Zwabberende Wilier
- Hans Verstegen
- Forum-lid
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
- Locatie: Enschede
Na anderhalf uur onderhandelen was de Wilier Cento 10NDR eigenlijk al gekocht. Even een kort proefritje en daarna direct door naar de kassa om af te rekenen. Maar wat viel die proefrit tegen! De stuurbuis voelde heel slap aan. Ik zag me al vol angst de Posbank af shimmyen. Teleurgesteld verliet ik de winkel zonder fiets.
Thuis ben ik me gaan verdiepen in de stijfheid van een fietsframe. In de FIETS vond ik 3 verschillende tests van de Wilier Cento 10NDR:
• 022018: torsiestijfheid 80, bracketstijfheid 46
• 052019: torsiestijfheid 88, bracketstijfheid 50
• 082020: torsiestijfheid 85, bracketstijfheid 50
Dat verbaasde me. Zit er zoveel verschil tussen de verschillende frames? Of zit er een forse marge op de verschillende metingen?
Wie kan me verder helpen?
Thuis ben ik me gaan verdiepen in de stijfheid van een fietsframe. In de FIETS vond ik 3 verschillende tests van de Wilier Cento 10NDR:
• 022018: torsiestijfheid 80, bracketstijfheid 46
• 052019: torsiestijfheid 88, bracketstijfheid 50
• 082020: torsiestijfheid 85, bracketstijfheid 50
Dat verbaasde me. Zit er zoveel verschil tussen de verschillende frames? Of zit er een forse marge op de verschillende metingen?
Wie kan me verder helpen?
Is het wel echt de stuurbuis die je slap voelt aanvoelen? Of komt het slappe gevoel uit de achterkant, de zogenaamde "Actiflex" om comfort te genereren omdat dit eigenlijk een endurance frame is? Comfort en snelheid (stijfheid) gaan niet samen in een frame in mijn ogen. Comfort is een prachtige marketing reden om te kunnen segmenteren (=meer $). Comfort haal je namelijk uit je banden, niet uit je frame want dat moet kracht overzetten op het wiel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17
Wat heb je nu voor fiets? Maw, waarmee vergelijk je het?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5555
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Het lijkt me bijna uitgesloten dat je met die fiets letterlijk de posbank af sjimmyt (nieuw ww?). Zal een combinatie van de vering en mogelijk of een los balhoofd of niet strak aangedraaide steekas voor zijn. Steekassen staan bij alle fietsen die ik tegenkom bij vrijwel iedereen veel te los.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- Hans Verstegen
- Forum-lid
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
- Locatie: Enschede
Ik rijd momenteel op een Wilier Cento 1Air die een vergelijkbaar stuurgedrag heeft en op een Wilier Cento Cross. De laatste is veel stijver.
Als ik een proefrit met een nieuwe fiets maak, dan zwabber ik even flink met het stuur. Als je die zwabberbeweging van voor tot achter door het frame voelt gaan, dan wordt ik op mijn hoede: misschien is het frame niet voldoende stijf. Dit gebeurde dus ook met de Wilier Cento 10NDR.
- Hans Verstegen
- Forum-lid
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
- Locatie: Enschede
Shimmy: https://nl.wikipedia.org/wiki/Shimmythestudent schreef: ↑06 jul 2021 08:20 Het lijkt me bijna uitgesloten dat je met die fiets letterlijk de posbank af sjimmyt (nieuw ww?). Zal een combinatie van de vering en mogelijk of een los balhoofd of niet strak aangedraaide steekas voor zijn. Steekassen staan bij alle fietsen die ik tegenkom bij vrijwel iedereen veel te los.
- Hans Verstegen
- Forum-lid
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
- Locatie: Enschede
Probeer eens een Italiaanse fiets.thestudent schreef: ↑06 jul 2021 08:20 Het lijkt me bijna uitgesloten dat je met die fiets letterlijk de posbank af sjimmyt (nieuw ww?). Zal een combinatie van de vering en mogelijk of een los balhoofd of niet strak aangedraaide steekas voor zijn. Steekassen staan bij alle fietsen die ik tegenkom bij vrijwel iedereen veel te los.