Updaten Panasonic PR6000
Dag allen
Ik heb na 15 jaar stilstand mijn Panasonic PR6000 van onder't stof gehaald. De fiets moet van 1992 zijn en ik zou hem graag weer in gebruik nemen.
Ik ga beginnen met een groot onderhoud. Alles goed poetsen, afstellen, smeren, nieuwe blokjes, kabels,... Ik ken heel weinig van fietsen maar kan ben vrij handig en ga de zaken waarbij ik geen risico neem zelf doen, en voor wat andere zaken kan ik hopelijk beroep doen op een fietsenmaker.
Ik zou twee 'grote' zaken willen aanpakken, maar heb hierover nog wat vragen:
- De shifters staan momenteel op het kader. Er zit een Campagnolo-groep op, maar ik weet niet welk type. Op de naven zie ik verwijzingen naar Campagnolo Record, maar is dit ook effectief de groep die er op zit? Cassette achteraan is Sachs 6-speed. Ik zou de shifters graag vervangen door shifters aan het stuur, maar wil wel originele, tijdsgebonden exemplaren. Ik neem aan dat Campagnolo Ergopowers van 1992 zouden moeten passen? Kan ik bijvoorbeeld ook eerdere Shimano STI's steken, of is dit niet compatibel?
- Er liggen nog tubes op deze fiets. Ik zou graag overstappen naar draadbanden. Hoe zit dit met aanpassen cassette? Kan er een ander merk/type/speed van cassette worden gemonteerd? Als ik mijn huidige cassette recupereer, dien ik dan specifiek op zoek te gaan naar velgen met een pion voor een 6-speed cassette?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik heb na 15 jaar stilstand mijn Panasonic PR6000 van onder't stof gehaald. De fiets moet van 1992 zijn en ik zou hem graag weer in gebruik nemen.
Ik ga beginnen met een groot onderhoud. Alles goed poetsen, afstellen, smeren, nieuwe blokjes, kabels,... Ik ken heel weinig van fietsen maar kan ben vrij handig en ga de zaken waarbij ik geen risico neem zelf doen, en voor wat andere zaken kan ik hopelijk beroep doen op een fietsenmaker.
Ik zou twee 'grote' zaken willen aanpakken, maar heb hierover nog wat vragen:
- De shifters staan momenteel op het kader. Er zit een Campagnolo-groep op, maar ik weet niet welk type. Op de naven zie ik verwijzingen naar Campagnolo Record, maar is dit ook effectief de groep die er op zit? Cassette achteraan is Sachs 6-speed. Ik zou de shifters graag vervangen door shifters aan het stuur, maar wil wel originele, tijdsgebonden exemplaren. Ik neem aan dat Campagnolo Ergopowers van 1992 zouden moeten passen? Kan ik bijvoorbeeld ook eerdere Shimano STI's steken, of is dit niet compatibel?
- Er liggen nog tubes op deze fiets. Ik zou graag overstappen naar draadbanden. Hoe zit dit met aanpassen cassette? Kan er een ander merk/type/speed van cassette worden gemonteerd? Als ik mijn huidige cassette recupereer, dien ik dan specifiek op zoek te gaan naar velgen met een pion voor een 6-speed cassette?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Oh dit is best wel een leuk ding.
Er zijn zo ver ik weet geen STI shifters beschikbaar voor 6 speed. Nu is naar mijn idee het schakelmateriaal en de wielen een hele generatie ouder dan het frame. In 1992 zaten de profs al zeker op 8 speed met sti hendels, sommigen ook nog met index commandeurs. Dit is nog best wel een modern "oversized" stalen frame van inderdaad waarschijnlijk begin jaren 90. Nu ben ik ook van rond die geboortedatum en weet ik te weinig van oudere groepen. Ik zou het er in ieder geval allemaal afhalen en proberen te verkopen. Het hoort allemaal helemaal niet op deze fiets. Frame zal ooit als oud teammateriaal verkocht zijn en door iemand opgebouwd met toen al oude overige onderdelen. Tijdsgebonden exemplaren is dus zeer relatief. Het frame zal wel 130 spacing etc en dus prima ook met een modernere groep en wielen op kunnen bouwen. Zelfs de goedkoopste nieuwe claris groep schakelt beter dan deze oude campa brol.
