Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kettinglijn te scheef?

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 23 aug 2021 11:16

Vraagje.

Enkel voorblad op een Cube crosser gemonteerd. Ketting loopt er af en toe af aan de voorkant. Ketting lijkt er scheef te zitten wanneer ik achter licht schakel.

Enig idee hoe dit op te lossen?
CFA61ED8-DFEA-4FC8-9A0D-38D78BC3EDDA.jpeg
40D24FFA-F19C-4BD9-B5CD-7B654A564B23.jpeg

marsman
Forum-lid
Berichten: 2681
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 23 aug 2021 11:25

Te scheef idd. Zeker op een crosser waar je meer hobbels ed. tegenkomt. Wellicht dat een chain catcher een optie is?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5600
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 aug 2021 11:30

Zit er aan de aandrijfkant nou nog een spacer tussen? Is dit een mtb crank of een wegcrank?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 23 aug 2021 11:42

Een ander kettingblad voor single speed met hogere tanden waardoor de ketting er beter op blijft zitten. En idd eens kijken of die spacer (als die er zit) nodig is. Het is lastig te zien, maar zit er 1 aan de aandrijfkant en 2 aan de andere kant ? Daar zit misschien ruimte om de cranks dichter bij het frame te krijgen voor een wat betere kettinglijn. Al is even de vraag of de crank dan nog goed past.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1656
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 23 aug 2021 12:05

Aan de tandjes te zien is dit al een narrow-wide voorblad.
Maar lijkt de offset niet ok. Zit het blad wel aan de juiste kant aan de crank? Ik denk dat die aan de binnenkant erop moet, maar is nu lastig te bepalen.
Maak eens duidelijker foto’s van het blad en crank?
Welk blad en crank is t?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 aug 2021 14:52

Belangrijk is ook dat je een achterderailleur hebt met een sterke veer, die dus voor 1x groep gebruikt wordt.
Ik heb laatst mijn crosser van 2x11 naar 1x11 omgebouwd met GRX 800 onderdelen.
Met de Ultegra derailleur liep de ketting constant van het voorblad, met de GRX 812 derailleur was probleem, met de clutch ingeschakeld, verdwenen.
Ook staat je blad te ver naar buiten, zoals t2300 al zegt klopt de offset niet.

Bij een goed afgestelde 1x11 configuratie heb je geen chaincatcher of andere geleider nodig om het geheel draaiende te houden!

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 23 aug 2021 18:44

Shimano GRX crank en blad.

Geen spacer o.i.d. gemonteerd. Achterderailleur is nieuw, heeft i.m.o. genoeg spanning op de verr.

Ik heb een close-up foto gemaakt, zie hieronder:
C9CBD1D9-E14C-498B-9F3C-B72A71CF5D58.jpeg

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 23 aug 2021 19:03

Cups en foto van blad+crank los. Lijkt me in orde zo.
AEEE352E-87BC-40C8-AD47-82F3B7198A44.jpeg
B5CAFEAF-12EC-4E1C-8FDA-A5D5E4827BCF.jpeg

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 aug 2021 19:13

Denk dat de makkelijkste optie is om wat ringetjes te zoeken die tussen kettingblad en de spider van de crank passen, dan komt je kettingblad wat naar binnen toe. Alleen ff opletten dat je bladboutjes lang genoeg zijn.

GRX heeft sowieso een 2,5mm bredere kettinglijn dan race cranks, én je hebt je enkele blad op de buitenbladpositie zitten. Die moet gewoon wat naar binnen dus.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1656
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 23 aug 2021 22:57

scepticus schreef: 23 aug 2021 19:13 Denk dat de makkelijkste optie is om wat ringetjes te zoeken die tussen kettingblad en de spider van de crank passen, dan komt je kettingblad wat naar binnen toe. Alleen ff opletten dat je bladboutjes lang genoeg zijn.

GRX heeft sowieso een 2,5mm bredere kettinglijn dan race cranks, én je hebt je enkele blad op de buitenbladpositie zitten. Die moet gewoon wat naar binnen dus.
Klopt, grx staat 2.5mm naar buiten. Daarnaast, zie ik een velgrem.
Qr130 dus. Niet de qr135 of 142ta. Je cassette staat dus ook nog eens 2.5mm verder naar binnen. Dan hedendaags “normaal” is. Je hebt dus in totaal een 5mm offset. Best veel, en dat merk je nu.
Beter zou zijn geweest om een nw blad bij het oorspronkelijke crank met juist offset te zoeken

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 24 aug 2021 09:56

Oplossing dus zoeken in ringetjes of een ketting geleider?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 aug 2021 10:03

Ik zou sowieso ringetjes proberen.

En heb je een achterderailleur met clutch? Als je die niet hebt en je wilt echt serieus gaan crossen ontkom je waarschijnlijk toch niet aan een kettinggeleider.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie