarmee aan de slag. Krijgt er ook 2 wieltassen bij zelfs.
Zodra je gaat vergelijken met de duurdere tassen (snel €350 en meer) dan zie je waarom deze zo goedkoop is. De duurdere hebben een handig systeem erin om je fiets op te klikken zodat de achterderrie vrij blijft, ketting niet gaat klapperen.
Nah, met wat fantasie maken we zoiets wel even zelf. €12 aan materiaal en een ochtendje prullen geeft een nette houder. Stukje PVC buis met snelspanners in het frame, buisklemmen op het houten onderframe. Wielen eruit, snelspanner met PVC buis erin. Fiets inklikken op het houten frame, zadel eruit, stuur los en alles in de tas.
Alle losse spullen netjes inpakken, zadel zó in de teas zetten dat de rest er nog bij kan enz enz. De details kosten de meeste tijd. Toch zit de fiets in een kwartiertje in de tas.
1 aanpassing is er nog, de steun voor achterwiel is 2cm te hoog. Daardoor past het zaakje nét in de tas.
Morgenavond een rondje Friesland. En dan te bedenken dat ik nog nooit van mijn leven in Friesland geweest ben
Dogma F
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 31 mei 2021 13:20
Dacht even mijn zadel ietsje hoger te zetten... maar helaas zit zadelpen (alu) muurvast in frame (carbon).
Gisteravond en vanochtend eerst maar eens wat WD-40 bovenlangs ertussen proberen te spuiten. Doekje om frame tegen de druipers. Nog geen beweging helaas. Gelezen op Parktool website dat Cola kan helpen omdat dit een "mild acid" is. Zal dat ook nog wel een poging geven. Als dat niet lukt maar kijken of fietsenmaker hier ervaring mee heeft en dit kan oplossen.
In ieder geval les geleerd dat ik voortaan de zadelpen er periodiek eruit moet halen om schoon te maken & verse montage pasta erop.
Gisteravond en vanochtend eerst maar eens wat WD-40 bovenlangs ertussen proberen te spuiten. Doekje om frame tegen de druipers. Nog geen beweging helaas. Gelezen op Parktool website dat Cola kan helpen omdat dit een "mild acid" is. Zal dat ook nog wel een poging geven. Als dat niet lukt maar kijken of fietsenmaker hier ervaring mee heeft en dit kan oplossen.
In ieder geval les geleerd dat ik voortaan de zadelpen er periodiek eruit moet halen om schoon te maken & verse montage pasta erop.
debrabander schreef: ↑07 jun 2021 10:06 Dacht even mijn zadel ietsje hoger te zetten... maar helaas zit zadelpen (alu) muurvast in frame (carbon).
Gisteravond en vanochtend eerst maar eens wat WD-40......
IMAL is een echte kruipolie die ook doordringt. WD-40 bevat een sloot oplosmiddelen die snel vervliegen. Daarna gebeurt en niet zoveel meer. Kruipolie blijft vloeibaar en blijft kruipen (goh). Als het met WD-40 niet lukt is dat heus niet het einde van de wereld. Gewoon spullen kopen die ervoor bedoeld zijn. WD-40 is best aardig spul maar zeker geen kruipolie pur sang. Heb het ook wel gebruikt op loszittende verbindingen (edit: ik bedoel natuurlijk VASTzittende verbindingen!), werkt ook wel maar niet super op sterk geoxideerde verbindingen.
Misschien, heel misschien krijg je het met WD-40 ook wel los. Echter zou ik al die solvents niet in mijn carbon frame willen hebben. Carbon kán vloeistoffen opnemen.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 07 jun 2021 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 31 mei 2021 13:20
Thanks! Ga dat spul proberenRamon73 schreef: ↑07 jun 2021 13:49debrabander schreef: ↑07 jun 2021 10:06 Dacht even mijn zadel ietsje hoger te zetten... maar helaas zit zadelpen (alu) muurvast in frame (carbon).
Gisteravond en vanochtend eerst maar eens wat WD-40......
IMAL is een echte kruipolie die ook doordringt. WD-40 bevat een sloot oplosmiddelen die snel vervliegen. Daarna gebeurt en niet zoveel meer. Kruipolie blijft vloeibaar en blijft kruipen (goh). Als het met WD-40 niet lukt is dat heus niet het einde van de wereld. Gewoon spullen kopen die ervoor bedoeld zijn. WD-40 is best aardig spul maar zeker geen kruipolie pur sang. Heb het ook wel gebruikt op loszittende verbindingen, werkt ook wel maar niet super op sterk geoxideerde verbindingen.
Misschien, heel misschien krijg je het met WD-40 ook wel los. Echter zou ik al die solvents niet in mijn carbon frame willen hebben. Carbon kán vloeistoffen opnemen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 31 mei 2021 13:20
Kruipolie geprobeerd en succes!
Kruip olie ertussen spuiten en het zadel naar links/rechts meppen. Toen het eindelijk 1mm ging bewegen, ging het met extra kruipolie erbij vrij snel los. Flinke opluchting!
Er is wat aluminium oxidatie zichtbaar. Nu alles goed schoonmaken en terug monteren. Heb geen carbon pasta, ga eerst normale montage pasta proberen. Of is dat niet verstandig?
Kruip olie ertussen spuiten en het zadel naar links/rechts meppen. Toen het eindelijk 1mm ging bewegen, ging het met extra kruipolie erbij vrij snel los. Flinke opluchting!
Er is wat aluminium oxidatie zichtbaar. Nu alles goed schoonmaken en terug monteren. Heb geen carbon pasta, ga eerst normale montage pasta proberen. Of is dat niet verstandig?
Ook voor alu pennen in carbon frame. Carbon/carbon glijdt behoorlijk langs elkaar, maar carbon/alu krijg je bij 5Nm ook niet helemaal goed vast. In elk geval wel mijn eigen ervaring toen ik de zadelpen verving van mijn ex-scalpel. Die bleef lichtjes zakken (alu pen) totdat ik er carbonpasta tussen smeerde.
Dogma F
Dat is niet noodzakelijk iets dat altijd geldt, maar ook afhankelijk is van hoe nauwkeurig de passing is ten opzichte van elkaar. Dat gezegd hebbende, carbon pasta kan geen kwaad. Als je de Youtube video's van bijvoorbeeld Road bike channel bekijkt zie je dat bijna elk onderdeel van pasta dan wel vet wordt voorzien. Zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=wY6z3DUbMnc als een van de laatste voorbeelden.
Terwijl voetbalminnend België gekluisterd zit aan de buis, heb ik nieuwe banden op mijn gravelfiets gelegd. En dat ging als vanzelf. Ik heb nu Vittoria Terreno Dry opgelegd, waar ik voordien de standaard gemonteerde Schwalbe G-One byte had liggen. Opleggen ging heel erg vlot, het ploppen eveneens. Vooraf wat beadblocks ingestrooid, nadien een goeie 90mm squirt latex. een paar rondjes rond de blok gefietst. Morgen nog even de bandenspanning meten.
Aangezien ik amper een kwartiertje bezig was, en ik geen interesse heb ik de rode duivels, nog de wagen proper gemaakt. Dan is de dame des huizes ook tevreden.
Aangezien ik amper een kwartiertje bezig was, en ik geen interesse heb ik de rode duivels, nog de wagen proper gemaakt. Dan is de dame des huizes ook tevreden.