Standplaats: Bormio
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Ik had gewaarschuwd.......
Ik kan op Internet ook negens iets vinden over afsluiting Fernpass, wel over de secundaire wegen rondom. Ik neem de "gok"
-----------------
Van 31 juli t/m 12 september 2021 zullen er elk weekend rijverboden gelden bij de Fernpass. Reizigers die de Fernpass gebruiken mogen geen gebruik maken van het lager gelegen wegennetwerk
----------------------
-----------------
Van 31 juli t/m 12 september 2021 zullen er elk weekend rijverboden gelden bij de Fernpass. Reizigers die de Fernpass gebruiken mogen geen gebruik maken van het lager gelegen wegennetwerk
----------------------
Laatst gewijzigd door Echo op 08 sep 2021 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user
Happy Karoo(3) user
Vorige vrijdag ook over de Fernpass gereden. Er zijn wat werken, maar geen afsluitingen.
Als het daar druk wordt is het inderdaad geen pretje. Ik check altijd twee apps om beste route te kiezen. Zeker waze wordt daar niet zo vaak gebruikt heb ik willen merken. Google maps was pak accurater.
Als het daar druk wordt is het inderdaad geen pretje. Ik check altijd twee apps om beste route te kiezen. Zeker waze wordt daar niet zo vaak gebruikt heb ik willen merken. Google maps was pak accurater.
De Fernpass is niet dicht. Ik heb afgelopen zaterdag nog die route gereden in tegengestelde richting. Wel zijn er werkzaamheden op de Fernpass, dus stukje oponthoud.
Er hoeft op zo'n drukke tweebaansweg natuurlijk niet veel te gebeuren om (grote) files te laten ontstaan en dan gaan realtime routeapps er op een bepaald moment omheen proberen te routeren. Overigens was na de Fernpass de vertraging op de Duitse snelwegen veel aanzienlijker en dat kwam door de enorme hoeveelheid wegwerkzaamheden gecombineerd ongewijfeld met de afgenomen noord-zuid capaciteit van een (deels) afgesloten A61. Of zo.
We hebben toch het rondje gereden met de klok mee. Zowel de Gavia als de Mortirollo waren ook in die richting zware kost. Gavia gemiddelde 5,5 % lijkt een makkie, maar als je naar het gemiddelde van de laatste 14 km kijkt, weet je genoeg. De afdaling langs de “spraakmakende “ kant valt tegen omwille van de heel slechte staat van het wegdek.buzz schreef: ↑22 aug 2021 16:05Nog even ter verduidelijking. Ongeacht de keuze om het rondje linksom of rechtsom te rijden, blijft de afstand en de te overbruggen hoogte natuurlijk hetzelfde, te weten circa 110 km en 2850 hm. De verschillen van de beklimmingen (inclusief hoogteprofiel-linkjes) zien er als volgt uit.
Originele route: tegen de klok in...Route andersom: met de klok mee...
- Mortirolo (vanuit Grosio): 15 km à 8,5%
- Gavia (vanuit Ponte di Legno): 18 km à 8%
En uiteraard beslis je gewoon zelf wat je gaat doen!
- Gavia (vanuit Bormio): 26 km à 5,5%
- Mortirolo (vanuit Monno): 11 km à 7,5%
- Bormio (vanuit Grosio): 23 km à 2%
Het lange stuk na de afdaling van de Gavia tussen Ponte de Legno en Monno was in licht dalende lijn. Andersom lijkt mij dit een heel vervelend stuk.
Ook de Mortirollo heeft in de voorlaatste km nog een stijging van 11%.
De 500 hoogtemeters naar Bormio waren aangenaam, mede doordat er een mooi fietspad van wel 20 km ligt.
Dag 2 rustig : Torre de Fraelle.
Wie heeft dat stuk van 22% in die route in dat dorpje in de route gestopt?
