Het grote schijfremmentopic
IK rij nu al 1500 km met de nieuwe fiets met schijfremmen. Op beide wielsets Ultegra schijven.
Die hebben nog niet 1 keer gejankt.
Wel ingeremd door de Fm op zo'n toestel (dat hij zelf in elkaar stak). Kan het daaraan liggen?
Die hebben nog niet 1 keer gejankt.
Wel ingeremd door de Fm op zo'n toestel (dat hij zelf in elkaar stak). Kan het daaraan liggen?
Als het droog is, zijn de mijne (XTR-schijven) ook perfect stil. Als het regent absoluut niet (al scheelt het wel van set tot set, als de eerste rit met nieuwe blokken in de regen is, zijn ze stiller)
Ik zou die Hope-schijven wel eens willen proberen maar mijn maat hebben ze daar niet in (140mm, CL)
Ik zou die Hope-schijven wel eens willen proberen maar mijn maat hebben ze daar niet in (140mm, CL)
Ja, ik heb er maar 160mm/160mm op gezet. Voorkant blokje omdraaien, achter een adaptertje van 140mm naar 160mm. Wellicht is het een beetje overdreven 160mm/160mm voor mijn 68kg, maar beter teveel remkracht dan te weinig. 6 bolt hebben ze wel in 140mm, maar die zijn niet UCI veilig (niet afgeronde kantjes).TL@ schreef: ↑10 mei 2021 20:02 Als het droog is, zijn de mijne (XTR-schijven) ook perfect stil. Als het regent absoluut niet (al scheelt het wel van set tot set, als de eerste rit met nieuwe blokken in de regen is, zijn ze stiller)
Ik zou die Hope-schijven wel eens willen proberen maar mijn maat hebben ze daar niet in (140mm, CL)
Voordeel van mijn Hope schijven vind ik ook het niet aanlopen in de regen. De Dura-ace hoorde je dan altijd "slepen", al merkte je daar qua weerstand niets van. Maar de Hope schijven hebben dat "slepen" niet en zijn gewoon stil als het regent. Ergens begrijp ik nog steeds niet waar dat aan ligt.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Beter te veel remkracht dan te weinig weet ik nog zo net niet.
Ja, echt te weinig remkracht hebben is niet handig.
Veel remkracht hebben, in combinatie met veel grip op het wegdek lijkt me ook wel goed - zeker met de dosseerbaarheid van de hydraulische remsystemen.
Maar wat gebeurd er als je te veel remkracht hebt? Dan ga je over de kop, of je remt jezelf onderuit. Vooral als je onverwachts, en dus uit reflex, hard moet remmen. En dan heb je op nat wegdek eerder een teveel aan remkracht dan op een droge weg .
Ja, echt te weinig remkracht hebben is niet handig.
Veel remkracht hebben, in combinatie met veel grip op het wegdek lijkt me ook wel goed - zeker met de dosseerbaarheid van de hydraulische remsystemen.
Maar wat gebeurd er als je te veel remkracht hebt? Dan ga je over de kop, of je remt jezelf onderuit. Vooral als je onverwachts, en dus uit reflex, hard moet remmen. En dan heb je op nat wegdek eerder een teveel aan remkracht dan op een droge weg .
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13809
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat moet je trainen, ik rem vrijwel altijd hard, dan wordt het gewenning.MarkVeenstra schreef: ↑11 mei 2021 11:54
Maar wat gebeurd er als je te veel remkracht hebt? Dan ga je over de kop, of je remt jezelf onderuit. Vooral als je onverwachts, en dus uit reflex, hard moet remmen. En dan heb je op nat wegdek eerder een teveel aan remkracht dan op een droge weg .
Over de kop gaat niet lukken, je band blokkeert tenzij je je gewicht verkeerd hebt.
Voor altijd 160 nemen, zeker als je ook de bergen in gaat of heuvels.
140 koelt bijna niet bij hard remmen en het doseert veel beter op 160
Daarnaast is de combo voor 160 achter 140 juist fijner omdat de knijpkracht veel dichter bij elkaar licht, dat maakt het voor de meeste ook een stuk makkelijker.
180 natuurlijk nooit doen op een racer dat verschil is zo groot, als je dat doet moet je niet de kracht gebruiken maar meer voor koeling.
