Tubeless
Da's ook waar.
Volgens hen ook perfect compatibel met Dt Swiss onderdelen.
Volgens hen ook perfect compatibel met Dt Swiss onderdelen.
Omdat ik te lange schwalbe tubeless ventielen had besteld voor mijn gravelracer heb ik gisteren de knoop door gehakt om deze te gebruiken voor mijn racefiets wielen.
Combinatie is Fulcrum Wind 40C (velgremmen versie) met Schwalbe Pro One TLE.
Omdat de wielen geen spaakgaten hebben hoefde ik hier geen tape te gebruiken. Voorband ging als vanzelf en kon in een keer met de fietpomp worden opgepompt. Achter iets meer moeite maar uiteindelijk ook prima gelukt met wat zeepsop en de booster. De set was voor het toevoegen van de sealant al aardig luchtdicht.
Ze hebben de nacht goed doorstaan, zo metteen eerste tubeless ritje op de racer voor mij!
Combinatie is Fulcrum Wind 40C (velgremmen versie) met Schwalbe Pro One TLE.
Omdat de wielen geen spaakgaten hebben hoefde ik hier geen tape te gebruiken. Voorband ging als vanzelf en kon in een keer met de fietpomp worden opgepompt. Achter iets meer moeite maar uiteindelijk ook prima gelukt met wat zeepsop en de booster. De set was voor het toevoegen van de sealant al aardig luchtdicht.
Ze hebben de nacht goed doorstaan, zo metteen eerste tubeless ritje op de racer voor mij!
Laatst gewijzigd door Kluus op 13 jun 2021 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik was ook eerst sceptisch maar ook op de racer vind ik het héél fijn rijden. Zeker op Belgische wegen is het extra comfort mooi meegenomen.
Ja vandaag gereden en het rijd wel echt fijn, ook een stukje (echt) slechte wegen in de route gehad waar ik nu een stukje zekerder overheen ging. Ik kan nog niet precies zeggen wát het is (ik denk soepelheid van de band), maar het rijdt gewoon fijner, ik had dit veel eerder moeten doen.
Bij thuiskomst zag ik alleen een stukje zacht plastic half uit de band steken. Net of er een stukje verpakkingsmateriaal van iets in terrecht is gekomen. Op die plek heeft het rubber van de band niet goed gehecht (er zit dus een scheurtje). Fabricagefout lijkt mij, morgen even langs Mantel om hem te ruilen. Mag ik daarna nog eens oefenen met tubeless maken.
Bij thuiskomst zag ik alleen een stukje zacht plastic half uit de band steken. Net of er een stukje verpakkingsmateriaal van iets in terrecht is gekomen. Op die plek heeft het rubber van de band niet goed gehecht (er zit dus een scheurtje). Fabricagefout lijkt mij, morgen even langs Mantel om hem te ruilen. Mag ik daarna nog eens oefenen met tubeless maken.
Laten jullie je tubeless band ook wel eens helemaal leeglopen om de zijden te checken voor steentjes etc? Ik deed dat bij reguliere banden wel, maar vraag me af of het bij tubeless nodig is/nog problemen oplevert? Normaal is het biba oppompen en weer klaar natuurlijk.
Lijkt mij niet nodig, de gaatjes worden toch gedicht. Wel in de gaten houden als je eens in een noodgeval een binnenband moet monteren, want mogelijk steekt er natuurlijk vanalles nog door je buitenband…
Mijn Fulcrum Wind 40C zijn trouwens niet officieel “2-way-fit” is dat eigenlijk “gevaarlijk” of valt dat wel mee en gaat het alleen om hoe makkelijk het te passen is? Ik zie in de lijstjes van Orlok in dit topic op zich ook wel een paar non-2-way-fit fulcrums volgens mij. Tubeless maken was in ieder geval vrij makkelijk…
Mijn Fulcrum Wind 40C zijn trouwens niet officieel “2-way-fit” is dat eigenlijk “gevaarlijk” of valt dat wel mee en gaat het alleen om hoe makkelijk het te passen is? Ik zie in de lijstjes van Orlok in dit topic op zich ook wel een paar non-2-way-fit fulcrums volgens mij. Tubeless maken was in ieder geval vrij makkelijk…
De 2wayfit velgen van fulcrum zijn op de las luchtdicht.
De niet 2wayfit zijn dat niet gegarandeerd, sommigen smeren het gedeelte van de las in met een afdichtende kit.
