Campagnolo Zonda 2010
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 06 feb 2010 22:45
Ik heb sinds dinsdag de Zonda's 2010, ik heb er nu ong 230km gereden en het zijn echt wel goede wielen.
Minder stijf wel dan mijn Eurus 2008 wielen maar wel comfortabeler.
Je krijgt er echt wel waar voor je geld voor.
Minder stijf wel dan mijn Eurus 2008 wielen maar wel comfortabeler.
Je krijgt er echt wel waar voor je geld voor.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
El_Imbatido schreef: Minder stijf wel dan mijn Eurus 2008 wielen maar wel comfortabeler.
Daar wil ik wel eens een blinde steekproef mee doen.... Wedden dat het tussen je oren zit?
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 06 feb 2010 22:45
Daniel1975 schreef:El_Imbatido schreef: Minder stijf wel dan mijn Eurus 2008 wielen maar wel comfortabeler.
Daar wil ik wel eens een blinde steekproef mee doen.... Wedden dat het tussen je oren zit?
Dat zou wel kunnen, maar voor mij voelt het toch zo aan.
De juiste stijfheid zal in testen wel kunnen bewezen worden, maar ik denk dat het toch veel met gevoel op de fiets te maken heeft.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Inmiddels heb ik die van mij ruim een week binnen en al diverse trainingsritten en één wedstrijd mee gereden. Inclusief verzenkosten was ik trouwens 333 euro kwijt (zwart, campa, zonder wielzakken). Heb ze dus voor een scherpe prijs!
Mijn bevindingen: opvallend hoe heerlijk soepel de naven lopen. Volgens mij soepeler dan de Eurus set die ik hiervoor had. Verder rijden de wielen gewoon heerlijk. De set is licht en stijf en ik voel weinig verschil met mijn drie jaar oude set Eurus. Twee dingen zijn echter wel anders: de harde ratel is verdwenen. Misschien dat hij over een tijdje weer terugkomt als het vet iets is verdeeld. De spaken fluiten: bij wind tegen en bij een snelheid van rond de 40 km/h of harder beginnen de spaken te fluiten. Had ik bij mn Eurus niet. Komt denk ik doordat dit (in de Zonda dus) dunnere aero spaken zijn. De eerste keer dacht ik dat er serieus iets mis was (remblokken die aanliepen oid).
Kortom, tot nog toe een heerlijk setje om mee te rijden. Met deze wielen is mn fiets precies 8 kg en voelbaar lichter dan met de handgespaakte cxp33 wielen waarmee ik voorheen reed. Denk dat, voor de prijs die ik heb betaald, deze set de betere keus is dan de 55 gram lichtere Eurus set die circa 200-250 euro duurder is. Die 55 gram win ik wel weer op een goedkopere manier terug (slr ti ipv slr xp zadel bijvorobeeld).
Mijn bevindingen: opvallend hoe heerlijk soepel de naven lopen. Volgens mij soepeler dan de Eurus set die ik hiervoor had. Verder rijden de wielen gewoon heerlijk. De set is licht en stijf en ik voel weinig verschil met mijn drie jaar oude set Eurus. Twee dingen zijn echter wel anders: de harde ratel is verdwenen. Misschien dat hij over een tijdje weer terugkomt als het vet iets is verdeeld. De spaken fluiten: bij wind tegen en bij een snelheid van rond de 40 km/h of harder beginnen de spaken te fluiten. Had ik bij mn Eurus niet. Komt denk ik doordat dit (in de Zonda dus) dunnere aero spaken zijn. De eerste keer dacht ik dat er serieus iets mis was (remblokken die aanliepen oid).
Kortom, tot nog toe een heerlijk setje om mee te rijden. Met deze wielen is mn fiets precies 8 kg en voelbaar lichter dan met de handgespaakte cxp33 wielen waarmee ik voorheen reed. Denk dat, voor de prijs die ik heb betaald, deze set de betere keus is dan de 55 gram lichtere Eurus set die circa 200-250 euro duurder is. Die 55 gram win ik wel weer op een goedkopere manier terug (slr ti ipv slr xp zadel bijvorobeeld).
Dat denk ik niet.. Mijne zijn veel zachter dan de Fulcrum 5 naven om iets te noemen (ok, niet helemaal vergelijkbaar, maar 't is een 'bescheiden' ratel gebleven).Alp d'Huez53:15 schreef:Twee dingen zijn echter wel anders: de harde ratel is verdwenen. Misschien dat hij over een tijdje weer terugkomt als het vet iets is verdeeld.
Yup. Ik kreeg er ook al een opmerking over dat er 'iets' floot toen ik overpakte, ik denk tegen de 45 km/u (ik had het zelf niet gehoord trouwens).De spaken fluiten: bij wind tegen en bij een snelheid van rond de 40 km/h of harder beginnen de spaken te fluiten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 15 mei 2010 19:23
- Locatie: Maastricht
Gister een nieuwe set Zonda wielen binnen gekregen. Bij 'proefdraaien' met de hand hoor ik een ongelijke ratel (dus niet de normale bekende Campa-tik); ongelijk in volume en per omwenteling. Misschien het vet dat zich nog moet verdelen?
Verder 'golft' het achterwiel bij hogere snelheid als je er via de body vaart aan geeft. Bijna alsof er een slag in zit, maar dat is moeilijk bij Zonda's (en zeker bij nieuwe).
