Shimano Ultegra/Dura-Ace Di2 12-speed
Wel goed dat de shifter nog gewoon met kabel zijn aan te sluiten, moet je batterijen al niet meer in het oog houden.
Jammer dat de grote batterij maar 1000km meer meegaat, ik haal nu tussen de 7000 en 10.000km op 1 lading.
De nieuwe remmen met servo-wave zullen wel een echte verbetering zijn. Op mijn GRX zijn die ook echt goed en volledig naar smaak af te stellen (ik heb ze graag erg kort en direct maar andersom kan ook perfect)
3500€ voor een fiets met Ultegra DI2 is toch niet overdreven:
Jammer dat de grote batterij maar 1000km meer meegaat, ik haal nu tussen de 7000 en 10.000km op 1 lading.
De nieuwe remmen met servo-wave zullen wel een echte verbetering zijn. Op mijn GRX zijn die ook echt goed en volledig naar smaak af te stellen (ik heb ze graag erg kort en direct maar andersom kan ook perfect)
3500€ voor een fiets met Ultegra DI2 is toch niet overdreven:
Begrijp ik goed dat je dus ook kan kiezen om niet semi-wireless te rijden? Of is dat alleen bij de velgremmenvariant zo?
Nee, ik lees op Weightweenies dat je bij de draadloze variant ook kan kiezen voor kabels. Knoopcellen kan je dan weglaten als je wil.
Hoe zit het met Ultegra? Is die ook wireless of altijd bekabeld?
Wat mij betreft heeft Shimano precies de verkeerde onderdelen draadloos gemaakt. De draden van de shifters naar de batterij zie je niet eens meer tegenwoordig dankzìj alle integraties qua sturen/balhoofd/stuurpennen.
Het enige voordeel is dat de fiets makkelijker te assembleren is. Iets wat je normaal gezien 1x doet.
Waar sommige rijders zit aan storen is het kabeltje dat van de AD het frame in gaat (ik snap overigens niet waarom maar dit terzijde). En dat kabeltje is er nog steeds.
Wat mij betreft heeft Shimano precies de verkeerde onderdelen draadloos gemaakt. De draden van de shifters naar de batterij zie je niet eens meer tegenwoordig dankzìj alle integraties qua sturen/balhoofd/stuurpennen.
Het enige voordeel is dat de fiets makkelijker te assembleren is. Iets wat je normaal gezien 1x doet.
Waar sommige rijders zit aan storen is het kabeltje dat van de AD het frame in gaat (ik snap overigens niet waarom maar dit terzijde). En dat kabeltje is er nog steeds.
denk dat de praktijk zal uitwijzen of semi-wireless met knoopcellen in de grepen werkt of niet werkt. 1x per jaar de knoopcellen vervangen lijkt mij niet echt bezwaarlijk. Die van de snelheid en cadans sensor doe ik ook gewoon elk jaar vervangen. Elke week de systeem accu even opladen lijkt mij ook niet bezwaarlijk, zijn we toch ook gewend van onze mobiele telefoons (en daar denkelijk nog frquenter).
Beide cracks zine er toch bijna gelijk uit?
Hoezo? Met redelijke prijzen zal de verkoop ook wel goed gaan. Wat je krijgt staat steeds minder in verhouding tot de prisj die je ervoor bepaalt. In het topsegment kan ik dat begrijpen omdat prijs minder meespeelt in de beslissing (is ook zo bij auto's, kleding,...Maar in de lagere segmenten...havana schreef: ↑01 sep 2021 12:20 - Draadloze shifters heeft 0,0 meerwaarde. Je kunt kabels zo mooi wegwerken tegenwoordig, wat hebben die batterijen dan voor zin. Sta je weer ergens langs de kant van de weg en moet je een knoopcel vervangen. Lekker handig dan. Zeker omdat er GEEN CR2032 gebruikt wordt maar een veel minder gangbaar type. [edit] Ik lees dat je ook kan kiezen voor een bekabelde verbinding. Dat is IMHO de veel betere keuze.
- 12 speed, niet echt nodig, maar zit ook niet in de weg
- Prijzen gaan door het dak, geef Shimano eens ongelijk
Hoeveel kleinere merken bieden er tegenwoordig mooie stalen of titanium frames aan.
Baum, Standert, Jaegher, Lester, Festka, Belle, Speedvagen, Bonanno, Stelbel,..... noem maar op. en daar past mechanisch nog perfect op. Vergeet ook niet dat mechanisch ook nog doorontwikkeld de afgelopen jaren is en perfect schakelt en geen zorgen over de batterij meer.
Een fiets is geen telefoon. Van een fiets verwacht ik betrouwbaarheid over een zeer lange duur (10-20 jaren)
Ik zou eens een bril kopenBeide cracks zine er toch bijna gelijk uit?
Shimano is gewoon een keihard winstgevend bedrijf. Vraag en aanbod. Vraag is op dit moment heel hoog en aanbod is gering. Resultaat: hoge prijs. De logica zelve en als ik de CEO van Shimano was, had ik precies hetzelfde gedaan.Hoezo? Met redelijke prijzen zal de verkoop ook wel goed gaan. Wat je krijgt staat steeds minder in verhouding tot de prisj die je ervoor bepaalt. In het topsegment kan ik dat begrijpen omdat prijs minder meespeelt in de beslissing (is ook zo bij auto's, kleding,...Maar in de lagere segmenten...
Het gaat mij erom dat een achterderailleur bij een valpartij bijna altijd meer klappen opvangt dan een voorderailleur. Sterker nog, bij zoiets simpels als een omvallende fiets (wat som kan gebeuren) pakt een AD meestal een klap en de VD niet.Een fiets is geen telefoon. Van een fiets verwacht ik betrouwbaarheid over een zeer lange duur (10-20 jaren)
Daarom is het veel logischer om in de VD het brein te stoppen, zoals SRAM doet. Deze AD zal wel iets van 600 euro gaan kosten om te vervangen. Geen goedkope hobby.
50% meer accuduur als je kiest voor draden i.p.v. knoopcellen, zegt Cyclingtips
Even more interesting? You can run the system semi-wirelessly if you want (and this is how I expect the vast majority of groupsets to be set up), but Shimano is still leaving the option to physically wire everything together. Run time in that configuration goes up a whopping 50%, which ultra-distance riders might find appealing. And if something were to happen to that connection, the system would revert to a wireless state to keep things up and running.
Ook bij Sram AXS zit het brein in de AD (master) en niet in de VDDaarom is het veel logischer om in de VD het brein te stoppen, zoals SRAM doet. Deze AD zal wel iets van 600 euro gaan kosten om te vervangen. Geen goedkope hobby.
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS