Welk smeermiddel gebruik jij ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 aug 2021 14:48
Dit is echter de werkwijze van een oud prof wielrenner. Je moet er wat voor overhebben.
Net een (voor mij) nieuwe fiets gekocht. Ik wou m'n ketting gewoon met WD-40 smeren (zoals ik doe bij m'n stadsfietsen) maar werd bijna verketterd door een fietsbeminnende vriend
.
Dan maar een flesje Cyclon Course besteld op Mantel. Geen idee of het een goeie keuze is.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Dan maar een flesje Cyclon Course besteld op Mantel. Geen idee of het een goeie keuze is.
Ik gebruikte altijd Dynamic wet lube en dat smeerde behoorlijk lang. Alleen de ketting werd er erg zwart van. Nu rijd ik wel met een hele natte ketting dus dat is daar ook debet aan.
Nu heb F100 van Dr. Wack en die smeert minstens zo goed maar pikt dus minder vuil op en zorgt dus voor een schonere ketting.
Nu heb F100 van Dr. Wack en die smeert minstens zo goed maar pikt dus minder vuil op en zorgt dus voor een schonere ketting.
Ride bikes, not tanks!
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 898
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Na het smeren en even inmasseren (ketting paar keer rond draaien) de ketting goed met een droge poetslap afnemen want dat spul is erg kleverig.
Het smeert wel goed.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Belangrijk is dat de binnenkant van de ketting gesmeerd is. Altijd de buitenzijde goed afvegen want daar blijft een heleboel vuil in hangen.
Sinds kort gebruik ik was en best tevreden over.
Sinds kort gebruik ik was en best tevreden over.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14093
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Met was moet je even doorzetten, maar dit jaar niet anders gedaan en echt een verademing!
Het scheelt best een hoop schoonmaaktijd en, geen vieze vette cassette en bladen.
Slijtage is een stuk minder, ik schat, nu nog lastig zeker 30%.
Ook geen knarsend zand meer tussen je ketting en dat is een verademing langs de kust
Het scheelt best een hoop schoonmaaktijd en, geen vieze vette cassette en bladen.
Slijtage is een stuk minder, ik schat, nu nog lastig zeker 30%.
Ook geen knarsend zand meer tussen je ketting en dat is een verademing langs de kust
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14093
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nog een iets uitgebreide wax review. Ik heb er ook een keer een Hotwax topic van gemaakt,
Wat is uiteindelijke tot nu toe heb ondervonden de laatste jaren.
Ik ben er ook wel achter dat hoe goed iets werkt ook van je rijstijl afhankelijk is. Cadans, Kracht, schakelen etc.
Eerst altijd olie waarbij ik als goed smerende olie altijd op de wat dikkere olien uitkwam. Shimano PTFE en Morgan Blue race olie. Bv een finishline dry lube, die niet slecht is, kreeg ik toch nooit langer stil dan een km of 100.
Squirt werkte bij mij nooit lang, max 60 tot hooguit 80km. Maar dat was met handmatig ontvetten.
Wat ik nu doe:
-Nieuwe ketting ultrasoon ontvetten. 15minuten in een ontvetter, droogblazen en minimaal een uur laten drogen
-Hotwax bad van Silca
Dat houd een 400 tot 500km, tenminste zo lang blijft het stil. De ketting is dan nog brandschoon en het laat geen residu achter op ketting of tandwielen.
Wat je dan kan doen is weer hotwaxen, maar als ik daar geen zin of tijd voor heb wax ik bij met een vloeibaar product.
-Squirt, aardig blijft in deze situati een 120 tot 150km stil, maar laat veel residu achter. Is vrij dik met aanbrengen als je niet de beschikking hebt over een ruimte die minimaal 15 graden is dan werkt het bijna niet. Verdict, redelijk
-Morgan blue dry wax, iets dunner, laat minder residu achter en qua smering gelijk. Verdict redelijk tot goed
-Dynamic wax, nog dunner, bijan zo dun als olie, ketting staat ook vast na het opdrogen, net als hotwax en de werking is ook vrijwel gelijk. Geen residu en zeker 150 tot 200km stil na twee hele stevige ritten. Deze kan je ook bij veel koudere tempraturen aanbrengen. Verdict zeer goed.
Om te kijken of mijn bevindingen wel kloppen een keer terug naar olie met een schoongemaakte ketting, dat is even schrikken, maakt veel meer herrie na 20km, komt toch altijd zand tussen. daarnaast is alles weer vet en goor en met waxen, maak ik ook zelden mijn fietsen nog helemaal schoon misschien 1x per maand a twee maanden. En dat scheelt ook weer slijtage, schoonmaken doet vaak meer kwaad dan goed.
Wat is uiteindelijke tot nu toe heb ondervonden de laatste jaren.
Ik ben er ook wel achter dat hoe goed iets werkt ook van je rijstijl afhankelijk is. Cadans, Kracht, schakelen etc.
Eerst altijd olie waarbij ik als goed smerende olie altijd op de wat dikkere olien uitkwam. Shimano PTFE en Morgan Blue race olie. Bv een finishline dry lube, die niet slecht is, kreeg ik toch nooit langer stil dan een km of 100.
Squirt werkte bij mij nooit lang, max 60 tot hooguit 80km. Maar dat was met handmatig ontvetten.
Wat ik nu doe:
-Nieuwe ketting ultrasoon ontvetten. 15minuten in een ontvetter, droogblazen en minimaal een uur laten drogen
-Hotwax bad van Silca
Dat houd een 400 tot 500km, tenminste zo lang blijft het stil. De ketting is dan nog brandschoon en het laat geen residu achter op ketting of tandwielen.
Wat je dan kan doen is weer hotwaxen, maar als ik daar geen zin of tijd voor heb wax ik bij met een vloeibaar product.
-Squirt, aardig blijft in deze situati een 120 tot 150km stil, maar laat veel residu achter. Is vrij dik met aanbrengen als je niet de beschikking hebt over een ruimte die minimaal 15 graden is dan werkt het bijna niet. Verdict, redelijk
-Morgan blue dry wax, iets dunner, laat minder residu achter en qua smering gelijk. Verdict redelijk tot goed
-Dynamic wax, nog dunner, bijan zo dun als olie, ketting staat ook vast na het opdrogen, net als hotwax en de werking is ook vrijwel gelijk. Geen residu en zeker 150 tot 200km stil na twee hele stevige ritten. Deze kan je ook bij veel koudere tempraturen aanbrengen. Verdict zeer goed.
Om te kijken of mijn bevindingen wel kloppen een keer terug naar olie met een schoongemaakte ketting, dat is even schrikken, maakt veel meer herrie na 20km, komt toch altijd zand tussen. daarnaast is alles weer vet en goor en met waxen, maak ik ook zelden mijn fietsen nog helemaal schoon misschien 1x per maand a twee maanden. En dat scheelt ook weer slijtage, schoonmaken doet vaak meer kwaad dan goed.
Gaat het hier om de Dynamic Speed Potion Wax?wasbeer2006 schreef: ↑21 aug 2021 07:48
-Dynamic wax, nog dunner, bijan zo dun als olie, ketting staat ook vast na het opdrogen, net als hotwax en de werking is ook vrijwel gelijk. Geen residu en zeker 150 tot 200km stil na twee hele stevige ritten. Deze kan je ook bij veel koudere tempraturen aanbrengen. Verdict zeer goed.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14093
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dymanic slick wax, zag het toevallig bij hopmans staan en heb een flesje ter test meegenomen
koste daar 10 euro.
koste daar 10 euro.