Hoe kan ik zo traag zijn op de MTB?
Zo'n goed advies vind ik het ook niet. Juist door actief te sturen in de afdalingen kun je een hoop tijd (en lol) winnen. Dat is absoluut vermoeiend (na mijn eerst dagje bikepark was ik echt bekaf). Kom in ieder geval uit je zadel tijdens afdalingen; niet als een zoutzak/passagier van je fiets blijven zitten.
En uiteraard is MTB'en veel meer "interval" van aard dan een triathlon.
En uiteraard is MTB'en veel meer "interval" van aard dan een triathlon.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Er zijn meer manieren om snelheid te maken (en energie voor de voortstuwing te leveren) dan alleen hard trappen!
Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=VIY0LGXtJ-8
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Klopt Jakkel, ik merk dat ik langzaam aan steeds sneller ga. Op Strava haal ik bijna iedere keer weer nieuwe PR's op een trail die ik zeker 1* per week rijd. Ik word zelf niet meer ingehaald en haal wel andere in. Ik heb niet de illusie heel snel te zijn hoor, ik ben nu vrij gemiddeld denk ik en dat vind ik prima. Ik vond het alleen wel frustrerend als je door alles en iedereen ingehaald wordt. Ook mensen die pas begonnen zijn. Klaarblijkelijk is mijn leercurve voor MTBen wat steiler of ben ik te voorzichtig gestart. Ik ben natuurlijk dunne bandjes gewend.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Op zanderige ondergrond kan je een stuk meer de grens op zoeken dan op de weg, als je een keertje een bocht uit glijdt valt de schade meestal wel mee.
Overigens geloof ik niet dat je veel snelheid verliest als je recht door rijdt met minder druk dan 4 bar. Als de druk zo hoog is dan is iedere boomwortel al een opstakel. Daarnaast ga je op een zachte ondergrond eerder snijden, omdat je contact oppervlak kleiner is, dan met minder druk.
Overigens geloof ik niet dat je veel snelheid verliest als je recht door rijdt met minder druk dan 4 bar. Als de druk zo hoog is dan is iedere boomwortel al een opstakel. Daarnaast ga je op een zachte ondergrond eerder snijden, omdat je contact oppervlak kleiner is, dan met minder druk.
Uitbreken in de bocht komt vaak door gebrek aan juiste bochten techniek. Ga vooral niet meehangen (zoals motor rijders) maar druk je fiets onder je weg en zorg dat je de schouders horizontaal houdt. Hiervoor moet je wel uit je zadel komen.
Er zijn banden welke je enige marge geven en als je begint te glijden dit nog kunt herstellen. Andere banden happen gelijk met vaak een uitglijder als gevolg.
Er zijn banden welke je enige marge geven en als je begint te glijden dit nog kunt herstellen. Andere banden happen gelijk met vaak een uitglijder als gevolg.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
En en en, hoe gaat het nou?
Hangt er vanaf hoe en waar je rijdt met een racer. Als het wat vlotter in groep gaat, je een eerder bochtig parcours voorgeschoteld krijgt en je achteraan hangt. Dan is het dikwijls 50 en meer rijden om elke keer bij te geraken.
Veel LSD trainingen op de weg, de beste basis voor alles. De rest komt snel.