Trek Emonda SL 6 Pro of Giant Propel Advanced 1 Disc, of???
Hoi,
Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets.
Op dit moment twijfel ik tussen de Trek Emonda SL 6 Pro en Giant Propel Advanced 1 Disc.
https://www.mantel.com/trek-emonda-sl-6 ... pec[]=9664
https://www.mantel.com/giant-propel-adv ... pec[]=9664
Is de Giant alleen maar aero, of ook geschikt voor langere ritten?
Of heeft iemand een andere suggestie in de prijsklasse?
Hoeft zeker niet bij Mantel te zijn, de links zijn puur ter info.
Mijn huidige fiets is een Sensa Giulia uit 2015/2016, met 23.000km op de teller.
Ben op zoek naar een fiets met schijfremmen, in het stuur geïntegreerde kabels en Ultegra afgemonteerd.
Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets.
Op dit moment twijfel ik tussen de Trek Emonda SL 6 Pro en Giant Propel Advanced 1 Disc.
https://www.mantel.com/trek-emonda-sl-6 ... pec[]=9664
https://www.mantel.com/giant-propel-adv ... pec[]=9664
Is de Giant alleen maar aero, of ook geschikt voor langere ritten?
Of heeft iemand een andere suggestie in de prijsklasse?
Hoeft zeker niet bij Mantel te zijn, de links zijn puur ter info.
Mijn huidige fiets is een Sensa Giulia uit 2015/2016, met 23.000km op de teller.
Ben op zoek naar een fiets met schijfremmen, in het stuur geïntegreerde kabels en Ultegra afgemonteerd.
Beide fietsen hebben zeker hun kwaliteiten, maar die kleur (of eerder het gebrek aan kleur) zou me doen uitkijken naar een andere producent.
Maar ieder zijn keuze: des goûts et des couleurs, on ne discute pas
Maar ieder zijn keuze: des goûts et des couleurs, on ne discute pas
Voor een paar honderd meer dan die Trek kun je ook Di2 afgemonteerde fietsen vinden met interne kabel begeleiding. Maar alles heeft z'n grens natuurlijk. Als de Sensa je goed past zou ik inderdaad op zoek gaan naar een fiets met vergelijkbare geometrie. De Sensa Giulia GF is bijvoorbeeld ook verkrijgbaar met (deels) geïntegreerde bekabeling.
Bedankt voor de reacties.
Ik ben vooral op zoek naar een fiets die meer aero is dan mijn huidige fiets.
Maar ik fiets tijdens mijn vakanties ook graag een berg op.
Over de Trek Emonda lees ik dat het een klimfiets is, maar ook redelijk aero.
Ik vraag me af of de Giant Propel ook geschikt is voor in de bergen?!
Ik ben vooral op zoek naar een fiets die meer aero is dan mijn huidige fiets.
Maar ik fiets tijdens mijn vakanties ook graag een berg op.
Over de Trek Emonda lees ik dat het een klimfiets is, maar ook redelijk aero.
Ik vraag me af of de Giant Propel ook geschikt is voor in de bergen?!
Wat is de reden dat je meer aero wil? Vanwege de looks of de performance?
Als het vanwege performance zou ik er niet teveel van verwachten. 90% van de performance haal je uit je zitpositie. Pas als je echt hard gaat (minimaal zo rond de 37/38 per uur) en je de Propel zonder spacers kunt rijden ga je wat voordeel behalen.
Als het om de looks gaat geldt bovenstaande natuurlijk niet
En uiteraard kun je met een Propel prima in de bergen fietsen. De fiets zal heel iets zwaarder zijn maar als gemiddelde wielertoerist merk je dat niet/nauwelijks.
Als het vanwege performance zou ik er niet teveel van verwachten. 90% van de performance haal je uit je zitpositie. Pas als je echt hard gaat (minimaal zo rond de 37/38 per uur) en je de Propel zonder spacers kunt rijden ga je wat voordeel behalen.
Als het om de looks gaat geldt bovenstaande natuurlijk niet
En uiteraard kun je met een Propel prima in de bergen fietsen. De fiets zal heel iets zwaarder zijn maar als gemiddelde wielertoerist merk je dat niet/nauwelijks.
Het zal aan mijn leeftijd liggen...
Waar is de tijd dat een koersfiets gewoon een koersfiets was. Het begint stilaan een bomen en bos verhaal te worden waar menig fietsliefhebber de weg kwijt is: endurance, aero, klimfiets, reach, stack, ...
Uiteindelijk is het belangrijkste dat je (zeker als recreant) voldoende comfortabel op je fiets zit zodat je ten volle kan genieten van het fietsen zelf.
Of dat nu een fractie sneller of trager gaat, who cares?
Waar is de tijd dat een koersfiets gewoon een koersfiets was. Het begint stilaan een bomen en bos verhaal te worden waar menig fietsliefhebber de weg kwijt is: endurance, aero, klimfiets, reach, stack, ...
Uiteindelijk is het belangrijkste dat je (zeker als recreant) voldoende comfortabel op je fiets zit zodat je ten volle kan genieten van het fietsen zelf.
Of dat nu een fractie sneller of trager gaat, who cares?
Ik had zelf vorig een testrit gereden op de Propel omdat deze ook hoog op mijn verlanglijst stond. Ik ben heel erg blij dat ik daarna lekker rustig aan gedaan heb met het beslissen (lange levertijden in het vooruitzicht hielpen daar ook wel aan mee en had geen haast). Want bij toeval kwam ik begin dit jaar de Trek Emonda SL6 Disc tegen en die is het uiteindelijk ook geworden (non Pro versie-zelf direct aantal zaken meteen laten aanpassen). Die Propel is vergeleken met de Emonda idd kneiterhard, en eigenlijk is de Propel alleen echt mooi imo als die zga geen spacers heeft.
Emonda kan je ook makkelijk aardige afstanden mee afleggen zonder flink op snelheid/comfort te moeten inleveren.
Emonda kan je ook makkelijk aardige afstanden mee afleggen zonder flink op snelheid/comfort te moeten inleveren.
Zelf heb ik de Trek Emonda en daar ben ik wel heel tevreden over, zowel met klimmen (ik woon in Zuid-Limburg) als op het vlakke. Ik heb voor een kleine meerprijs DI2 laten installeren op mijn fiets bij de lokale fietsenmaker. Dit gaat natuurlijk niet als je hem bij Mantel koopt, maar wellicht dat een fietsenmaker je kan helpen. Kabels zijn dan nog beter weggewerkt, want je hebt dan ook geen dikke versnellingskabels meer.
remkolvb schreef: ↑14 jul 2021 13:55 Ik had zelf vorig een testrit gereden op de Propel omdat deze ook hoog op mijn verlanglijst stond. Ik ben heel erg blij dat ik daarna lekker rustig aan gedaan heb met het beslissen (lange levertijden in het vooruitzicht hielpen daar ook wel aan mee en had geen haast). Want bij toeval kwam ik begin dit jaar de Trek Emonda SL6 Disc tegen en die is het uiteindelijk ook geworden (non Pro versie-zelf direct aantal zaken meteen laten aanpassen). Die Propel is vergeleken met de Emonda idd kneiterhard, en eigenlijk is de Propel alleen echt mooi imo als die zga geen spacers heeft.
Emonda kan je ook makkelijk aardige afstanden mee afleggen zonder flink op snelheid/comfort te moeten inleveren.
Ik was aan het twijfelen of de skinwall banden goed zouden staan, maar zien er gaaf uit bij jou. Welke zijn dit?