Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 25 jul 2021 11:53

NuitKor schreef: 25 jul 2021 11:31
Wat doe je dan langs de kant van de weg als het gat niet dicht wil met latex? Daar is deze set toch voor? of begrijp ik het niet?

We hebben het niet over hetzelfde.

Dit is voor onderweg: https://www.futurumshop.nl/dynaplug-rac ... lish.phtml


Dit gebruik je om die racer pro weer na te vullen: https://www.vaneycksport.com/nl/dynaplu ... -5-st.html


Dat navullen is niet echt een klusje voor onderweg.

Mijn vrouw heeft niets aan een binnenband, want zij gaat de TL buitenband er nooit weer om krijgen als de kant van de weg.
En even investeren in een setje dat er wel makkelijk omheen gaat? Jij kan deze banden oprijden.

Tubeless banden is niet een automatische definitie van strak. En zijn alleen een paar merken die het niet snappen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5275
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 jul 2021 12:21

mhr-zip schreef: 25 jul 2021 11:53
NuitKor schreef: 25 jul 2021 11:31
Wat doe je dan langs de kant van de weg als het gat niet dicht wil met latex? Daar is deze set toch voor? of begrijp ik het niet?

We hebben het niet over hetzelfde.

Dit is voor onderweg: https://www.futurumshop.nl/dynaplug-rac ... lish.phtml


Dit gebruik je om die racer pro weer na te vullen: https://www.vaneycksport.com/nl/dynaplu ... -5-st.html


Dat navullen is niet echt een klusje voor onderweg.

Mijn vrouw heeft niets aan een binnenband, want zij gaat de TL buitenband er nooit weer om krijgen als de kant van de weg.
En even investeren in een setje dat er wel makkelijk omheen gaat? Jij kan deze banden oprijden.

Tubeless banden is niet een automatische definitie van strak. En zijn alleen een paar merken die het niet snappen.
Dat zie ik niet als een oplossing, met gewone wegbanden en soepele vittoria corsa is het al een probleem. Mijn vrouw is van het kaliber 57kg en gelakte nagels. ;)

Bovendien heeft zij nu Schwalbe one wat makkelijk zou moeten gaan, toch was het voor mij ook nog wel even mijn best doen.

Maar waarom zou die dynaplug niet langs de kant van de weg kunnen om thuis te komen? Klein knippertje mee om het af te knippen en gaan..

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jul 2021 15:30

Ja, je gebruikt ze gewoon langs de kant van de weg. Als je het lek snel genoeg opmerkt, moet je niet eens bijpompen (zeker als je maar 57kg weegt), anders effe pompen (of wat CO2) en klaar.

Met die Pro versie kan je 3 keer pluggen en met de gewone versie 2 keer. Die dikke plug gebruik ik ook nooit op de racer, ik heb daar dus een dunne ingedaan zodat ik 2 keer kan pluggen (ruim voldoende). Dat zit dan wat los, dus als je een tweede keer moet pluggen, moet je dat plugje even in de andere kant steken.

Bijvullen doe je dan thuis na gebruik onderweg (of je neemt nog extra pluggen mee en vult onderweg bij)

Bij tubeless rij je sowieso weinig lek, dus meer dan 2 pluggen heb je echt niet nodig.
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5337
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 jul 2021 21:25

Ik zou idd de nieuwe racer pro halen, heb je 3 plugs erin ziten.
Ik heb de oude pro, heb in ruimte waar de dikke plug gaat een dunne zitten, die je prima onderweg in de andere kan stoppen als je die hebt gebruikt.
En op hele lange ritten stop ik paar reserve pluggen in tas.
Nog nooit meer dan 2 plugs nodig gehad onderweg, maar kleine moeite om mee te nemen als je toch grote zadeltas bij je hebt.
En je kan het prima onderweg wisselen, geen idee waarom je dat alleen thuis zou kunnen doen.