Als ik die nog eens zou rijden, zou ik na de afdaling Le Motte rechtsaf draaien, en een beetje verder linksaf. Dan doe je de officiële beklimming. Elke km staat een bord met gegevens van de volgende km: oa gemiddelde stijging. Best motiverend.
Wie heeft dat stuk van 22% in die route in dat dorpje in de route gestopt?
Als ik die nog eens zou rijden, zou ik na de afdaling Le Motte rechtsaf draaien, en een beetje verder linksaf. Dan doe je de officiële beklimming. Elke km staat een bord met gegevens van de volgende km: oa gemiddelde stijging. Best motiverend.
Vanochtend de Stelvio opgereden. Voor 8u vertrokken wegens de voorspelde regen vanmiddag (en het regent ook al). Het was ook nog heerlijk rustig met motorrijders en ander verkeer. Dat kwam pas echt op gang toen we bijna boven waren. Heerlijke klim, prachtige uitzichten. Mooi ook die wisselende landschappen onderweg. Laatste 4kms waren pittig maar te doen.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Dag 3:
Omdat ik mijn klimmersbenen nog niet gevonden had. Vertrokken we naar de Foscagno, omdat die een lager gemiddelde stijgingspercentage heeft. Er was heel veel autoverkeer op deze klim (misschien omdat de tunnel in Livigno gesloten is) en de klim wordt pas mooi na het dorpje San Carlo. Boven op de Foscagno pas beslist om de Eira er nog bij te pakken. Die is in die richting vrij kort.
Boven op die pas een bordje soep genuttigd in plaatselijk bar. Daar het (overmoedige) besluit genomen om de route 3 "Bernina" andersom te rijden. Ik had die route niet zo bestudeerd op voorhand, en daardoor was de Forcola pas een verassing. livigno ligt op 1800 hm en je klimt naar 2300 hm. De stijgingspecentage's vallen mee, maar we hadden de pech dat er een strakke tegenwind stond. We hebben het heen en weertje naar de Bernina pas niet gedaan. Daarna volgt een afdaling van 35 à 40 km naar Tirano. Vanaf Tirano volgen nog 30 stijgende km's, om 700 hm te overbruggen.
Is het aan te raden om de route in deze richting te rijden? In de andere (originele) richting zitten er meer km's met hoger stijigngspercentage. De klim naar de Forcola pas vanuit Tirano lijkt mij ellendig lang (in km's en in tijd). Je rit eindigt dan wel met een mooie afdaling, terwijl wij de laatste 2 uur nog moesten klimmen naar Bormio.
Omdat ik mijn klimmersbenen nog niet gevonden had. Vertrokken we naar de Foscagno, omdat die een lager gemiddelde stijgingspercentage heeft. Er was heel veel autoverkeer op deze klim (misschien omdat de tunnel in Livigno gesloten is) en de klim wordt pas mooi na het dorpje San Carlo. Boven op de Foscagno pas beslist om de Eira er nog bij te pakken. Die is in die richting vrij kort.
Boven op die pas een bordje soep genuttigd in plaatselijk bar. Daar het (overmoedige) besluit genomen om de route 3 "Bernina" andersom te rijden. Ik had die route niet zo bestudeerd op voorhand, en daardoor was de Forcola pas een verassing. livigno ligt op 1800 hm en je klimt naar 2300 hm. De stijgingspecentage's vallen mee, maar we hadden de pech dat er een strakke tegenwind stond. We hebben het heen en weertje naar de Bernina pas niet gedaan. Daarna volgt een afdaling van 35 à 40 km naar Tirano. Vanaf Tirano volgen nog 30 stijgende km's, om 700 hm te overbruggen.
Is het aan te raden om de route in deze richting te rijden? In de andere (originele) richting zitten er meer km's met hoger stijigngspercentage. De klim naar de Forcola pas vanuit Tirano lijkt mij ellendig lang (in km's en in tijd). Je rit eindigt dan wel met een mooie afdaling, terwijl wij de laatste 2 uur nog moesten klimmen naar Bormio.