Als het een exprof frame van wilfried nelissen is dan is het inderdaad 1992. Als het 1992 is hoort hier een dura ace 7400 groep op met 8 speed sti shifters ( of soms nog index commandeurs ). Nu is het niet zo makkelijk of goedkoop om een dergelijke groep in goede staat te vinden. Zeker die oude STI schakelhendels op het stuur zijn meestal zo goed als dood. Ik zou deze route niet zo snel gaan, zeker niet als je er ook lekker op wil fietsen. Wil je het goed doen dan kost het toch aardig wat geld. Ik zou een iets oudere tweedehands groep en wielen proberen te vinden ( 9 of 10 speed ). Dat levert kwa fietscomfort het meeste op.
Zo heeft het origineel er ongeveer uit gezien:
Er zijn zo ver ik weet geen STI shifters beschikbaar voor 6 speed. Nu is naar mijn idee het schakelmateriaal en de wielen een hele generatie ouder dan het frame. In 1992 zaten de profs al zeker op 8 speed met sti hendels, sommigen ook nog met index commandeurs. Dit is nog best wel een modern "oversized" stalen frame van inderdaad waarschijnlijk begin jaren 90. Nu ben ik ook van rond die geboortedatum en weet ik te weinig van oudere groepen. Ik zou het er in ieder geval allemaal afhalen en proberen te verkopen. Het hoort allemaal helemaal niet op deze fiets. Frame zal ooit als oud teammateriaal verkocht zijn en door iemand opgebouwd met toen al oude overige onderdelen. Tijdsgebonden exemplaren is dus zeer relatief. Het frame zal wel 130 spacing etc en dus prima ook met een modernere groep en wielen op kunnen bouwen. Zelfs de goedkoopste nieuwe claris groep schakelt beter dan deze oude campa brol.
Als het een exprof frame van wilfried nelissen is dan is het inderdaad 1992. Als het 1992 is hoort hier een dura ace 7400 groep op met 8 speed sti shifters ( of soms nog index commandeurs ). Nu is het niet zo makkelijk of goedkoop om een dergelijke groep in goede staat te vinden. Zeker die oude STI schakelhendels op het stuur zijn meestal zo goed als dood. Ik zou deze route niet zo snel gaan, zeker niet als je er ook lekker op wil fietsen. Wil je het goed doen dan kost het toch aardig wat geld. Ik zou een iets oudere tweedehands groep en wielen proberen te vinden ( 9 of 10 speed ). Dat levert kwa fietscomfort het meeste op.
Zo heeft het origineel er ongeveer uit gezien:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
STI is Shimano (Shimano Total Integration)
Ergopower is Campagnolo.
Vermits Shimano en Campagnolo niet zo compatibel zijn zou je dus op zoek moeten naar Ergopower maar...
De eerste generatie Ergopower was 8-speed en geindexeerd. STI en Ergopower zijn altijd geindexeerd en zowel Shimano als Campagnolo zijn ermee begonnen toen 8-speed en cassetenaven de norm waren.
6-speed is volgens mij altijd schroefpignon.
Dus als je wil ombouwen naar schakelen aan het stuur dan moet je het hele aandrijfsysteem ombouwen naar minstens 8-speed met een cassettenaaf. Dat betekent dus dat je beter af bent met een volledige nieuwe (of recente 2de hands) groep.
Als je ook wil overschakelen van tubes naar draadbanden heb je nieuwe velgen nodig.
Nieuwe velgen en nieuwe naven betekent dus dat je beter af bent met compleet nieuwe (of recente 2de hands) wielen.
