Het grote domme vragen topic
Of erger nog, het opent deuren die anderen liever gesloten hadden gehouden .
Maar serieus, als je een vraag hebt, zit je steeds met het dilemma: is de vraag interesant genoeg om daarvoor een apart topic te openen?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Ik heb een 11-34 gestoken met nieuwe ketting. Als ik nu in de combinatie 52x34 mijn ketting achteruit draai dan valt de ketting van het voorblad. Nu vraag ik me af of dit normaal is in deze combi?
Ik kan er in principe nog een schakel uitdoen want heb 2 schakels en quicklink over, ook aan de derailleurstand kan ik afleiden dat er nog een schakel uit kan/moet volgens mij. Maar ben wel nieuwsgierig of dat het afvallen oplost?
Ik kan er in principe nog een schakel uitdoen want heb 2 schakels en quicklink over, ook aan de derailleurstand kan ik afleiden dat er nog een schakel uit kan/moet volgens mij. Maar ben wel nieuwsgierig of dat het afvallen oplost?
In de stand van je 1e foto moeten de derailleurwieltjes recht boven elkaar staan, zoals het nu staat is je ketting te lang.nielsve schreef: ↑09 aug 2021 21:01 Ik heb een 11-34 gestoken met nieuwe ketting. Als ik nu in de combinatie 52x34 mijn ketting achteruit draai dan valt de ketting van het voorblad. Nu vraag ik me af of dit normaal is in deze combi?
Ik kan er in principe nog een schakel uitdoen want heb 2 schakels en quicklink over, ook aan de derailleurstand kan ik afleiden dat er nog een schakel uit kan/moet volgens mij. Maar ben wel nieuwsgierig of dat het afvallen oplost?
IMG_20210808_174303023.jpgIMG_20210808_174323241.jpg
Schakel groot-groot (zoals je laatste foto) en maak dan met je hand de ketting korter. Als de derailleur dan nog veel verder naar voren kan, kan je de ketting inkorten en volgens mij kan dat wel zo te zien. Of dat je probleem van aflopen bij achteruittrappen verhelpt durf ik zo niet te zeggen, maar het zal er sowieso niet minder op worden.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat probleem is eigenlijk ook een niet bestaand probleem want een moet je die combinatie niet al te vaak schakelen en twee als je dat al schakelt trap je toch niet achteruit. Kettinglijn en achtervork lengte kunnen ermee te maken hebben, daar valt alleen weinig aan te doen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Nee idd, is normaal een niet bestaand probleem maar was me anders nog nooit op- of voorgevallen. Ik ga er nog een schakel tussenuit halen.
Wat me nu ook opvalt wanneer ik verschillende kettingen in omloop heb en vergelijk met elkaar is dat de ketting in combi met een 11-30 door de fietsenmaker opgelegd langer is dan mijn ketting bij een 11-32 en 11-34.
Wat me nu ook opvalt wanneer ik verschillende kettingen in omloop heb en vergelijk met elkaar is dat de ketting in combi met een 11-30 door de fietsenmaker opgelegd langer is dan mijn ketting bij een 11-32 en 11-34.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik merk altijd wel dat een ketting die aan de lange kant is, minder goed loopt en schakelt dan een ketting die net aan de korte kant is. Als de derailleurwielen bij klein-klein ver naar achteren staan is die spanning toch anders, ook al brengt de derailleur nog spanning op de ketting.amclassic-fan schreef: ↑10 aug 2021 09:38 Waarom, ligt de ketting bij klein-klein niet meer op spanning? Als er dan nog spanning op staat is het prima zo.