Shimano Ultegra/Dura-Ace Di2 12-speed
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Is de DA cassette te gebruiken met sram AXS? Ik neem aan dat DA cassette ook 12 speed XDR is, maar zou het graag weten. DA cassettes zijn qua opbouw beter dan de Sram AXs varianten.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Nee, past niet op XDR.boswielrenner schreef: ↑01 sep 2021 23:40 Is de DA cassette te gebruiken met sram AXS? Ik neem aan dat DA cassette ook 12 speed XDR is, maar zou het graag weten. DA cassettes zijn qua opbouw beter dan de Sram AXs varianten.
Heeft zijn eigen passing, soort microspline, maar wel backwards compatibel met huidige HG body
mij ontgaat het volledig, maar:
- innovatie: ver te zoeken. een kransje bij is geen innovatie. wireless shifters ook niet daar velen toch gewoon de kabeloptie zullen nemen om geen geklooi te hebben met die lege 'speciale' batterij
- design: zo goed als gelijk aan de vorige versie. veel over nagedacht hebben ze ook niet
- Prijs: DA: 4.800 - Red AXS: 3.100 (via bike components). wie heeft die prijszetting bedacht? waar zit dat verschil van 1.700euro?? wie is gek genoeg om dan DA te kiezen ipv Red Axs?
- Batterijduur van max 1000km?? ik laadde mijn eerste DI2 2-3x per jaar op met 10.000km.
kortom lang op moeten wachten, maar het is 1 grote misser
- innovatie: ver te zoeken. een kransje bij is geen innovatie. wireless shifters ook niet daar velen toch gewoon de kabeloptie zullen nemen om geen geklooi te hebben met die lege 'speciale' batterij
- design: zo goed als gelijk aan de vorige versie. veel over nagedacht hebben ze ook niet
- Prijs: DA: 4.800 - Red AXS: 3.100 (via bike components). wie heeft die prijszetting bedacht? waar zit dat verschil van 1.700euro?? wie is gek genoeg om dan DA te kiezen ipv Red Axs?
- Batterijduur van max 1000km?? ik laadde mijn eerste DI2 2-3x per jaar op met 10.000km.
kortom lang op moeten wachten, maar het is 1 grote misser
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
En dan is het nog maar de vraag of de problemen met de cranks zijn opgelost. Al is dat op het grote geheel maar sporadish.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Powermeter die niet los te vervangen is, DUB standaard, apart type ketting, XDR body, enz enz.boswielrenner schreef: ↑01 sep 2021 23:38 Daniel schrijft:Waar doel je op. Ben benieuwd.AXS is niet zaligmakend en SRAM heeft een paar hele smerige, commerciele keuzes gemaakt, maar Shimano doet het nu zeker niet beter.
@ cva
Dat is precies hoe ik erover denk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Die DUB standaard is nog wel te verdedigen, (eens dat de 24mm shimano standaard prettiger is). XDR body ook in het concept een ketting boeit ook nog niet zo, dat is een goedkoop slijtage onderdeel. Remblokken zijn tenslotte ook nooit uitwisselbaar en daar hoor ik niemand over.
De reden dat we het over kettingen en cassettes XDR hebben is omdat bv Sram geen complete lijn cassettes maakt. Maak gewoon een hele lijn red/xx1 en force/gx/gravel van 10/25 tm 10/50 waarbij je ook een 11/32 optie etc etc. dan maakt die XDR geen donder uit.
Ook zijn wij een vreemde eend. 90% van de fietsers fiets in heuvelachtig gebied en hebben ook deze problemen niet. Het slijt hier veel harder omdat we vaak maar op een paar kransen rijden dan het liefst 39/50, waardoor je achter vrijwel alleen 19 tm 15 gebruikt helpt ook niet.
Wat ik wel apart vind, heb nooit iemand gehoord die aangaf dat campa smerige keuzes maakt, dat wordt gepresenteerd dat ze gewoon niet mee komen in de markt, maar nu we iets willen hebben wat ons niet zint is het een smerige commerciële keuze.
(de powermeter uitgezonderd dat vind ik ook echt niet kunnen, je hebt een van de beste systemen in de markt en verkloot het ook milieu technische gezien. Andere kant het werkt prima met red 11speed bladen, maarja dat durven er dan weer ene hoop niet)
De reden dat we het over kettingen en cassettes XDR hebben is omdat bv Sram geen complete lijn cassettes maakt. Maak gewoon een hele lijn red/xx1 en force/gx/gravel van 10/25 tm 10/50 waarbij je ook een 11/32 optie etc etc. dan maakt die XDR geen donder uit.
Ook zijn wij een vreemde eend. 90% van de fietsers fiets in heuvelachtig gebied en hebben ook deze problemen niet. Het slijt hier veel harder omdat we vaak maar op een paar kransen rijden dan het liefst 39/50, waardoor je achter vrijwel alleen 19 tm 15 gebruikt helpt ook niet.
Wat ik wel apart vind, heb nooit iemand gehoord die aangaf dat campa smerige keuzes maakt, dat wordt gepresenteerd dat ze gewoon niet mee komen in de markt, maar nu we iets willen hebben wat ons niet zint is het een smerige commerciële keuze.