Nieuwe wielen, nieuwe groep,.. de vraag is of het dan nog wel de moeite loont en je niet beter een 2dehands fiets zoekt van enkele jaren oud.
Verzamelaars en liefhebbers zullen nog wel wat geven voor je oude groep en vooral het frame als het geen beschadigingen heeft. (check https://steel-vintage.com)
Ergopower is Campagnolo.
Vermits Shimano en Campagnolo niet zo compatibel zijn zou je dus op zoek moeten naar Ergopower maar...
De eerste generatie Ergopower was 8-speed en geindexeerd. STI en Ergopower zijn altijd geindexeerd en zowel Shimano als Campagnolo zijn ermee begonnen toen 8-speed en cassetenaven de norm waren.
6-speed is volgens mij altijd schroefpignon.
Dus als je wil ombouwen naar schakelen aan het stuur dan moet je het hele aandrijfsysteem ombouwen naar minstens 8-speed met een cassettenaaf. Dat betekent dus dat je beter af bent met een volledige nieuwe (of recente 2de hands) groep.
Als je ook wil overschakelen van tubes naar draadbanden heb je nieuwe velgen nodig.
Nieuwe velgen en nieuwe naven betekent dus dat je beter af bent met compleet nieuwe (of recente 2de hands) wielen.
Nieuwe wielen, nieuwe groep,.. de vraag is of het dan nog wel de moeite loont en je niet beter een 2dehands fiets zoekt van enkele jaren oud.
Verzamelaars en liefhebbers zullen nog wel wat geven voor je oude groep en vooral het frame als het geen beschadigingen heeft. (check https://steel-vintage.com)
Leuke bike,
Als het frame 130mm spacing heeft dan kan je iedere moderne groepset er
op zetten.
Dan krijg je een old frame new groepset achtige bike.
Hier op dit forum een RIH en op lfgss velen meer.
Er is niets mis met 6speed, vooral als de rd index shifting heeft. De fiets uit mn schuur die ik het liefst pak heeft een shimano 600 groep 6 speed indexed downtube shifters.
Enige checks voordat je gaat rijden.
-Alle lagers schoon maken en in vetten.
Balhoofd trapas voor en achter naaf.
-zadelpen vrij maken en zadel afstellen op de juiste hoogte en stand.
-nieuwe remblokken, dat kunnen ook gelijk moderne zijn, dus meer remkracht
-spaakspanning just to be sure.
-nieuwe tubes deze zullen snel plat staan. Tubes rijden super en zijn niet zo probleemmatisch als je hoofd denkt.
-ketting vervangen voor een sram pc850 of pc870 type en op de juiste lengte inkorten, die je nu hebt lijkt ( op 1foto)te lang,
Als het frame 130mm spacing heeft dan kan je iedere moderne groepset er
op zetten.
Dan krijg je een old frame new groepset achtige bike.
Hier op dit forum een RIH en op lfgss velen meer.
Er is niets mis met 6speed, vooral als de rd index shifting heeft. De fiets uit mn schuur die ik het liefst pak heeft een shimano 600 groep 6 speed indexed downtube shifters.
Enige checks voordat je gaat rijden.
-Alle lagers schoon maken en in vetten.
Balhoofd trapas voor en achter naaf.
-zadelpen vrij maken en zadel afstellen op de juiste hoogte en stand.
-nieuwe remblokken, dat kunnen ook gelijk moderne zijn, dus meer remkracht
-spaakspanning just to be sure.
-nieuwe tubes deze zullen snel plat staan. Tubes rijden super en zijn niet zo probleemmatisch als je hoofd denkt.
-ketting vervangen voor een sram pc850 of pc870 type en op de juiste lengte inkorten, die je nu hebt lijkt ( op 1foto)te lang,
Leuk frame! Zeker het opknappen waard. Persoonlijk zou ik deze in originele staat houden geloof ik, maar ik snap ook de wens voor een moderne groepset wel. Mss dat je nog ergens een oude 9 spd Campa groep op de kop kunt tikken, en anders is een Campa Potenza groep wellicht wel iets. Heeft ook een klassieke look.
