Denk dat het idd dat is. Laat het ventiel minder rammelen.
Het grote domme vragen topic
Wat de helm betreft heb ik toch ook al ettelijke keren in de media een oproep gezien van spoedartsen die smeken om aub een helm te dragen. Je moet echt niet snel rijden om te vallen en een ernstig hoofdletsel te hebben. Je kan zelf stilstaand omvallen en knal op je hoofd vallen.
Ik herinner me iemand uit m'n buurt in m'n jeugd die net naast het voetpad stapte, viel op z'n hoofd en die kon het niet meer navertellen. Uiteraard een anekdote die niets bewijst, maar zeker met de moderne helmen is een helm dragen geen straf meer.
Ik herinner me iemand uit m'n buurt in m'n jeugd die net naast het voetpad stapte, viel op z'n hoofd en die kon het niet meer navertellen. Uiteraard een anekdote die niets bewijst, maar zeker met de moderne helmen is een helm dragen geen straf meer.
Laatst gewijzigd door hayes op 05 okt 2021 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Het staat als een paal boven water dat een helm veiliger is en altijd aan te raden. MAAR daarom moet je dat niet verplichten. (net zo min als een gordel in de auto verplicht moet zijn, motorpak ook niet)
We leven in een vrij land maar er zijn nog zoveel regeltjes en wetten geweest, om helemaal zot van te worden. Niemand gebruikt zijn gezond verstand nog, de wereld is compleet kapot geregeld!
We leven in een vrij land maar er zijn nog zoveel regeltjes en wetten geweest, om helemaal zot van te worden. Niemand gebruikt zijn gezond verstand nog, de wereld is compleet kapot geregeld!
Weet je wat een dode de maatschappij kost? Nog even los van het leed wat er mee gemoeid is.TL@ schreef: ↑05 okt 2021 20:45 Het staat als een paal boven water dat een helm veiliger is en altijd aan te raden. MAAR daarom moet je dat niet verplichten. (net zo min als een gordel in de auto verplicht moet zijn, motorpak ook niet)
Laat de gordeldracht nu net een ingreep zijn die eigenlijk nul komma nul moeite kost en die honderdduizenden, miljoenen levens gered heeft wereldwijd.
Ik heb enkele jaren gelden (weer een anekdote...) iemand vlak voor m'n neus zien vallen met de fiets. Geen helm. Die mens viel recht op z'n slaap. En hard.
Hij begon met een ongecontroleerd te schokken. Gelukkig waren er net twee fietsers in de buurt die verpleger bleken te zijn. Later gehoord dat die mens een serieuze hersenbloeding had. Dus altijd doe ik een helm aan, tenzij naar de bakker 500 m verder. En zelfs dan kan het gebeuren.
Vraag is dan of ik het wel zou doen indien verplicht....
edit: het strafst van al, één verpleger zeiden meteen tegen z'n vrouw (terwijl de andere nog bezig was met haar man op de grond): Zie je wel madam, altijd een helm dragen. Waarop mevrouw: Ja, maar ja, Dat's niet leuk,.. enz... #ongelooflijk
Ik heb enkele jaren gelden (weer een anekdote...) iemand vlak voor m'n neus zien vallen met de fiets. Geen helm. Die mens viel recht op z'n slaap. En hard.
Hij begon met een ongecontroleerd te schokken. Gelukkig waren er net twee fietsers in de buurt die verpleger bleken te zijn. Later gehoord dat die mens een serieuze hersenbloeding had. Dus altijd doe ik een helm aan, tenzij naar de bakker 500 m verder. En zelfs dan kan het gebeuren.
Vraag is dan of ik het wel zou doen indien verplicht....
edit: het strafst van al, één verpleger zeiden meteen tegen z'n vrouw (terwijl de andere nog bezig was met haar man op de grond): Zie je wel madam, altijd een helm dragen. Waarop mevrouw: Ja, maar ja, Dat's niet leuk,.. enz... #ongelooflijk
Weet je, iedereen permanent thuis houden, is nog veel veiliger.
Waar komt die enorme nood vandaan om anderen tegen zichzelf te beschermen? Als jij nou jij doet en ik doe mezelf, veel prettiger toch. (of vinden jullie iedereen te dom om voor zichzelf te zorgen? Denk er eens over na: dat is een "Self fulfilling prophecy" )
Waar komt die enorme nood vandaan om anderen tegen zichzelf te beschermen? Als jij nou jij doet en ik doe mezelf, veel prettiger toch. (of vinden jullie iedereen te dom om voor zichzelf te zorgen? Denk er eens over na: dat is een "Self fulfilling prophecy" )
Nee. Vertel!
Het leed ontken ik niet.
Het scheelt in ieder geval de nodige CO2, files, huisvesting.
(Hoewel ik op race en MTB altijd een helm draag en toch de niet helmdragers groet)
Niet zijken maar reiden !
Ergens snap ik de roep om de helmplicht wel.
Als er een helmplicht komt, dan stappen er minder mensen op de fiets.
Met als gevolg minder ongelukken, dus minder hoofdletsel.
Iedereen gelukkig.
(en het grote pluspunt, meer ruimte voor ons op het fietspad )
Als er een helmplicht komt, dan stappen er minder mensen op de fiets.
Met als gevolg minder ongelukken, dus minder hoofdletsel.
Iedereen gelukkig.
(en het grote pluspunt, meer ruimte voor ons op het fietspad )
Weet je hoeveel pensioen er dan niet meer hoeft te worden uitgekeerd ? Het kan wel eens geld opleveren. Als je fietsen veiliger wil maken kun je beter een maximum snelheid van 25 p/u invoeren en een verbod op fietsen in grote groepen. Zonder onderzoek durf ik te stellen dat dit veel meer bijdraagt aan het voorkomen van ernstig letsel bij fietsers. Grote snelle groepen leveren ook nog meer gevaar op voor anderen die daar niet om gevraagd hebben.NuitKor schreef: ↑05 okt 2021 21:19Weet je wat een dode de maatschappij kost? Nog even los van het leed wat er mee gemoeid is.TL@ schreef: ↑05 okt 2021 20:45 Het staat als een paal boven water dat een helm veiliger is en altijd aan te raden. MAAR daarom moet je dat niet verplichten. (net zo min als een gordel in de auto verplicht moet zijn, motorpak ook niet)
Zo'n verbod is echter ook niet iets waar de meeste racefietsers op zitten te wachten. Ik niet in ieder geval. Zonder plicht fietst schat ik meer dan 90% van de sportieve fietsers met helm. Een verplichting is helemaal niet nodig. De een wil 35 p/u in een grote groep fietsen met helm, de ander rustig peddelend 25 p/u zonder helm. Gun ieder zijn of haar ding.