hallo, ik zal me eerst even voorstellen, ben peter, 43 jaar, heb nu 1 jaar niet meer gefietst(mtb) door een hartinfarct febr 2009. Van de cardioloog(heb al 5 jaar problemen met mijn rechterkransslagader maar alles is nu onder controle)heb ik het advies gekregen om de mtb aan de kant te zetten en het fietsen om te zetten naar duursport. ik heb iemand voor een mats prijs blij gemaakt met mijn oude fiets en heb nu dus een fiets op het oog om rustig aan te gaan fietsen met als doel om straks 3 x per week 2 uur lekker te kunnen fietsen.
Nu ben ik ook een internet aankoop type aangezien het veel goedkoper is dan de plaatselijke fietsenmaker, het nadeel is dat je advies dus enkel via de telefoon kan krijgen of via de mail.
De fiets die ik wil kopen past binnen mijn budget en ik heb mij 3 dagen bezig gehouden met de verkoper via de mail.
om het juiste frame te kiezen stond ik gelijk al voor een lastige keus, er vanuitgaande dat de verkoper er meer verstand heeft van dit soort dingen heb ik zijn advies gevolgd, vinden jullie dit een goed advies wat hierinder staat:
***Gezien de binnenbeenlengte zou je eigenlijk op een 57 uitkomen. Echter
heb je een vrij lange romp waardoor de afstand naar het stuur (bij de
57) te kort gaat worden. Het lijkt mij verstandiger om een 59 te
kiezen. Dan voorkom je rug/schouderklachten ivm de verkeerde afstand
naar het stuur. Bij een 57 zou je te kort op het stuur te komen zitten.
Tevens valt een Bianchi altijd wat kleiner. Een 59 bianchi maat komt
werkelijk overeen met een 58 ong. Kortom, ik zou toch voor de 59 kiezen***
is er hier ook iemand die op een bianchi rijdt die dit kan bevestigen? dit is de keuze van de fiets waar ik mijn zinnen op heb gezet.
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2909
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2909
alvast bedankt voor het lezen en hopelijk beantwoorden van de vraag.
nieuw hier, zal me eerst even voorstellen en had graag advie
ga als eerste dit lezen: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=12755
daarna heb je er zelf ook verstand van
Ga dan de zoekfunctie gebruiken op het forum en lees topics op geometrie e.d.
nu ben je een expert
ga dan naar http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO en meet je zelf op
daarna zijn alle problemen opgelost en maar je weet nu niet meer wat je wilt
Stel daar dan een vraag over
uiteindelijk komt alles goed
daarna heb je er zelf ook verstand van
Ga dan de zoekfunctie gebruiken op het forum en lees topics op geometrie e.d.
nu ben je een expert
ga dan naar http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO en meet je zelf op
daarna zijn alle problemen opgelost en maar je weet nu niet meer wat je wilt
Stel daar dan een vraag over
uiteindelijk komt alles goed
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"
>Gezien de binnenbeenlengte zou je eigenlijk op een 57 uitkomen. Echter
>heb je een vrij lange romp waardoor de afstand naar het stuur (bij de
>57) te kort gaat worden. Het lijkt mij verstandiger om een 59 te
>kiezen. Dan voorkom je rug/schouderklachten ivm de verkeerde afstand
>naar het stuur. Bij een 57 zou je te kort op het stuur te komen zitten.
IK heb PRECIES hetzelfde: mijn binnenbeenlengte is 87cm en ik ben 185 cm lang. Een 57cm is mij te kort. IK heb een Via Nirone maat 59. Dat is een sloping frame. Ik houd niet van sloping, maar vanwege de aflopende bovenbuis krijg je dan toch een lang frame dat laag genoeg is.
Voor mij was dit erg verhelderend:
http://www.kh-krieger.de/Berechnung_rh.htm
Binnenbeenlengte is bepalend , behalve als je een binnenbeenlengte hebt die minder is dan je lichaamslengte in cm gedeeld door 2.07: kies in dat geval een frame 1-2 cm groter.
Let er op dat er verschillende maatvoeringen zijn: center-center gemeten, center-top gemeten en virtuele bovenbuislengte bij een sloping frame.
Je kan niet zo maar een kleiner frame nemen dan je eigenlijk nodig hebt, want dan komt je stuur moeilijk op de juiste hoogte EN het is dan waarschijnlijk te kort.
Diogenes
>heb je een vrij lange romp waardoor de afstand naar het stuur (bij de
>57) te kort gaat worden. Het lijkt mij verstandiger om een 59 te
>kiezen. Dan voorkom je rug/schouderklachten ivm de verkeerde afstand
>naar het stuur. Bij een 57 zou je te kort op het stuur te komen zitten.
IK heb PRECIES hetzelfde: mijn binnenbeenlengte is 87cm en ik ben 185 cm lang. Een 57cm is mij te kort. IK heb een Via Nirone maat 59. Dat is een sloping frame. Ik houd niet van sloping, maar vanwege de aflopende bovenbuis krijg je dan toch een lang frame dat laag genoeg is.
Voor mij was dit erg verhelderend:
http://www.kh-krieger.de/Berechnung_rh.htm
Binnenbeenlengte is bepalend , behalve als je een binnenbeenlengte hebt die minder is dan je lichaamslengte in cm gedeeld door 2.07: kies in dat geval een frame 1-2 cm groter.