Vanaf 8(?) kransjes is alles 130 mm achternaafbreedte idd, maar een oud stalen frame (met 126 mm spacing) is makkelijk 2 mm per kant uit te buigen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Volgens mij is het zadel nu juist het enige wat wel precies period correct is aan de fiets. Dat is een selle italia turbo matic 2 denk ik.
http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... C&Enum=106
http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... C&Enum=106
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Terugbrengen in originele staat heb je wel een lange adem nodig om alles te vinden. Want er is zo goed als niets origineel aan die fiets....
Dat record materiaal is inderdaad prima te verkopen, maar vind maar eens een goede dura ace 7400 groep. Ik zou m gewoon lekker comfortabel fietsbaar maken. Daar heb je qua plezier t meest aan.
Dat record materiaal is inderdaad prima te verkopen, maar vind maar eens een goede dura ace 7400 groep. Ik zou m gewoon lekker comfortabel fietsbaar maken. Daar heb je qua plezier t meest aan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Wow, bedankt allen voor de enorm leerrijke reacties. Ik ben al meteen een heel stuk wijzer geworden. Goed om te weten dat de huidige groep niet combineerbaar is met (Campa) stuurshifters.
Ik bekijk alles eens goed en maak dan wat uit welke weg ik uit wil. In elk geval begin ik met de basiszaken zoals een groot onderhoud (smeren, bekabeling, tubes, blokjes,...) die me voor een paar tientallen euro's al een pak verder zullen helpen.
Daarnaast 'ns zien naar een nieuwe groep. Vraag is dan of ik ga voor de Dura Ace 7400 of een modernere set (eventueel met vintage look). Die Potenza ziet er fantastisch uit maar is ondanks dat die redelijk recent is blijkbaar erg moeilijk verkrijgbaar...
Ik bekijk alles eens goed en maak dan wat uit welke weg ik uit wil. In elk geval begin ik met de basiszaken zoals een groot onderhoud (smeren, bekabeling, tubes, blokjes,...) die me voor een paar tientallen euro's al een pak verder zullen helpen.
Daarnaast 'ns zien naar een nieuwe groep. Vraag is dan of ik ga voor de Dura Ace 7400 of een modernere set (eventueel met vintage look). Die Potenza ziet er fantastisch uit maar is ondanks dat die redelijk recent is blijkbaar erg moeilijk verkrijgbaar...
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Even wachten nog, de onderdelen zijn nog best voorradig in het 2e hands circuit maar in deze tijden vraagt iedereen de hoofdprijs.
Deze fiets verdiend het om in originele staat teruggebracht te worden. En zelfs met buiscommandeurs is het best een comfortabele fiets.
Je hebt hem nu al onder het stof vandaan gehaald dus als je nog eens wat jaartjes neemt om hem op te knappen heb je een geweldig tijdsdocument die alleen maar meer waard wordt.
Deze fiets verdiend het om in originele staat teruggebracht te worden. En zelfs met buiscommandeurs is het best een comfortabele fiets.
Je hebt hem nu al onder het stof vandaan gehaald dus als je nog eens wat jaartjes neemt om hem op te knappen heb je een geweldig tijdsdocument die alleen maar meer waard wordt.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Ik had nog vergeten te melden dat er toch ook al redelijk wat roest op het kader doorschemert op de foto's.
Ik weet niet in welke omgeving de fiets bewaard is geweest maar die roest gaat er natuurlijk niet beter op worden op lange termijn. en dat is erg jammer want het frame is wel erg mooi.
Toch ook iets om over na te denken als je zou gaan investeren in een aangepaste groepset.
Onderdelen zijn over het algemeen moeilijk te krijgen in deze tijden.
Shimano 105 R7000 is ook een mooie groepset om een moderne retrofiets te maken en iets goedkoper dan een Campagnolo Potenza.