Het grote domme vragen topic
Merci voor de uitleg.
Even moeten zoeken waar ik die ook al weer gekocht heb.
OP zich geen drama, want veel meer dan 1000-2000 km hebben ze niet meer in zich.
Heb ze nu afghaalld en een paartje Rubino Endurance opgelegd voor vuil weer.
Even moeten zoeken waar ik die ook al weer gekocht heb.
OP zich geen drama, want veel meer dan 1000-2000 km hebben ze niet meer in zich.
Heb ze nu afghaalld en een paartje Rubino Endurance opgelegd voor vuil weer.
Mantel gaat het even intern bekijken. Gisteren nog even wat betere foto's genomen.
De scheur/gleuf is echt over de gehele band. Als je wat plooit, zie je toch dat die al ene mm of twee diep is. Ik ga het niet riskeren.
De scheur/gleuf is echt over de gehele band. Als je wat plooit, zie je toch dat die al ene mm of twee diep is. Ik ga het niet riskeren.
Waarom zit in Europa de voorrem links, en de achterrem rechts? Bij een motor zit de voorrem rechts en rem je dus primair met de rechterhand, terwijl je dat bij een racefiets met links doet. Het heeft lang geduurd voor ik daar aan gewend was bij de racefiets.
Ook bij mijn stadsfiets zit de voorrem rechts. Waarom werkt het met een racefiets net andersom?
In de UK draaien ze de remmen bij een racefiets volgens mij om, waardoor de voorrem rechts zit.
Ook bij mijn stadsfiets zit de voorrem rechts. Waarom werkt het met een racefiets net andersom?
In de UK draaien ze de remmen bij een racefiets volgens mij om, waardoor de voorrem rechts zit.
In principe geen domme vraag.!
Maar vlgns mij komt het door het feit dat de schakelgroep aan de rechterkant van de fiets is gemonteerd waarbij men in eerste instantie met de achterderailleur is gaan schakelen en de bediening daarvan recht-toe-recht-aan op de buis aan de rechterkant heeft geplaatst. De voorderailleur werd daarna logischerwijs aan de linkerkant van de buis gemonteerd. Omdat men bij het combineren daarvan met de remmen uit is gegaan dat schakelen en remmen met dezelfde hand zou moeten gebeuren werd het voorrem links en achterrem rechts.
Maar vlgns mij komt het door het feit dat de schakelgroep aan de rechterkant van de fiets is gemonteerd waarbij men in eerste instantie met de achterderailleur is gaan schakelen en de bediening daarvan recht-toe-recht-aan op de buis aan de rechterkant heeft geplaatst. De voorderailleur werd daarna logischerwijs aan de linkerkant van de buis gemonteerd. Omdat men bij het combineren daarvan met de remmen uit is gegaan dat schakelen en remmen met dezelfde hand zou moeten gebeuren werd het voorrem links en achterrem rechts.
Laatst gewijzigd door Orlok op 01 okt 2021 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Maar hoe zat het dan voor de tijd dat we met geintegreerde schakelhendels fietsten? De 'goeie' oude dat we nog met buis commandeurs reden. Toen zat de voorrem toch ook al links, zonder dat daar echt noodzaak voor was.
Live fast; die young. mijn blog
Verstandige mensen zijn links (qua handen dan), en de voorrem is het belangrijkste. Dus volkomen logisch
Vlgns mij heeft dat te maken met het feit dat de rechterhand de meeste kracht heeft om te remmen. De eerste fietsen hadden een achteruittraprem welke met de voet werd bediend. Omdat er ook een voorrem noodzakelijk was werd er uit veiligheidsoverweging gekozen om deze te laten bedienen door de minst sterke hand n.l. de linker. Met een krachtige rechterhand bestaat het risico dat men over de kop slaat.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Jaren terug eens een Trek gekocht bij Salden.
Bij de eerste rit was het voor kopvrouw en mezelf flink schrikken: remmen 'omgekeerd' gemonteerd.
Dus vermoedelijk hadden ze ingekocht op de Britse markt.
We hebben dat snel laten wisselen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Waarom reden er in september zoveel mensen met lange mouwen en/of benen, terwijl het zelfs om 7u al 15 was op de koudste dag