Zwabberende Wilier
Dat is dan wel meteen weer een heel bijzonder geval.Nee_Nee schreef: ↑07 jul 2021 10:59Mooiste sprekend voorbeeld ever is deze brug:
https://youtu.be/3mclp9QmCGs?t=72
Een moderne racefiets van carbon heeft een gebrek nodig voor dynamische opslingering. Enorme onbalans in een wiel, heel veel speling op wielnaven/balhoofd, dat soort zaken.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Maar is dynamische opslingering (is dat een term?), niet een mooie omschrijving van shimmyen? Namelijk vanuit haast niets ineens heel heftig slingeren. Wat, als dit bij hoge snelheden zoals in een afdaling direct zeer gevaarlijk kan zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Je hebt niet vanuit het niets hele grote uitwijkingen. Dat gaat niet. Je hebt een toestand nodig waarbij iets het systeem continu van energie voorziet waardoor amplitudes toenemen. Maar frequentie is vaak hoog dus eer dat je door hebt wat je overkomt...kan het snel gaan.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Dat ben ik met je eens...,
Er is een bepaalde toestand van het systeem nodig (frame, wielen, balhoofd, renner, houding etc).., in combinatie met een bepaalde fibratie of trilling (vanuit wegdek, dus afhankelijk van het wegdek en de snelheid), om hierin te geraken.
En daarom dat zowel versnellen als vertragen de oplossing is om er weer uit te komen.,. maar ook je eigen houding tov de fiets veranderd.
Er is een bepaalde toestand van het systeem nodig (frame, wielen, balhoofd, renner, houding etc).., in combinatie met een bepaalde fibratie of trilling (vanuit wegdek, dus afhankelijk van het wegdek en de snelheid), om hierin te geraken.
En daarom dat zowel versnellen als vertragen de oplossing is om er weer uit te komen.,. maar ook je eigen houding tov de fiets veranderd.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- Hans Verstegen
- Forum-lid
Hoi Pitti, je hebt gelijk. De SK wordt hem niet. Niet vanwege een (mogelijk) gebrek aan comfort. Dat lossen de 28mm banden waarschijnlijk wel op. Maar om een prettige zit op de fiets te krijgen, moet er een babylonische toren aan spacers onder het stuur. Zonde, moet ik niet doen. Verder op zoek naar de ideale fiets...Pitti Carabinieri schreef: ↑07 jul 2021 03:03 Maar Hans, je gaat nu van een endurance fiets naar een pure racer. Ik ben hem even kwijt, want je wou endurance toch?
-
- Forum-lid
Roadbike raadde deze fiets al eens af voor zwaardere rijders. Te slap inderdaad.
Ik had op reis een wiebel momentje in de afdaling van Ventoux. Er stond wel wat wind, maar nu ik dit lees vraag ik me af of het iets met shimmyen te maken had. Moet rond de 85 per uur geweest zijn. Ik lag aero op de fiets en had op perfect wegdek uit het niets even een wiebel momentje. Meteen me rechter gezet en het was meteen weg.