Standplaats: Bormio
Is wel de logische route als je door Zwitserland gaat. (Ik deed het naar Livigno ook)
Tunnel was vorig jaar september ook al afgesloten
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...
Als je via Zwitserland naar Bormio rijdt is de snelste route over de Umbrail. Je hebt dan dus niet die tunnel nodig.
In de winter kan dit niet want dan is de Umbrail pas (of eigenlijk Pas Umbrail zoals deze heet) dicht.
Er wordt al jaren gesproken om de tunnel te verbreden. Zou dit nu eindelijk gaan gebeuren?
In de winter kan dit niet want dan is de Umbrail pas (of eigenlijk Pas Umbrail zoals deze heet) dicht.
Er wordt al jaren gesproken om de tunnel te verbreden. Zou dit nu eindelijk gaan gebeuren?
Ik ga wel over Oostenrijk (Fernpass) en de Umbrail. Scheelt weer een hoop Vignetgeld/Tol voor Zwitserlandhavana schreef: ↑18 aug 2021 11:08 Als je via Zwitserland naar Bormio rijdt is de snelste route over de Umbrail. Je hebt dan dus niet die tunnel nodig.
In de winter kan dit niet want dan is de Umbrail pas (of eigenlijk Pas Umbrail zoals deze heet) dicht.
Er wordt al jaren gesproken om de tunnel te verbreden. Zou dit nu eindelijk gaan gebeuren?
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user
Happy Karoo(3) user
De route via Basel en Berninapas komt op 12h16 vanaf Utrecht volgens Google (1086 km). Nadeel: tol in Zwitserland. Voordeel: A5 naar Kalsruhe is rustiger dan A61/A3/A7/A8 in Duitsland, sowieso minder Baustellen.
Rijd je over de Umbrail (via zelfde aanvliegroute, Basel) zit je op 11h52 / 1038 km. Dat scheelt dus inderdaad niet veel.
Beide routes ook te doen via Memmingen / Bregenz. Je kunt dan de tol in Zwitserland vermijden, maar daar krijg je tol in Oostenrijk voor terug en je moet in Zwitserland goed opletten, anders zit je zo op de snelweg.
Snelste route volgens Google is via Duitsland: Fernpass - Reschenpas - Umbrail. 180 km secundair! 11h39 en 978 km. Deze kan zonder vignet, moet je een klein stukje secundair tussen Imst en Landeck. Nadeel, Fernpas kan druk zijn. A61/A3/A7/A8 is één en al Baustelle en ellende... (kijk niet op als je er 20 tegen komt...)
Eventueel kan je de Fernpas (en de bijbehorende Füssentunnel) vermijden door via de Arlbergtunnel te rijden. Er komt dan ongeveer 40 km bij, maar de extra reistijd is slechts 15 minuten volgens Google. Nadeel: tol betalen voor de tunnel (iets van 10 euro meen ik) + vignet nodig in Oostenrijk.
Over de reis naar Livigno in de winter kan ik ook nog wel een boom opzetten, dat is allemaal nog véél ingewikkelder
Dat is slechts één van de vele mogelijkheden. Je kunt ook via Nauders rijden of via de Julierpas (mits deze open is, bij hevige sneeuwval gaat ie dicht). En dan heb je weer allerlei manieren om die routes te rijden. Eén ding is zeker: je moet door het tunneltje, of je moet om willen rijden via de Foscagno maar dat doet niemand.
De autotrein heb ik zelf 2x gedaan en dat is wel erg leuk!
De autotrein heb ik zelf 2x gedaan en dat is wel erg leuk!
Weinig, al moet je wel rekening houden met tolvignetten die je dan wellicht ter plekke moet aanschaffen. Wat op zich geen probleem is. Nederlanders zijn penny wise and pound foolish: een tolvignet van een paar tientjes is een probleem op een vakantie van een paar duizend euro
In de winter komt het allemaal veel preciezer, omdat je met een autotrein zit (bij sommige routes) en bovendien het tunneltje bij Livigno dat maar één richting op gaat. Als je pech hebt moet je zo maar 4 uur wachten.
Hét grote nadeel van navigatie apps vind ik dat ze (nog) niet goed kunnen voorspellen hoe druk het gaat worden als je erlangs rijdt. Ze kijken vooral hoe druk het is als je de route intypt. Dit is echt nog een verbeterpunt.
Voorbeeldje, als ik vanaf mijn huis naar Frankrijk wil rijden en ik vertrek om 15:00 dan leidt mijn navigatie mij via Antwerpen - Brussel omdat dit 2 km korter is dan het alternatief. Terwijl ik daar dan PRECIES ben als het spitsuur is. Het was dus véél sneller geweest om via Maastricht - Luik te rijden.
Ook houden apps geen rekening met bijvoorbeeld welke regio's vakantie hebben. Als ik naar Oostenrijk rijd voor de wintersport en regio Hamburg heeft vakantie, kan beter ik veel beter linksrheinisch rijden, want al die HH-kentekens nemen natuurlijk de A3. Ik zoek dat soort dingen altijd even uit.
Dat gebeurt wel hoor, er zit Artificial Intelligence achter de voorspelling van de verkeersdrukte op de plaats waar en het moment waarop jij langsrijdt. Natuurlijk kan men niet in de toekomst kijken, maar wel in het verleden: er is heel veel historische data die gevoed is aan het systeem, waardoor het zijn beste inschatting van route, drukte, vertragingen etc. kan maken op basis hiervan, gecombineerd met de huidige situatie. Is dit perfect? Nee. Bvb Covid heeft die patronen uit het verleden redelijk in de war gebracht en de voorspelbaarheid ervan moeilijker gemaakt (maar ik heb de ambitie niet om dat systeem te kloppen )
Die apps kennen, zoals je zegt, de verschillende vakantieperiodes niet. Maar ze beschikken wel over de historische data waarin de effecten op het verkeer van die vakantieperiodes vervat zitten.
(sorry voor de off topic!)