Fiets afstellen klein formaat
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 12 aug 2021 10:08
Hi, ik heb iets waar ik niet uitkom. Ik heb een sportfiets trek fx3 disk gekocht omdat ik elke dag een flink eind naar werk . Ik ben erm dame op een herenfiets, heb de fiets 2de hands kunnen overnemen.
Als ik de fiets correct afstel, been gestrekt met hak op het pedaal, dan kan ik goed fietsen. Echter kan ik dan niet meer met mijn benen bij de grond.
Het verkeer is niet altijd even fijn ( stoplichten, tramrails, asociaal, druk ) daarom de voorkeur om met mijn benen bij de grond te kunnen. Maar ik rij nu opgekropt en kan ik mijn kracht niet goed kwijt. Ook last van de onderrug.
Kan ik dit oplossen dmv kleinere wiel maat? Nu zit er 700 C op.
Maten:
Fiets, fx 3 disk 700c wiel. Frame S
Eigen maten.
158 m
Binnenbeen 75 cm
Bovenbeen 38 cm
Romp 37 cm
Arm 53
Als ik de fiets correct afstel, been gestrekt met hak op het pedaal, dan kan ik goed fietsen. Echter kan ik dan niet meer met mijn benen bij de grond.
Het verkeer is niet altijd even fijn ( stoplichten, tramrails, asociaal, druk ) daarom de voorkeur om met mijn benen bij de grond te kunnen. Maar ik rij nu opgekropt en kan ik mijn kracht niet goed kwijt. Ook last van de onderrug.
Kan ik dit oplossen dmv kleinere wiel maat? Nu zit er 700 C op.
Maten:
Fiets, fx 3 disk 700c wiel. Frame S
Eigen maten.
158 m
Binnenbeen 75 cm
Bovenbeen 38 cm
Romp 37 cm
Arm 53
Een kleiner wiel zal niet helpen. Het zadel iets lager zetten, al is dat voor het trapeffekt niet goed.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 12 aug 2021 10:08
Ok… dus er is geen oplossing? Ik vind het raar dat op een stadsfiets ik wel bij de grond kan en mijn been kan strekken. Zit de trapper lager?
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 12 aug 2021 10:08
Is niet echt een antwoord natuurlijk. Mn voorkeur is voeten bij de grond vanwege stadse drukt, de vraag is; kan dat ook met een goede fietshouding, genoeg strekking in de benen?
Hoi Helene,
Jouw 'probleem' is inherent aan een sportieve fiets. Die hebben meestal een iets hoger bracket dan een stadsfiets. Een ATB of hybride is vaak weer wat hoger dan een racefiets (om gemakkelijker over obstakels te kunnen). Daardoor kun je meestal niet goed, of geheel niet bij de grond.
De afstand tot de grond is nooit een criterium voor een een goed afgestelde fiets. De afstand tussen bovenkant zadel en racket-as bepaalt de juiste afstelling, net als de afstand die je zadel achter het bracket zit. Dat hadden ze bij jou kennelijk goed afgesteld. Een fiets afstellen zodat je met de voeten gemakkelijk bij de grond kunt, vraagt bij het trappen een kniehoek die niet gezond is. Op een stadsfiets is dat niet zo'n punt, maar voor wat serieuzere afstanden moet je dat echt niet willen. Het is slecht voor je gewrichten en maakt de krachtoverbrenging inefficiënt, beide heb je al gemerkt.
Ik kan met mijn relatief lange benen (bbl 86 cm, 177 lang) hooguit 1 teen aan de grond zetten. (nadat ik heb uitgeklikt
. Mijn zadel staat op 76,5 cm. Tel daarbij ca 28 cm brackethoogte, dan zit ik 104,5 cm van de grond, terwijl mijn benen 86 cm lang zijn. Dat kan de voetlengte nauwelijks compenseren.
De oplossingen bij het verkeerlicht zijn: een hand aan het paaltje, sur place, even naar voren tussen stuur en zadel staan, langzaam rijden totdat hij groen wordt ... (er komen vast nog aanvullingen).
Jouw 'probleem' is inherent aan een sportieve fiets. Die hebben meestal een iets hoger bracket dan een stadsfiets. Een ATB of hybride is vaak weer wat hoger dan een racefiets (om gemakkelijker over obstakels te kunnen). Daardoor kun je meestal niet goed, of geheel niet bij de grond.