Let er op dat er verschillende maatvoeringen zijn: center-center gemeten, center-top gemeten en virtuele bovenbuislengte bij een sloping frame.
Je kan niet zo maar een kleiner frame nemen dan je eigenlijk nodig hebt, want dan komt je stuur moeilijk op de juiste hoogte EN het is dan waarschijnlijk te kort.
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
de 59 is uitverkocht omdat ik de laatste heb afgenomen, het leek mij, zeker ook gezien de laatste post de meest juiste optie.
daar op terugkomend
1.90:2.07=91
die 59 is dus tot nu toe de juiste keus.
heb een kennis uitgenodigd met iets meer verstand want ik ben nu expert met de volgende maten maar best nog wel moeilijk
Inseam: 85.5
Trunk: 66
Forearm: 40
Arm: 69
Thigh: 63
Lower Leg: 61
Sternal Notch: 156
Total Body Height: 190
The Competitive Fit (cm)
-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 55.4 - 55.9
Seat tube range c-t: 57.1 - 57.6
Top tube length: 59.0 - 59.4
Stem Length: 12.2 - 12.8
BB-Saddle Position: 81.1 - 83.1
Saddle-Handlebar: 57.7 - 58.3
Saddle Setback: 4.1 - 4.5
The Eddy Fit (cm)
Seat tube range c-c: 56.6 - 57.1
Seat tube range c-t: 58.3 - 58.8
Stem Length: 11.1 - 11.7
BB-Saddle Position: 80.3 - 82.3
Saddle-Handlebar: 58.5 - 59.1
Saddle Setback: 5.3 - 5.7
The French Fit (cm)
Seat tube range c-c: 58.3 - 58.8
Seat tube range c-t: 60.0 - 60.5
Top tube length: 60.2 - 60.6
Stem Length: 11.3 - 11.9
BB-Saddle Position: 78.6 - 80.6
Saddle-Handlebar: 60.2 - 60.8
Saddle Setback: 4.8 - 5.2
daar op terugkomend
1.90:2.07=91
die 59 is dus tot nu toe de juiste keus.
heb een kennis uitgenodigd met iets meer verstand want ik ben nu expert met de volgende maten maar best nog wel moeilijk
Inseam: 85.5
Trunk: 66
Forearm: 40
Arm: 69
Thigh: 63
Lower Leg: 61
Sternal Notch: 156
Total Body Height: 190
The Competitive Fit (cm)
Seat tube range c-c: 55.4 - 55.9
Seat tube range c-t: 57.1 - 57.6
Stem Length: 12.2 - 12.8
BB-Saddle Position: 81.1 - 83.1
Saddle-Handlebar: 57.7 - 58.3
Saddle Setback: 4.1 - 4.5
The Eddy Fit (cm)
Seat tube range c-c: 56.6 - 57.1
Seat tube range c-t: 58.3 - 58.8
Stem Length: 11.1 - 11.7
BB-Saddle Position: 80.3 - 82.3
Saddle-Handlebar: 58.5 - 59.1
Saddle Setback: 5.3 - 5.7
The French Fit (cm)
Seat tube range c-c: 58.3 - 58.8
Seat tube range c-t: 60.0 - 60.5
Top tube length: 60.2 - 60.6
Stem Length: 11.3 - 11.9
BB-Saddle Position: 78.6 - 80.6
Saddle-Handlebar: 60.2 - 60.8
Saddle Setback: 4.8 - 5.2
Je hebt een 2cm langer bovenlichaam dan ik, en een vergelijkbare binnenbeenlengte. IK rijd de Bianchi maat 59 met een 12Cm stuurpen. Ik *denk* dat jij de 13 nodig hebt. Zowieso zou ik eerst de 13cm proberen, want als de kabels kort afgesneden worden met een 12cm pen, dan zit je daar weer mee. Ik zou vragen, als je de fiets laat opbouwen, of ze de kabels met een 13cm pen aardig kort kunnen houden. Dan zwengelen straks geen lange kabels voro je stuur als je toch naar 12cm wilt. Maar het lijkt mij stug dat jij geen langere stuurpen nodig hebt dan ik.
Diogenes
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
de fiets is klaar, alles zit erop dus binnenkort lekker fietsen, de kleding is besteld,Castelli Velocissimo Bibshort en de Castelli Energia Jersey FZ en is binnenkort binnen, betsteld bij TrentinoBikewear.nl, goede service en vlot contact. Nu nog een temp van ongeveer een graadje of 15 en droog.nu alleen nog een nieuwe helm kopen maar wil die graag eerst passen dus deze maar niet direct bestellen.
bedankt voor de reacties en heb veel info gewonnen op dit forum, over alles wat je wil weten is wel een topic.
bedankt voor de reacties en heb veel info gewonnen op dit forum, over alles wat je wil weten is wel een topic.
hehe ik kan je vertellen dat je beter eerst ergens heen kan gaan om een helm te passen en gelijk te kopen.
iedereen denkt dat ze hem niet nodig hebben, dat er niks gebeurd. maar als jij door iemand word aangereden of je schrikt van een kind en je valt met je koppie op de grond, dan kunnen er grotere problemen ontstaan
safety first!
iedereen denkt dat ze hem niet nodig hebben, dat er niks gebeurd. maar als jij door iemand word aangereden of je schrikt van een kind en je valt met je koppie op de grond, dan kunnen er grotere problemen ontstaan
safety first!