(de powermeter uitgezonderd dat vind ik ook echt niet kunnen, je hebt een van de beste systemen in de markt en verkloot het ook milieu technische gezien. Andere kant het werkt prima met red 11speed bladen, maarja dat durven er dan weer ene hoop niet)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40385
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Rijd jij daar mee, serieus km's gemaakt?wasbeer2006 schreef: ↑02 sep 2021 09:32 Andere kant het werkt prima met red 11speed bladen, maarja dat durven er dan weer ene hoop niet)
Ik heb hier nog een Quarq liggen met 11sp Red bladen erop.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40385
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Mooie samenvattingcva schreef: ↑02 sep 2021 08:03 mij ontgaat het volledig, maar:
- innovatie: ver te zoeken. een kransje bij is geen innovatie. wireless shifters ook niet daar velen toch gewoon de kabeloptie zullen nemen om geen geklooi te hebben met die lege 'speciale' batterij
- design: zo goed als gelijk aan de vorige versie. veel over nagedacht hebben ze ook niet
- Prijs: DA: 4.800 - Red AXS: 3.100 (via bike components). wie heeft die prijszetting bedacht? waar zit dat verschil van 1.700euro?? wie is gek genoeg om dan DA te kiezen ipv Red Axs?
- Batterijduur van max 1000km?? ik laadde mijn eerste DI2 2-3x per jaar op met 10.000km.
kortom lang op moeten wachten, maar het is 1 grote misser
Sowiso snap ik totaal niet waarom er niet voor een gangbare batterij is gekozen, een 2032 ofzo.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1251
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Kabeltje weglaten ipv onzichtbaar door het frame leiden is voorlopig wel innovatief genoeg zal meneer Shimano gedacht hebben. Misschien nog een paar extra instellinkjes via hun appje en ze kunnen weer een paar jaar verder.
Ik lees verder ook ergens dat de remblokjes net iets verder van de schijf staan dan bij de vorige versie, dat lijkt me dan wel een echte verbetering.
Ik lees verder ook ergens dat de remblokjes net iets verder van de schijf staan dan bij de vorige versie, dat lijkt me dan wel een echte verbetering.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
DE commerciele keuzes van SRAM zijn toch vooral het introduceren van nieuwe standaarden waardoor je slecht of niet uitwisselbaar bent met andere leveranciers, in combinatie met hele hoge prijzen voor die onderdelen? En inderdaad hele dure onderdelen integreren waardoor schade/vervanging van een subonderdeel meteen een vermogen kost.
Die uitwisselbaarheid is vooral relevant - in mijn ogen - voor de slijtage onderdelen. Dus cassette, ketting (en iets minder relevant de kabels, remblokken etc). Dat ws met campa natuurlijk ook een probleem met cassettes, maar die had wel een hele goede levensduur, en je had nog wel wat alternatieve leveranciers voor passing op een campabody. Naar mijn gevoel is dat wat SRAM doet een soort supplier lock in. Waardoor je keuzes zeer beperkt worden en je dus wel je portemonnai moet trekken om te kunnen blijven fietsen. Vandaar, commerciele smerige keuze.
Die uitwisselbaarheid is vooral relevant - in mijn ogen - voor de slijtage onderdelen. Dus cassette, ketting (en iets minder relevant de kabels, remblokken etc). Dat ws met campa natuurlijk ook een probleem met cassettes, maar die had wel een hele goede levensduur, en je had nog wel wat alternatieve leveranciers voor passing op een campabody. Naar mijn gevoel is dat wat SRAM doet een soort supplier lock in. Waardoor je keuzes zeer beperkt worden en je dus wel je portemonnai moet trekken om te kunnen blijven fietsen. Vandaar, commerciele smerige keuze.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb een aantal ritten ik schat 300km met een flattop 12sp ketting gereden op verder een 11 speed red setup met da cassette.daniel1975 schreef: ↑02 sep 2021 16:03Rijd jij daar mee, serieus km's gemaakt?wasbeer2006 schreef: ↑02 sep 2021 09:32 Andere kant het werkt prima met red 11speed bladen, maarja dat durven er dan weer ene hoop niet)
Ik heb hier nog een Quarq liggen met 11sp Red bladen erop.
Maar bekijk het even simpel. Waarom zou dat niet werken???
In geval van 1 speed nw snap ik het maar met 2 voorbladen moet de maat van de ketting wel heel erg afwijken.
De helft van de ketting geeft iig al geen probleem
De andere helft is slecht 0,2 mm smaller
Las ergens dat het een bewuste keuze was: Bij de meer gangbare knoopcellen zat er veel kaf tussen het koren met knoopcellen die minder goed presteren. De 1632 werd voornamelijk alleen door de 'betere' merken gemaakt heette het.daniel1975 schreef: ↑02 sep 2021 16:07 Sowiso snap ik totaal niet waarom er niet voor een gangbare batterij is gekozen, een 2032 ofzo.
Ps.
Don't shoot the messenger.