De afstand tot de grond is nooit een criterium voor een een goed afgestelde fiets. De afstand tussen bovenkant zadel en racket-as bepaalt de juiste afstelling, net als de afstand die je zadel achter het bracket zit. Dat hadden ze bij jou kennelijk goed afgesteld. Een fiets afstellen zodat je met de voeten gemakkelijk bij de grond kunt, vraagt bij het trappen een kniehoek die niet gezond is. Op een stadsfiets is dat niet zo'n punt, maar voor wat serieuzere afstanden moet je dat echt niet willen. Het is slecht voor je gewrichten en maakt de krachtoverbrenging inefficiënt, beide heb je al gemerkt.
Ik kan met mijn relatief lange benen (bbl 86 cm, 177 lang) hooguit 1 teen aan de grond zetten. (nadat ik heb uitgeklikt

De oplossingen bij het verkeerlicht zijn: een hand aan het paaltje, sur place, even naar voren tussen stuur en zadel staan, langzaam rijden totdat hij groen wordt ... (er komen vast nog aanvullingen).
Laatst gewijzigd door marcus66 op 12 aug 2021 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
En nu ben ik fietsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 12 aug 2021 10:08
Dank voor je antwoord.
Bij lange stukken fietsen is het inderdaad prima niet bij de grond te kunnen maar met al die stoplichten en dingen die onverwachts gebeuren is het minder fijn, de stang zit me dan tevens teveel in de weg en ik heb t niet t gevoel snel te kunnen afstappen. Maar niks aan te doen dus. Wel jammer dat het geen criteria is want het is niet echt veilig fietsen zo.
Ik dacht een goede keuze te hebben gemaakt met een forenzen sportfiets ipv racefiets maar misschien kan ik m beter weer verkopen. Echt jammer. Tis namelijk verder een fijne lichte fiets die hard kan. En ik maak flink wat kilometers maar met een boodschappen fiets kom ik er ook. Een mountainbike is dus ook geen optie voor het voeten bij grond probleem.
Bij lange stukken fietsen is het inderdaad prima niet bij de grond te kunnen maar met al die stoplichten en dingen die onverwachts gebeuren is het minder fijn, de stang zit me dan tevens teveel in de weg en ik heb t niet t gevoel snel te kunnen afstappen. Maar niks aan te doen dus. Wel jammer dat het geen criteria is want het is niet echt veilig fietsen zo.
Ik dacht een goede keuze te hebben gemaakt met een forenzen sportfiets ipv racefiets maar misschien kan ik m beter weer verkopen. Echt jammer. Tis namelijk verder een fijne lichte fiets die hard kan. En ik maak flink wat kilometers maar met een boodschappen fiets kom ik er ook. Een mountainbike is dus ook geen optie voor het voeten bij grond probleem.
Niet meteen verkopen, zou ik zeggen. Het verschil met een andere fiets is te klein om je probleem volledig op te lossen. Je goede zit behouden, wennen aan nieuwe situaties en daarop reageren is de remedie. Je krijgt uiteindelijk meer vertrouwen en wordt er handiger in. Daarvan ben ik overtuigd.
En nu ben ik fietsen.
Echt afstappen zal zelden of zelfs nooit nodig zijn. Er zijn genoeg mensen die niet zittend bij de grond kunnen, maar bijvoorbeeld bij een stoplicht de fiets (juist met de stang) tussen de bovenbenen houden en vanuit die houding weer opstappen. Gaat in de praktijk altijd goed. Mocht je daar in een bepaalde situatie niet de tijd voor hebben, realiseer je dan dat je ook niet genoeg tijd had gehad om af te stappen. De kunst zit hem in het anticiperen van verkeerssituaties en goed vooruit te kijken. Daar heb je veel meer profijt van dan het wegdoen van de fiets.Helene_1988 schreef: ↑12 aug 2021 12:57 ...maar met al die stoplichten en dingen die onverwachts gebeuren is het minder fijn, de stang zit me dan tevens teveel in de weg en ik heb t niet t gevoel snel te kunnen afstappen...
-
- Forum-lid
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52
Je fiets verkopen omdat je je voet niet op de grond kan zetten terwijl je op het zadel zit. Het moet niet gekker worden. Jans heeft de meest pragmatische oplossing. Van het zadel af en voet aan de grond. Eventueel zadel iets lager zetten.