Die dikke plug moet je wel heel groot gat hebben om die er doorheen te krijgen (zeker met stompe kop)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5275
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 jul 2021 21:36

@DDX bedankt. Ik heb uiteindelijk de normale racer gekocht voor 41 euro en 5 extra kleine plugs voor 9 euro. Was ik in totaal minder kwijt voor meer kleine plugs dan de PRO. Ik doe in haar repair setje gewoon een aantal reserve plugs erbij. Die tip kreeg ik ook van @TL.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 jul 2021 10:19

Enne, . . . . . . . niet vergeten om je vrouw uit te leggen hoe ze dat moet doen met die plugs en vooral dat ze uitkijkt met haar gelakte nagels als ze kracht moet zetten om die plugs erin te krijgen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 jul 2021 10:43

1 keer voordoen (op een oude band) of een filmpje laten zien, zal wel voldoende zijn
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5275
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 jul 2021 10:52

Ja haar al laten zien. Komt goed. Achterband nu ook klaar en blijft goed op druk.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5275
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 jul 2021 10:54

Orlok schreef: 26 jul 2021 10:19 Enne, . . . . . . . niet vergeten om je vrouw uit te leggen hoe ze dat moet doen met die plugs en vooral dat ze uitkijkt met haar gelakte nagels als ze kracht moet zetten om die plugs erin te krijgen. ;)
Ze heeft dit jaar al 7000km, dus karakter heeft ze wel. 😉

franciscus2007
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 aug 2011 22:53
Locatie: Leiden
Contact

franciscus2007 27 jul 2021 16:10

Ik heb de Continental en Schwalbe allebei gehad voor het tubeless rijden maar ben niet echt tevreden over de duurzaamheid. Met binnenbanden deed ik volgens mij veel langer met een band. Als er nu een gaatje inzit spuit de latex er doorheen als je er meer druk op zet als je 'm wilt laten ploppen. Geprobeerd ze aan de binnenkant te plakken en secondenlijm aan de buitenkant maar dat is ook geen succes. Die kleine vuldingen zijn toch alleen als reddertje voor onderweg toch? Heb nu vier TL banden liggen die best nog aardig zijn maar waar kleine gaatjes in het loopvlak zitten. Elke keer 50 euro voor een band uitgeven is ook niet echt leuk. Door die kleine gaatjes moet je de band voor elk ritje opnieuw van 4 bar naar 6 pompen. Op mijn strandfiets werkt tubeless wel geweldig.

Kortom: Weet iemand wat de meest duurzame tubless band die beschikbaar is op dit moment? Of is het misschien beter om toch weer over te stappen op een binnenband.

#ikklinkalseenouwezeur
Het is de liefde voor de fiets!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13908
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jul 2021 16:34

Sorry hoor, echt niet rot bedoeld. Maar wat zijn er hier toch een aantal aan het klooien zeg...... man man man. Het is meer verbazing :like:

Band erop leggen conform de procedure die (ik) onderhand 10x in dit topic staat.
Het kan best een keer tegen zitten, dat snap ik, dat heb ik ook wel eens. Maar zo vaak.....

Gemiddeld 1x per jaar lek is toch wel voldoende.

Goede banden, neem de pirellis, heb er net 500km mee in Spanje, ook veel langs de kant van de weg met steentjes, geen enkel sneetje, nu had ik dat met schwalbe ook niet.

En mijd het b merk conti, zeker op de race. De productie is nog steeds niet consistent na jaren. Op de auto zijn ze niet best en op de fiets ook al niet.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 jul 2021 16:44

Voor de duidelijkheid: de duurzaamheid van een buitenband wordt niet bepaald door of je nu wel of niet met een binnenband rijdt. En wat is duurzaam.? Het is afhankelijk hoe en waar je rijdt. De één rijdt met gemak 10.000 km en de ander komt niet verder dan 3.000 km met het zelfde type band.

Inmiddels zijn er vele fabrikaten tubelessbanden op de markt, allemaal met verschillende eigenschappen waarbij gezegd kan worden dat een snelle band vaak niet duurzaam is en een duurzame band vaak niet snel is. Het is dan ook vaak een compromis wat door de fabrikant wordt gemaakt.

Om te voorkomen dat er tijdens het oppompen van een 'lekke' tubelessband latex door gaatjes spuit is het m.i. beter er geen latex in te doen voor het laten ploppen maar daarna. Aan de ander kant zal de latex het gaatje van de 'lekke' tubelessband spontaan dichten waardoor het m.i. wel zal mee vallen.

Verder is het helemaal geen probleem om voor iedere rit de bandenspanning even na te kijken en zonodig de band op te pompen, tenslotte deed ik dat in de antieke tijd ook met gewone clinchers.!

Laatst en least voor die #ikklinkalseenouwezeur mijn favoriet vooralsnog is de Schwalbe Pro One (2020).
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie