Cannondale
Rij al meer dan 15 jaar Cannondale maar sta nu op een punt, met weliswaar pijn in het hart, dat ik toch serieus overweeg van merk te wisselen, ter vervanging van mijn SS Evo 2016 (wil graag discs). Ik vind de nieuwe SS Evo behoorlijk prijzig en ook niet echt mooi om te zien, vooral in de maat 60cm (allemaal subjectief natuurlijk). Daarnaast is de SS Evo niet echt licht te noemen en ik vind het ook wat sneu van C'dale dat bijvoorbeeld de Ulterga-versie een 105 casette heeft, waarom noemen ze het dan de Ultegra-versie? Daarnaast die stomme metalen pin die de beweging van het stuur verhindert en het carbon kan beschadigen, hoe kan je zoiets verzinnen? Benieuwd hoe mede-Cannondale rijders dit zien.
Ik ben al 25 jaar Cannondale liefhebber en rijder. Ik heb er al veel gehad, nu staan er hier nog drie. Ik vind dat ze zich vandaag niet echt meer onderscheiden van de andere merken. Het is gewoon hetzelfde wat iedereen aanbiedt, ook naar afwerking en lakkwaliteit toe. Je betaalt dikwijls 1.000 euro of meer, enkel voor de naam, dan hoeft het voor mij eigenlijk ook niet meer. Een SystemSix met Ultegra groepje en 105 cassette voor 5.600 euro, nee bedankt. Bij de minder bekende merken, die tegenwoordig evenwaardig van kwaliteit zijn, betaal je tot 1.500 euro minder voor hetzelfde.
Het mixen van onderdelen gebeurt al heel lang. Kijk maar in oude brochures, dan zie je dat 25-30 jaar geleden ook al groepen gemixt werden. Niet alleen cassettes, ook velgremmen, voorderry's enz kwamen vaker uit een goedkopere groep of zelfs bij een minder bekend merk vandaan.
Over de prijzen hebben we het vaker gehad. Weet dat Cannondale (USA) onderdeel is van Dorel (Canada), dat is een groot concern dat flink rendement uit zijn bedrijven wil persen. Dat zie je nu terug in de exorbitant hoge prijzen en tevens het gebrek aan innovatie. Want waarom zou je iets nieuws ontwikkelen als klanten je smeken om alstublieft een dure fiets van je te mogen kopen.
Ik voorspelde een half jaar geleden al dat ik vermoed dat volgend jaar de markt dusdanig verzadigd zal zijn dat de meeste fietsers (ondanks n+1) even geen nieuwe fiets kopen. De nieuw verkoop krijgt vanaf volgend jaar concurrentie van de mensen die tijdens corona in een opwelling een racefiets of atb kochten in gaan zien dat fietsen niet hun ding is.
Ik verwacht daarom in 2022 een groot aanbod van nieuw en vrijwel nieuw in een krimpende markt.
In 2023 ga je dan zien dat er dan flink gesneden gaat worden in productie en ik vermoed dat we een nieuwe sanerinsgolf cq overnamegolf gaan krijgen in de fietsbranche.
In mijn ogen kan het nu lonen om even te wachten.
Wat betreft innovatie, wie Cannondale zegt, zegt Super V uit het begin van de jaren 90, zegt Saeco.
Maar zoals je al zegt, iconische modellen, ik zie ze al heel lang niet meer.
Dus als je ze nu te duur vind (vind ik ook) dan is het een goed moment om eens te kijken wat je wel kan bekoren.
Over de prijzen hebben we het vaker gehad. Weet dat Cannondale (USA) onderdeel is van Dorel (Canada), dat is een groot concern dat flink rendement uit zijn bedrijven wil persen. Dat zie je nu terug in de exorbitant hoge prijzen en tevens het gebrek aan innovatie. Want waarom zou je iets nieuws ontwikkelen als klanten je smeken om alstublieft een dure fiets van je te mogen kopen.