Ik aarzel nu om de wielen in de fiets te zetten: de afwijkingen zijn klein, maar met nieuwe wielen wil ik gewoon geen mankementen.
Heeft iemand tips, verbeeld ik me dingen of moet ik er toch terug mee naar de internetshop waar ze besteld zijn?
Verder 'golft' het achterwiel bij hogere snelheid als je er via de body vaart aan geeft. Bijna alsof er een slag in zit, maar dat is moeilijk bij Zonda's (en zeker bij nieuwe).
Ik aarzel nu om de wielen in de fiets te zetten: de afwijkingen zijn klein, maar met nieuwe wielen wil ik gewoon geen mankementen.
Heeft iemand tips, verbeeld ik me dingen of moet ik er toch terug mee naar de internetshop waar ze besteld zijn?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Omdat ik een spaak in mijn voorwiel kapot had (ongelukje) heb ik gisteren met het forumlid Diogenes een nieuwe spaak in het wiel gezet en met de nodige zorgvuldigheid (spaakspanning, hoogteslag, etc) het wiel weer mooi recht gekregen. Het was echter wel een flink geemmer om dat voor mekaar te krijgen. De hele voornaaf moest uit mekaar want anders krijg je de spaken er niet uit. Daarna waren we ook nog zo slim om de nippel in de velg te laten vallen, die moest er weer via het ventielgat uit en op dezelfde manier moest weer eer nieuwe erin.
Voordat we begonnen merkten we al dat het voorwiel iets korrelig liep. Zelf had ik dat al eerder gemerkt maar was was in de veronderstelling dat het 'nieuwigheid' betrof. Toen we de naaf openhaalden zagen we tot onze verbazing dat in éen kogelring alle kogels compleet verroest waren. Dit baart me echt zorgen want ik heb de wielen 1-2 weken voor de Marmotte binnengekregen en misschien 1.000 km erop gereden. Ik kan me niet herinneren dat ik in regen gereden heb. Het kan hooguit één klein buitje zijn geweest. Ook gebruik ik geen tuinslang/hogedruk spuit om mijn fiets schoon te maken. We hebben er nieuwe kogels in gedaan en alles van extra vet voorzien in de hoop dat het vocht nu een tijdje buiten blijft. Record based is in dit geval geen record kwaliteit want bij record naven zijn de afdichtingen veel beter (met mn oude Eurus wielen heb ik zoiets nooit meegemaakt in drie jaar door weer en wind rijden).
Het probleem is dat ik deze wielen nu niet meer durf te vertrouwen. Zodra ik iets in de regen gereden heb zal ik me denk ik genoodzaakt voelen om de naaf open te halen om te checken of er geen vocht binnengedrongen is. Dat vind ik serieus slecht voor deze wielen en campagnolo onwaardig. Misschien heb ik pech gehad maar ik zou toch aan alle Zonda 2010 rijders mee willen geven dat ze regelmatig de wielen controleren op soepel lopen. Beter is misschien om van het voor/achterwiel de naaf een keer open te halen en er extra vet in te doen. Dan weet je zeker dat je er alles aan gedaan hebt om vocht buiten de deur te houden. We hebben een foto van de kogels gemaakt en ik vraag me sterk af of ik contact op moet nemen met campagnolo/importeur want dit kan eigenlijk niet. Iemand anders ook soortgelijke ervaringen gehad?
Voordat we begonnen merkten we al dat het voorwiel iets korrelig liep. Zelf had ik dat al eerder gemerkt maar was was in de veronderstelling dat het 'nieuwigheid' betrof. Toen we de naaf openhaalden zagen we tot onze verbazing dat in éen kogelring alle kogels compleet verroest waren. Dit baart me echt zorgen want ik heb de wielen 1-2 weken voor de Marmotte binnengekregen en misschien 1.000 km erop gereden. Ik kan me niet herinneren dat ik in regen gereden heb. Het kan hooguit één klein buitje zijn geweest. Ook gebruik ik geen tuinslang/hogedruk spuit om mijn fiets schoon te maken. We hebben er nieuwe kogels in gedaan en alles van extra vet voorzien in de hoop dat het vocht nu een tijdje buiten blijft. Record based is in dit geval geen record kwaliteit want bij record naven zijn de afdichtingen veel beter (met mn oude Eurus wielen heb ik zoiets nooit meegemaakt in drie jaar door weer en wind rijden).
Het probleem is dat ik deze wielen nu niet meer durf te vertrouwen. Zodra ik iets in de regen gereden heb zal ik me denk ik genoodzaakt voelen om de naaf open te halen om te checken of er geen vocht binnengedrongen is. Dat vind ik serieus slecht voor deze wielen en campagnolo onwaardig. Misschien heb ik pech gehad maar ik zou toch aan alle Zonda 2010 rijders mee willen geven dat ze regelmatig de wielen controleren op soepel lopen. Beter is misschien om van het voor/achterwiel de naaf een keer open te halen en er extra vet in te doen. Dan weet je zeker dat je er alles aan gedaan hebt om vocht buiten de deur te houden. We hebben een foto van de kogels gemaakt en ik vraag me sterk af of ik contact op moet nemen met campagnolo/importeur want dit kan eigenlijk niet. Iemand anders ook soortgelijke ervaringen gehad?
-
- Forum-lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
- Locatie: Noord-West Veluwe
Weet iemand of er verschil zit in de 2010 of 2011 versie? En waar zijn ze het goedkoopst? Ik kan ze vinden voor €369,-
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0