Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies nieuwe velg

Chefske
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 14 aug 2021 14:20

Beste forumleden,

Ik ben sinds april dit jaar in het bezit van mijn huidige tweedehandse racefiets. Daarbij zat een aluminium velgrem wielset, bestaande uit Carbon-Ti naven met Pacenti Forza velgen. Volgens de vorige eigenaar komen deze wielen uit 2019 en heeft hij eind maart van dit jaar nog de achtervelg laten vervangen, omdat die bij een spaakgat gescheurd was.

Twee weken terug kreeg ik met het voorwiel een klapband in de afdaling in Italië. Het klonk alsof er een kanon onder mij afgeschoten werd. Gelukkig had ik al goed geremd voor een haarspeldbocht en ben ik niet ten val gekomen. De velg is er echter wat minder goed vanaf gekomen en is, volgens een lokale wielbouwer, afgeschreven.
De lokale wielbouwer vertelde mij vervolgens dat hij niet meer aan Pacenti velgen kon komen, omdat de importeur ermee gestopt zou zijn. Zijn voorstel is om beide velgen te vervangen voor de Duke Road Runner, omdat die het meest lijken op de Pacenti Forza. Richtprijs €350 voor de velgen, spaken en arbeid.

De goedkoopste oplossing lijkt mij om een andere wielbouwer te vinden die een nieuwe Pacenti Forza velg kan plaatsen. Echter lees ik o.a. op dit forum dat deze velgen wel vaker scheuren, dus dat is misschien niet de meest "duurzame" oplossing.

In de tabel op https://handgespaakt.nl/race-aluminium/ lees ik dat de Duke Road Runner 23 geschikt is voor een maximaal gewicht van 85 kilo. Nu schommel ik nogal rond dat maximale gewicht, dus dat lijkt mij ook niet verstandig. De Duke Road Runner 30 zou wel kunnen, maar is 50 gram per velg zwaarder. Niet dat ik dat ga merken, maar het doet wel een beetje afbreuk aan de lichtgewicht klimset.

Ik ben van plan om nog jaren met deze fiets en deze wielen te doen, dus ik doe het het liefst in één keer goed. Ik heb voor de mooie droge dagen een setje FFWD F4R FCC wielen en de bovengenoemde set moet als "slecht weer" (ik fiets niet vaak in de regen, maar wordt er soms door overvallen) / klimset tijdens vakanties dienen.

Wat is wijsheid en wat zouden jullie in mijn plaats doen? Of zijn er nog andere opties die ik zou moeten overwegen?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 14 aug 2021 14:27

Hoeveel gaten heeft die achternaaf en zitten er evenveel gaten links als rechts?

Chefske
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 14 aug 2021 14:34

De achternaaf heeft 12 spaken aan de NDS (radiaal gespaakt) en 12 spaken aan de DS (elke spaak kruist twee andere spaken). Alle spaken zijn straight-pull.

Edit: het gaat om deze naaf: https://www.carbon-ti.com/products/hubs ... sp-rear-24
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4362
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 14 aug 2021 14:39

Op de website van Duke wordt toch echt een max. rijdersgewicht van 110 kg gegeven voor de roadrunner 23. Aan de velg zal het dus niet liggen.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 14 aug 2021 15:12

24 (standaard) spaken is wel magertjes voor jouw gewicht. Het is een dure naaf, die je vermoedelijk goed kunt verkopen. En met de opbrengst iets nieuws kopen. Dat is een idee.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 14 aug 2021 16:27

Maatwielen schreef: 14 aug 2021 15:12 24 (standaard) spaken is wel magertjes voor jouw gewicht. Het is een dure naaf, die je vermoedelijk goed kunt verkopen. En met de opbrengst iets nieuws kopen. Dat is een idee.
Wat zouden de Carbon-Ti naven tweedehands nog opbrengen? De lagers zijn recent nog vervangen, alleen de body is licht ingevreten.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350

Chefske
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 16 aug 2021 15:59

https://link.marktplaats.nl/m1731087334

Zou zoiets een goed alternatief zijn? Het voorwiel heeft 24 spaken en het achterwiel 28. Ik heb bijna dezelfde 240 naaf in mijn carbon wielset, daar zitten rechte spaken in. Ik neem aan dat de body's tussen deze naven gewoon uit te wisselen zijn?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 16 aug 2021 18:19

Chefske schreef: 16 aug 2021 15:59 https://link.marktplaats.nl/m1731087334

Zou zoiets een goed alternatief zijn? Het voorwiel heeft 24 spaken en het achterwiel 28. Ik heb bijna dezelfde 240 naaf in mijn carbon wielset, daar zitten rechte spaken in. Ik neem aan dat de body's tussen deze naven gewoon uit te wisselen zijn?
Nee. Te lichte velg voor jouw gewicht.

Plaats reactie