Er gebeurt echt niets als je teveel remkracht hebt hoor. Ik probeer altijd alleen met mijn wijsvinger te remmen in de beugels of met mijn pink, ring en middelvinger boven op de remgrepen.
Aan teveel remkracht wen je snel en je moet wel heel lomp remmen wil je over de kop gaan.
140mm schijven zullen zeker voldoende zijn, maar als het niet anders kan is er niets mis met 160mm schijven.
Aan teveel remkracht wen je snel en je moet wel heel lomp remmen wil je over de kop gaan.
140mm schijven zullen zeker voldoende zijn, maar als het niet anders kan is er niets mis met 160mm schijven.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Heel lomp remmen is natuurlijk wel net wat er gebeurd als je plotseling in een reflex moet ingrijpen. Of als het wegdak door regen en olie net wat gladder ligt dan je dacht.
Te veel is te veel.
Als het allemaal prima is, heb je gewoon veel remkracht. Met die ene vinger, helemaal getraind etc. Dat is goed. Dat kan veel zijn. Maar te veel is toch een uitspraak dat er meer is dan wenselijk?
Te veel is te veel.
Als het allemaal prima is, heb je gewoon veel remkracht. Met die ene vinger, helemaal getraind etc. Dat is goed. Dat kan veel zijn. Maar te veel is toch een uitspraak dat er meer is dan wenselijk?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Reflexen trainen? Haha, mooi verhaal, maar wel een lastig verhaal. Ik geloof hier niet in.wasbeer2006 schreef: ↑11 mei 2021 14:39Dat moet je trainen, ik rem vrijwel altijd hard, dan wordt het gewenning.MarkVeenstra schreef: ↑11 mei 2021 11:54
Maar wat gebeurd er als je te veel remkracht hebt? Dan ga je over de kop, of je remt jezelf onderuit. Vooral als je onverwachts, en dus uit reflex, hard moet remmen. En dan heb je op nat wegdek eerder een teveel aan remkracht dan op een droge weg .
Over de kop gaat niet lukken, je band blokkeert tenzij je je gewicht verkeerd hebt.
Voor altijd 160 nemen, zeker als je ook de bergen in gaat of heuvels.
140 koelt bijna niet bij hard remmen en het doseert veel beter op 160
Daarnaast is de combo voor 160 achter 140 juist fijner omdat de knijpkracht veel dichter bij elkaar licht, dat maakt het voor de meeste ook een stuk makkelijker.
180 natuurlijk nooit doen op een racer dat verschil is zo groot, als je dat doet moet je niet de kracht gebruiken maar meer voor koeling.
Ik heb dit eerder geprobeerd op mijn motor, nadat ik me meermaals onderuit geremd had. Toen een gevorderdencursus gevolgd en veel geoefend. Daarna is het toch weer voorgekomen. Uiteindelijk een motor met ABS gekocht, hiermee was het probleem 'onderuit remmen' natuurlijk gedaan . Ja sommige rijders beweerden (mijn ongelukken dateren uit 2006/2007) dat ze zonder ABS een kortere remweg hadden dan op een motor met ABS. In uitzonderlijke gevallen was dat ook zo (bijv. natte kinderkopjes), maar de regeltechniek is in de loop der jaren flink verbeterd,
Mijn punt is dat een reflex een natuurlijk iets is. Dit komt voor in een 'noodsituatie'... een situatie die je vooraf niet voorzien had. In mijn geval bestaat er dan maar 1 reflex: knijpen! Met een blokkerend wiel moet je dus bliksemsnel lossen....
Met de ervaring op de motor in het achterhoofd heb ik dan ook voor velgremmen gekozen (2018). Toch vind ik de techniek van de schijfremmen wel mooi.. wie weet voor een volgende fiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Er zijn inderdaad mensen die een enorme schrikreactie hebben en dan maar een ding kunnen, paniek! En dat is moeilijk te trainen.
Maar dan heb je toch hetzelfde probleem met velgremmen? Want iedereen roept altijd dat dat net zo hard remt..
Maar dan heb je toch hetzelfde probleem met velgremmen? Want iedereen roept altijd dat dat net zo hard remt..