Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5257
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 aug 2021 09:49

RKN schreef: 05 aug 2021 09:12 Even inhakend met een domme vraag van mijn kant;
setback meten vanaf de punt van het zadel is toch eigenlijk helemaal niet zinnig?

Ik fiets bijvoorbeeld met een Prologo Nago zadel rond, wat een behoorlijk lang geval is.
Vanaf de punt gemeten zal voor dezelfde positie bij dit zadel de setback wezenlijk kleiner moeten zijn dan wanneer ik bijvoorbeeld een Pro Stealth monteer...
Zeker geen domme vraag, maar diegene die de vraag stelde gaf aan op beide fietsen hetzelfde zadel te hebben, dus daarom gaf ik aan vanaf punt zadel. Heb je 2 verschillende zadels, dan gaat die vlieger niet op.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 aug 2021 14:19

Setback is van veel meer biometrische gegevens afhankelijk dan schoenmaat en lichaamslengte. Met beenlengte kom je al iets in de buurt. Neem ook bovenbeen- en onderbeenlengte mee in de vergelijking.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 06 aug 2021 23:03

Even terug komen op het inkorten van de vorkbuis, ik dacht dat er starnut in zou zitten maar het is een expander.
Ik heb gelezen op het forum dat er bij een carbon vorkbuis geadviseerd word om een spacer van een mm of 5 op de stuurpen te leggen zodat als je het bovenste boutje van de stuurpen aandraait de buis niet vervormd op het uiteinde.
Alleen als deze expander op het uiteinde van de buis zit, kun je de buis toch niet vervormen?
Als ik bovenkant expander 2-3 mm onder de bovenkant van de stuurpen heb zitten (na het zagen) moet het toch goed zijn?

Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 aug 2021 07:48

Yep, zeker wanneer de expander de bovenkant van de vorkbuis afdekt, is dat geen probleem.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een topcap de vorkbuis van de bovenkant kan vervormen, misschien was die dan van karton ipv carbon... ;)
Hetzelfde met het aandraaien van de boutjes van de stuurpen.
Door de expander kun je de vorkbuis niet indrukken wanneer je die boutjes toevallig wat te vast aandraait.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2404
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 07 aug 2021 08:27

De reden om de vorkbuis iets langer te houden en een kleine spacer bovenop te gooien is dat dan de hele klemming van de stuurpen wordt ondersteund door de expander. Maar er zijn legio merken die het kort houden en dan is geen spacer bovenop nodig. Hoewel het er iets mooier uit ziet, kies ik zelf voor de maximum ondersteuning.

Deze link gaat in op verschillende modellen expanders https://www.youtube.com/watch?v=8bSnbjHiFXc en GCN gaat ook in op dit onderwerp (op ca 2min). https://www.youtube.com/watch?v=mU-I-Qd6hCw.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 07 aug 2021 08:43

Woefdram schreef: 07 aug 2021 08:27 De reden om de vorkbuis iets langer te houden en een kleine spacer bovenop te gooien is dat dan de hele klemming van de stuurpen wordt ondersteund door de expander. Maar er zijn legio merken die het kort houden en dan is geen spacer bovenop nodig. Hoewel het er iets mooier uit ziet, kies ik zelf voor de maximum ondersteuning.

Deze link gaat in op verschillende modellen expanders https://www.youtube.com/watch?v=8bSnbjHiFXc en GCN gaat ook in op dit onderwerp (op ca 2min). https://www.youtube.com/watch?v=mU-I-Qd6hCw.
Klopt. Dat is de reden.
Ligt ook aan de vorm van de topcap, als die conisch is van onder heb je al gauw een spacer erboven op nodig.
Daarnaast, hangt de locatie van de klemming van de bouten van de stuurpen af.
Als die vrij hoog zitten kun je minder vd vork afkorten, zitten die wat dieper/centraler kun je je buis diepe afkorten en is een spacer in principe niet nodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 aug 2021 16:36

(Dit zijn echt geen domme vragen meer)

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 07 aug 2021 18:25

Eigenlijk zou er een "Klein vragen" topic of dergelijke moeten zijn.
Dat als je een kleine vraag hebt je die daar kan stellen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 aug 2021 18:40

Dan zal je eerst een definitie moeten geven van wat is een kleine vraag of wat is een domme vraag want dat is voor iedereen verschillend.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 aug 2021 19:47

Een poging: een domme vraag is een vraag naar een open deur. Verder maakt het niet uit natuurlijk, maar de vraag naar stuur en starnut of expander hierboven is 'technisch' genoeg voor een eigen topic.
Verder boeit het niet, uiteraard.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5257
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 aug 2021 09:39

Domme vragen hebben een nogal negatieve lading. Wat mij betreft bestaan er geen domme vragen, aangezien de vraagsteller iets wil leren. Een open deur vraag is vaak onzekerheid of de vraagsteller het wel goed heeft begrepen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 aug 2021 11:21

Haha, een open deur is een prachtige definitie. Echter zelfs met een vraag naar een open deur lopen mensen tegen een dichte deur aan. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie