Shimano Ultegra/Dura-Ace Di2 12-speed
Ik rij nu een Ultegra 8000 mechanisch met velgrem. Ik ben wel in de markt voor een upgrade naar Di2, maar ga nog wel even wachten tot de prijzen een beetje genormaliseerd zijn (kan lang duren, weet ik).
Heeft iemand al gevonden of Shimano ook met een upgradeset gaat komen zoals ze dat ook hadden bij de 11 speed Di2? Die is al even nergens meer verkrijgbaar en ik kijk dan gelijk maar naar de nieuwe 12 speed. Volgens mij moet dat prima lukken, vooral ook omdat de cassette ook op een 11 speed body gaat passen.
Klopt het dus dat nieuwe shifters, een voor en achterderrie, casette en ketting voldoende zijn om de upgrade te maken? Dus remmen en crack laten zitten.
Heeft iemand al gevonden of Shimano ook met een upgradeset gaat komen zoals ze dat ook hadden bij de 11 speed Di2? Die is al even nergens meer verkrijgbaar en ik kijk dan gelijk maar naar de nieuwe 12 speed. Volgens mij moet dat prima lukken, vooral ook omdat de cassette ook op een 11 speed body gaat passen.
Klopt het dus dat nieuwe shifters, een voor en achterderrie, casette en ketting voldoende zijn om de upgrade te maken? Dus remmen en crack laten zitten.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Bedankt voor de tip. Ga ik zeker eens checken bij dealer.
Dirk
De velgrem versie zou de upgrade kit zijn voor de consument die nog een velgrem frame heeft en dat nog wil behouden. Zou niet voor nieuwe fietsen beschikbaar zijn.
Voor nieuwe fietsen uit de fabriek/assemblage zou dan alleen de disc versie beschikbaar zijn en de fabrikanten zullen dan wel standaard voor de wireless setup kiezen.
Voor nieuwe fietsen uit de fabriek/assemblage zou dan alleen de disc versie beschikbaar zijn en de fabrikanten zullen dan wel standaard voor de wireless setup kiezen.
Omdat iedereen het toch slaafs zal kopen.
IK ben een prijsbewuste fietser dus misschien niet 100% neutraal.
Maar voor 90 % van de fietsers is Di2 een te dure upgrade. Kan je het zonder moeite missen? Fijn, go for it.
Maar er zijn toch betere upgrades te doen voor hetzelfde geld? Wielen, cockpit, zelfs gewoon een budget extra fiets,....
Ik beken eerlijk dat ik nog nooit Di2 gefietst heb, maar voel ook niet de minste behoefte.
Bij veel evoluties zie ik wel het voordeel. Ik ben begonnen met triple en 9 speed. Nu Ultegra RX 11 speed en dat fietst gewoon veel beter. De stap naar elektronisch is waarschijnlijk heerlijk maar gewoon te duur.
Snap ik het goed dat ULtegra voor schijfremmen sowieso Di2 wordt? Want dan haak ik af en zet een stapje terug naar 105.
#mytwocents
IK ben een prijsbewuste fietser dus misschien niet 100% neutraal.
Maar voor 90 % van de fietsers is Di2 een te dure upgrade. Kan je het zonder moeite missen? Fijn, go for it.
Maar er zijn toch betere upgrades te doen voor hetzelfde geld? Wielen, cockpit, zelfs gewoon een budget extra fiets,....
Ik beken eerlijk dat ik nog nooit Di2 gefietst heb, maar voel ook niet de minste behoefte.
Bij veel evoluties zie ik wel het voordeel. Ik ben begonnen met triple en 9 speed. Nu Ultegra RX 11 speed en dat fietst gewoon veel beter. De stap naar elektronisch is waarschijnlijk heerlijk maar gewoon te duur.
Snap ik het goed dat ULtegra voor schijfremmen sowieso Di2 wordt? Want dan haak ik af en zet een stapje terug naar 105.
#mytwocents
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat betrouwbaar lijkt me juist niet. Draadloos kan er weinig misgaan, tenminste ik heb nog nooit een probleem gehad met etap of axs.
Eens in de drie jaar een knoopcel trek ik ook nog wel.
En noem ook het nadeel, wireless schakeld de groep sneller.
En bedraad is ook weer geklooi met monteren.
De batterijduur kan een nadeel zijn van wireless, een sram accu gaat een maand/50 uur mee, de di2 accu is al groter, ga je het daarvoor bedraden?
Ik lees nergens het het bedraad langzamer schakelT. Maar ik kan het mis hebben.
Een bedrade verbinding is by design altijd betrouwbaarder dan een draadloze. Of we het nu over wifi, deurbellen, telefoons (en accessoires) of weet ik veel wat hebben.
Ik snap de obsessie met draadloos niet. Het is vooral een uitkomst voor de luie fietsenmaker. Ik herhaal: Shimano heeft het systeem op precies het verkeerde punt draadloos gemaakt. De derailleurs hadden draadloos moeten zijn, daar zijn enige argumenten voor te bedenken (vooral esthetisch). Draadloze shifters hebben in een tijd van interne kabels geen meerwaarde.
Monteren is in principe éénmalig, of je moet elke week van stuur wisselen.
Een bedrade verbinding is by design altijd betrouwbaarder dan een draadloze. Of we het nu over wifi, deurbellen, telefoons (en accessoires) of weet ik veel wat hebben.