Misschien dat de hook van de velg een andere vorm heeft?
Ik heb de R0 gekocht omdat een latex binnenband mij perfect bevalt, er zijn er veel die ze toch Tubeless maken.
De niet 2wayfit zijn dat niet gegarandeerd, sommigen smeren het gedeelte van de las in met een afdichtende kit.
Misschien dat de hook van de velg een andere vorm heeft?
Ik heb de R0 gekocht omdat een latex binnenband mij perfect bevalt, er zijn er veel die ze toch Tubeless maken.
De Fulcrum Wind is volledig van carbon, dus de "lasnaad" van deze is sowieso wel luchtdicht, toch krijgen ze (de velgrem variant) niet het predicaat 2-way-fit. Ik denk dat het inderdaad in de hooks zit. De band gaat ook terug naar het midden als ik alle lucht er uit laat en haakt dus niet vast, maar goed dat doet 'ie met een binnenband natuurlijk ook.TKMP schreef: ↑13 jun 2021 22:43 De 2wayfit velgen van fulcrum zijn op de las luchtdicht.
De niet 2wayfit zijn dat niet gegarandeerd, sommigen smeren het gedeelte van de las in met een afdichtende kit.
Misschien dat de hook van de velg een andere vorm heeft?
Ik heb de R0 gekocht omdat een latex binnenband mij perfect bevalt, er zijn er veel die ze toch Tubeless maken.
Maar volgens mij zit het wel goed inderdaad, ik zie ook velen die verschillende versies Fulcrum/Campa gewoon tubeless hebben gemaakt. Ik heb de compatibiliteits eisen van Schwalbe er op na geslagen en daar voldoen ze ook aan.
Het voordeel van een tubeless ready velg (o.a. ook 2-way-fit) is dat als de combinatie velg/tubelessband goed is deze bij leegloop op zijn plaats blijft, anders dan bij een niet tubeless ready velg die net zoals bij één met binnenband naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
[youtube][/youtube]
Thanks, zoiets dacht ik al ja. Het is dus wel een voordeel van tubeless rijden wat je mist (zowel praktisch als veiligheid) maar niet ten opzichte van rijden met op diezelfde non-2-way-fit velg met een biba.Orlok schreef: ↑14 jun 2021 10:17 Het voordeel van een tubeless ready velg (o.a. ook 2-way-fit) is dat als de combinatie velg/tubelessband goed is deze bij leegloop op zijn plaats blijft, anders dan bij een niet tubeless ready velg die net zoals bij één met binnenband naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien.
-
- Forum-lid
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01
Ik heb 2 nieuwe tubeless banden die langzaam druk verliezen.
Met booster erop gezet, verder ging alles zoals gewoonlijk, behalve dat na 24 uur er nog 1 bar in de banden zat.
Ik wilde weten waar de lucht ontsnapt, dus wiel in bad.
De bubbels ontstaan aan de buitenkant van de band. Niet bij de velg of ventiel, maar op de band zelf.
Nu ben ik geen expert op het gebied van tubeless, maar dat lijkt me niet goed.
Iemand anders zelfde ervaring van Schwalbe Pro One?
Met booster erop gezet, verder ging alles zoals gewoonlijk, behalve dat na 24 uur er nog 1 bar in de banden zat.
Ik wilde weten waar de lucht ontsnapt, dus wiel in bad.
De bubbels ontstaan aan de buitenkant van de band. Niet bij de velg of ventiel, maar op de band zelf.
Nu ben ik geen expert op het gebied van tubeless, maar dat lijkt me niet goed.
Iemand anders zelfde ervaring van Schwalbe Pro One?
Zit er al sealant in? Voor iedere tubeless ready band geldt dat de wangen poreus zijn en dit dus normaal is: sealant zou deze 'pin holes' moeten dichten.
Bij tubeless banden (zonder ready) zoals de Conti GP5000 TL zou dit niet mogen gebeuren. Bijvoorbeeld WTB banden hebben er nog veel meer last van dan de Pro One.
Waarom hebben banden dit? Door de wangen dunner te maken wordt de band lichter en soepeler.
Bij tubeless banden (zonder ready) zoals de Conti GP5000 TL zou dit niet mogen gebeuren. Bijvoorbeeld WTB banden hebben er nog veel meer last van dan de Pro One.
Waarom hebben banden dit? Door de wangen dunner te maken wordt de band lichter en soepeler.
Laatst gewijzigd door havana op 14 jun 2021 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.