Verzet advies, 52t naar 50t?
Persoonlijk vind ik een 52/39 ideaal voor in het vlakke land en de Vlaamse heuvels.
Met de 52/36 die op mijn meest recente fiets zit is het op zwaarder terrein goed te doen.
Door die 36 fiets ik veel meer op buitenblad dan met de 39 die op mijn oude Trek zit (of lang geleden de 42).
Met de 52/36 die op mijn meest recente fiets zit is het op zwaarder terrein goed te doen.
Door die 36 fiets ik veel meer op buitenblad dan met de 39 die op mijn oude Trek zit (of lang geleden de 42).
Klopt.
Maar zolang de 52 nog niet versleten is, zou ik geen 80 € investeren om een 50 te kopen en de 52 in de kast te leggen.
Met de 50-11 kom ik 1-2 keer per jaar eens aan het gevoel dat een extra tand toch wel handig had geweest (maar dan gaat het in de sprint echt wel al boven de 60km/u) maar anders is de compact inderdaad meer dan voldoende. Ik snap echt niet dat er nog zoveel fietsen met een dubbel of zelfs een semi-compact komen.
Ik heb zelfs maar een 12 (10-speed). Ik moet wel toegeven dat een 50/11 soms wel eens handig zou kunnen zijn. Als het zo rond de 50 gaat, maar dat is gelukkig niet al teveel het geval.TL@ schreef: ↑20 jul 2021 13:30 Met de 50-11 kom ik 1-2 keer per jaar eens aan het gevoel dat een extra tand toch wel handig had geweest (maar dan gaat het in de sprint echt wel al boven de 60km/u) maar anders is de compact inderdaad meer dan voldoende. Ik snap echt niet dat er nog zoveel fietsen met een dubbel of zelfs een semi-compact komen.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
De Cycletours Ronde van Frankrijk met 52-42 en 13-28 (zes voudige cassette) uitgereden zonder afstappen. En m’n knieën zijn nog heel. Mensen doen al gauw te moeilijk tegenwoordig…
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Ik denk dat mensen vroeger gewoon sneller stopten met bergop te rijden.
Toen ik begon met fietsen, had ik een 53-39 (zoals toen in de tijd gewoon was), geen idee meer welke cassette maar veel groter dan een 25 zal er niet op gezeten hebben. Bergop zakte de cadans dan al snel onder de 70rpm met enorme kniepijn tot gevolg (meestal niet tijdens het rijden maar wel daarna)
Op een gegeven moment werd het zo erg dat ik na het fietsen niet eens meer op mijn benen kon staan van de kniepijn en herstelde ik er ook niet meer van na een week rust.
Wat een opluchting was de triple toen. Een heel jaar werken aan het verhogen van de gemiddelde cadans (eerst ruim onder de 80 en nu steeds rond de 90) en dan pas daarna zijn de verbeteringen in conditie gekomen omdat ik minder kniepijn had en in de week ook kon trainen.
Zonder die triple had ik het fietsen nooit volgehouden.
Toen ik begon met fietsen, had ik een 53-39 (zoals toen in de tijd gewoon was), geen idee meer welke cassette maar veel groter dan een 25 zal er niet op gezeten hebben. Bergop zakte de cadans dan al snel onder de 70rpm met enorme kniepijn tot gevolg (meestal niet tijdens het rijden maar wel daarna)
Op een gegeven moment werd het zo erg dat ik na het fietsen niet eens meer op mijn benen kon staan van de kniepijn en herstelde ik er ook niet meer van na een week rust.
Wat een opluchting was de triple toen. Een heel jaar werken aan het verhogen van de gemiddelde cadans (eerst ruim onder de 80 en nu steeds rond de 90) en dan pas daarna zijn de verbeteringen in conditie gekomen omdat ik minder kniepijn had en in de week ook kon trainen.
Zonder die triple had ik het fietsen nooit volgehouden.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Gelukkig kon je doorgaan!
Maar zoals ik schreef: nergens afgestapt bergop.
Ik heb ook eenmaal last van m’n knie gehad: na een Euraudax 600 km rit. M’n schoenplaatje was iets verschoven. Een week later bij de nieuwe Revu fietstrofee van Maastricht naar Den Helder voelde ik het bijna niet meer. Bijna, want de tijdrit heb ik toch maar aan me voorbij laten gaan.
Maar goed, dit geldt voor iedereen anders natuurlijk. Ik rijd bijna altijd op m’n binnenblad. Hoge trapfrequentie en dan nog steeds 35 km/u. Een 50 heb je eigenlijk ook als toerist niet nodig. 48 is eigenlijk beter, denk ik.
Maar zoals ik schreef: nergens afgestapt bergop.
Ik heb ook eenmaal last van m’n knie gehad: na een Euraudax 600 km rit. M’n schoenplaatje was iets verschoven. Een week later bij de nieuwe Revu fietstrofee van Maastricht naar Den Helder voelde ik het bijna niet meer. Bijna, want de tijdrit heb ik toch maar aan me voorbij laten gaan.
Maar goed, dit geldt voor iedereen anders natuurlijk. Ik rijd bijna altijd op m’n binnenblad. Hoge trapfrequentie en dan nog steeds 35 km/u. Een 50 heb je eigenlijk ook als toerist niet nodig. 48 is eigenlijk beter, denk ik.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Niet iedereen is zo sterk. Ik houd er wel van om de mogelijkheid te hebben om 1:1 te kunnen rijden als ik dat nodig vind. Zeker bij lange stukken is het fijn om de cadans hoog te houden.borgmonster schreef: ↑20 jul 2021 16:37 De Cycletours Ronde van Frankrijk met 52-42 en 13-28 (zes voudige cassette) uitgereden zonder afstappen. En m’n knieën zijn nog heel. Mensen doen al gauw te moeilijk tegenwoordig…
Ik vind het dan ook een fijne ontwikkeling dat er nu veel meer mogelijkheden zijn om te schakelen dan vroeger.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Het minimale wat past op 130 bcd is 38. Maar mocht er nood zijn kan je een woldtooth roadlink kopen en dan een 11-36 cassette gebruiken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!