Ik snap de obsessie met draadloos niet. Het is vooral een uitkomst voor de luie fietsenmaker. Ik herhaal: Shimano heeft het systeem op precies het verkeerde punt draadloos gemaakt. De derailleurs hadden draadloos moeten zijn, daar zijn enige argumenten voor te bedenken (vooral esthetisch). Draadloze shifters hebben in een tijd van interne kabels geen meerwaarde.
Monteren is in principe éénmalig, of je moet elke week van stuur wisselen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De schakelsnelheidsverbetering komt vooral door hyperglyde+ en gewoon een verandering in de motortjes van de derailleurs. Volgens mij niets met draadloos te maken. Op die afstand is singaal/ontvangst bedraad of draadloos ook maar in de grote van een halve miliseconde ofzo. AXS was volgens de statistieken al langzamer dan de vorige di2. En dat heeft niet met draadloos op bedraad te maken maar met het feit dat je twee hendels moet indrukken om voor te schakelen. Omdat een mens dat nooit 100% gelijk op de miliseconde doet moet daar een lichte overlap periode van een aantal miliseconden gerekend worden. Dus schakel je rechts dan "wacht" de derailleur nog een aantal miliseconden of je ook links indrukt. In de praktijk merk je dat niet zo, maar het moet wel softwarematig geregeld worden. Bij dura ace met vier verschillende knopjes hoeft dat "wachten" natuurlijk niet.havana schreef: ↑04 sep 2021 07:23 Ik lees nergens het het bedraad langzamer schakelT. Maar ik kan het mis hebben.
Een bedrade verbinding is by design altijd betrouwbaarder dan een draadloze. Of we het nu over wifi, deurbellen, telefoons (en accessoires) of weet ik veel wat hebben.
Ik snap de obsessie met draadloos niet. Het is vooral een uitkomst voor de luie fietsenmaker. Ik herhaal: Shimano heeft het systeem op precies het verkeerde punt draadloos gemaakt. De derailleurs hadden draadloos moeten zijn, daar zijn enige argumenten voor te bedenken (vooral esthetisch). Draadloze shifters hebben in een tijd van intern kabels geen meerwaarde.
Monteren is in principe éénmalig, of je moet elke week van stuur wisselen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Mijn racer is opgebouwd met 105 5800 shifters en achterderrie en een R8000 voorderrie. De racer van mijn vriendin is volledig R8000. Ik merk weinig verschil tussen die twee.hayes schreef: ↑03 sep 2021 21:42 Omdat iedereen het toch slaafs zal kopen.
IK ben een prijsbewuste fietser dus misschien niet 100% neutraal.
Maar voor 90 % van de fietsers is Di2 een te dure upgrade. Kan je het zonder moeite missen? Fijn, go for it.
Maar er zijn toch betere upgrades te doen voor hetzelfde geld? Wielen, cockpit, zelfs gewoon een budget extra fiets,....
Ik beken eerlijk dat ik nog nooit Di2 gefietst heb, maar voel ook niet de minste behoefte.
Bij veel evoluties zie ik wel het voordeel. Ik ben begonnen met triple en 9 speed. Nu Ultegra RX 11 speed en dat fietst gewoon veel beter. De stap naar elektronisch is waarschijnlijk heerlijk maar gewoon te duur.
Snap ik het goed dat ULtegra voor schijfremmen sowieso Di2 wordt? Want dan haak ik af en zet een stapje terug naar 105.
#mytwocents
Op de gravelding heb ik Rival AXS shifters met een GX Eagle achterderrie. Het schakelt tov mechanisch veel sneller en lichter omdat een klein tikje genoeg is. Ik hoef niet een hendel over te halen.
Fietsen de mechanische racers minder dan de etap fiets? Nee niet echt. En zeker in NL waar je heel lang van te voren het ziet aankomen dat je moet schakelen, geen probleem.
Een nadeel van mijn etap vind ik dat je aan twee kanten moet schakelen. Als ik iets vasthoud met een hand (bidon/eten) is dat even vervelend. Voor mijn vriendin is etap een uitkomst echter. Lekker simpel: tikkie links = lichter, tikkie rechts = zwaarder. Geen gekloot met voorderries zelf moeten schakelen.
Draadloos lijkt me idd puur gedaan voor de fabrikanten om de assemblage te versnellen, en in mindere mate ook voor de fietsenmaker in het geval dat er een shifter moet vervangen worden of een fiets van nul wordt opgebouwd voor een klant.havana schreef: ↑04 sep 2021 07:23 Ik lees nergens het het bedraad langzamer schakelT. Maar ik kan het mis hebben.
Een bedrade verbinding is by design altijd betrouwbaarder dan een draadloze. Of we het nu over wifi, deurbellen, telefoons (en accessoires) of weet ik veel wat hebben.
Ik snap de obsessie met draadloos niet. Het is vooral een uitkomst voor de luie fietsenmaker. Ik herhaal: Shimano heeft het systeem op precies het verkeerde punt draadloos gemaakt. De derailleurs hadden draadloos moeten zijn, daar zijn enige argumenten voor te bedenken (vooral esthetisch). Draadloze shifters hebben in een tijd van interne kabels geen meerwaarde.
Monteren is in principe éénmalig, of je moet elke week van stuur wisselen.
Gelukkig kan je het nog bedraad aansluiten.
Wat me niet duidelijk is of de positie van de 4 kettingbladbouten zijn veranderd...en daardoor mogelijks niet meer compatibel met bvb P2M/quarq shimano spiders.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40385
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik had net zo lief gehad dat ze de huidige 9100 erbij hadden gehouden voor de velgremmen. En dan voor een nette prijs.
Less is bore