Ik voorspelde een half jaar geleden al dat ik vermoed dat volgend jaar de markt dusdanig verzadigd zal zijn dat de meeste fietsers (ondanks n+1) even geen nieuwe fiets kopen. De nieuw verkoop krijgt vanaf volgend jaar concurrentie van de mensen die tijdens corona in een opwelling een racefiets of atb kochten in gaan zien dat fietsen niet hun ding is.
Ik verwacht daarom in 2022 een groot aanbod van nieuw en vrijwel nieuw in een krimpende markt.
In 2023 ga je dan zien dat er dan flink gesneden gaat worden in productie en ik vermoed dat we een nieuwe sanerinsgolf cq overnamegolf gaan krijgen in de fietsbranche.
In mijn ogen kan het nu lonen om even te wachten.
Wat betreft innovatie, wie Cannondale zegt, zegt Super V uit het begin van de jaren 90, zegt Saeco.
Maar zoals je al zegt, iconische modellen, ik zie ze al heel lang niet meer.
Dus als je ze nu te duur vind (vind ik ook) dan is het een goed moment om eens te kijken wat je wel kan bekoren.
Dat mengen van die groepen klopt, het gaat mij om het feit dat je haast 6.000 euro neerlegt en dan een fiets met een 105 cassette krijgt.
Ik kijk inderdaad al naar andere merken. Ik heb nu al 2 jaar een Radon MTB, hardtail topmodel (XTR) voor 4.000 euro. Beste MTB die ik al ooit gehad heb.
Ik kijk inderdaad al naar andere merken. Ik heb nu al 2 jaar een Radon MTB, hardtail topmodel (XTR) voor 4.000 euro. Beste MTB die ik al ooit gehad heb.
Op mijn RoadMachine was het wel nodig, op de Chinees was/is het erg hard nodig. Op de Ridley Noah van een fietskameraad was het ook hard nodigrene schreef: ↑13 jul 2021 09:34 @TL en @Wasbeer
Zowel mijn Scott Foil 2013 ( iets andere wig ) , Scott Foil 2021 als mijn BMC Teammachine nog nooit toegepast. Gewoon een beetje carbon pasta op zadelpen, boutje van de wig op moment zetten en niet meer aankomen.
Op alle drie de fietsen nul problemen gehad en we sparen de fietsen niet. Kasseien , slechter wegdek en nooit een kraakje gehoord. Dus niet komen dat het een standaard procedure is. Ook BMC spreekt er niet van in de manual.
Dat vind ik ook bizar. Daarom maar gebruikt kopen en dan zelf met de juiste onderdelen voorzien. Zo rijd ik nu een CAAD12 waar ik mooie carbon wielen en een Record disc groep op heb gezet voor iets meer dan de helft waar jij het over hebt. En dat geeft nog meer voldoening ook. En je kan mooi wat avonden vullen met het zoeken naar onderdelen en koopjes.
Ride bikes, not tanks!
Laatste echte cannondale wat mij betreft en toch met een knipoog naar het heden/toekomst door de discbrakes. Toen de frameset 1,5 jaar geleden nieuw op de ebay-outletpagina van Sigma sports kwam gelijk toegeslagen. Maar wordt inmiddels ook best wel wat aangeboden op kleinanzeigen. Dus wellicht een optie als je bij cannondale wilt blijven en toch disc wil. Bovendien kan je dan opbouwen naar eigen inzicht. Hij rijdt in elk geval fantastisch.
Laatst gewijzigd door feddek op 15 jul 2021 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik neem dat 'laatste echte Cannondale' niet graag in de mond. Maar als het dan toch moet, dan zijn de Cannondales met dit opschrift de laatste 'echte' Cannondales.feddek schreef: ↑15 jul 2021 09:42 supersix2.jpg
Laatste echte cannondale wat mij betreft en toch met een knipoog naar het heden/toekomst door de discbrakes. Toen de frameset 1,5 jaar geleden nieuw op de ebay-outletpagina van Sigma sports kwam gelijk toegeslagen. Maar wordt inmiddels ook best wel wat aangeboden op kleinanzeigen. Dus wellicht een optie als je bij cannondale wilt blijven en toch disc wil. Bovendien kan je dan opbouwen naar eigen inzicht. Hij rijdt in elk geval fantastisch.