Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2554
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
13 okt 2021 10:44
Ernie C. schreef: ↑13 okt 2021 09:56
Zoek je een showfiets of zoek je een racefiets?
Beiden, het oog wil immers ook wat. Anders reden we allemaal met een ongelakt frame...
Ernie C. schreef: ↑13 okt 2021 09:56Kleuren doen ze inderdaad maar matig en sommige modeljaren is het niet om aan te zien.
7 maten is tegenwoordig best goed.
Een logische geometrie, van klein te groot is helaas nog steeds geen gemeengoed. Wat dat betreft zet ik ze toch echt bij de bovenste 10 a 20%.
Te zware eigen merk zooi is min of meer standaard op iedere fiets. Wat dat betreft is de Synapse natuurlijk een topper. Die kun je nog ouderwets op dieet zetten voor een paar 100 euro. Bovendien is het frame qua of gewicht ook al een topper binnen het endurance segment.
Hoeveel punten je aan dergelijke zaken (maar b.v. ook aan merkbeleving en uiterlijk) gaat toekennen is te persoonlijk om een ranglijst te maken van meuk tot premium maar ik durf wel te stellen dat Cannondale nog steeds bovengemiddeld scoort bij de meeste mensen.
Uitpakken met een bepaalde geometrie is al lang verleden tijd. Een frame is geen rocket science. Bepaalde geo's kopiëren is kinderspel. Trouwens, nagenoeg elk merk heeft wel z'n verschillende geometrietoestanden. Van gewone, aero tot endurance, gravel en noem maar op frames. Cannondale scoort nog steeds bovengemiddeld omdat het nog steeds z'n naam mee heeft. maar daarom scoort het merk in de praktijk en realiteit niet per se meer bovengemiddeld. En tuurlijk is eigen zooi zelden lichtgewicht spul, dat zeg ik ook niet. Ik geef gewoon mee dat ze zelfs op dat vlak zich niet onderscheiden van de rest. Kijk, ik heb nog met talloze 'Handmade in USA' frames gereden. Ze waren toen innovatief en maakte high-end alu frames met de typische dikke buizen, gedremelde lasnaden en erg hoogwaardig en sterk lakwerk. Unieke dingen in fietsland. Nu is het simpelweg eenheidsworst met weinig keuze in kleuren en weinig innovatie. Dat is geen mening, dat is gewoon een vaststelling.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
13 okt 2021 11:04
Kiekeboe schreef: ↑13 okt 2021 09:16
daniel1975 schreef: ↑12 okt 2021 21:48
Welnee, S-M-L-XL is genoeg joh.
Wie heeft er 13 maten en 9 kleurenschema’s nodig….
De Pina-lovers
Hehehehe.... scherp
Maar serieus: ik word daar wel erg blij van. Val met mijn 179 heel vaak tussen M en L in, bij Pina is de keuze reuze. Helaas nog duurder geworden dan ze waren.
Maar als je toch in het 7~9K segment gaat shoppen is het natuurlijk triest dat je bij de meeste merken dan uit 1, hooguit 2 kleuren kunt kiezen. Doet Pina (of Colnaga) toch vreselijk goed.
Less is bore
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 16881
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
13 okt 2021 13:36
jakkel schreef: ↑13 okt 2021 10:44
Uitpakken met een bepaalde geometrie is al lang verleden tijd. Een frame is geen rocket science. Bepaalde geo's kopiëren is kinderspel. Trouwens, nagenoeg elk merk heeft wel z'n verschillende geometrietoestanden. Van gewone, aero tot endurance, gravel en noem maar op frames. Cannondale scoort nog steeds bovengemiddeld omdat het nog steeds z'n naam mee heeft. maar daarom scoort het merk in de praktijk en realiteit niet per se meer bovengemiddeld. En tuurlijk is eigen zooi zelden lichtgewicht spul, dat zeg ik ook niet. Ik geef gewoon mee dat ze zelfs op dat vlak zich niet onderscheiden van de rest. Kijk, ik heb nog met talloze 'Handmade in USA' frames gereden. Ze waren toen innovatief en maakte high-end alu frames met de typische dikke buizen, gedremelde lasnaden en erg hoogwaardig en sterk lakwerk. Unieke dingen in fietsland. Nu is het simpelweg eenheidsworst met weinig keuze in kleuren en weinig innovatie. Dat is geen mening, dat is gewoon een vaststelling.
Toch zie ik nog genoeg merken waarbij een fatsoenlijke grote maat ontbreekt, de reach van kleinste maat te lang is of waar b.v. ergens een rare sprong van stack of reach ergens in het midden van de tabel zit.
Innovatie bij racefietsen ligt voor 95% bij de onderdelenfabrikanten. Zoals ik al zei: het gaat voornamelijk om kinderachtige design features. Dat is ook nog voor 95% elkaar kopiëren.
Campagnolo Ultra Dork
-
Nee_Nee
- Forum-lid HC
- Berichten: 6866
- Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Nee_Nee
13 okt 2021 14:46
Ernie C. schreef: ↑13 okt 2021 13:36
Innovatie bij racefietsen ligt voor 95% bij de onderdelenfabrikanten. Zoals ik al zei: het gaat voornamelijk om kinderachtige design features. Dat is ook nog voor 95% elkaar kopiëren.
Daar ben ik volledig mee eens. Afgezien van geometrie is er maar weinig verschil tussen twee fietsen met de zelfde groepen
-
hayes
hayes
13 okt 2021 14:48
Bij een dure fiets speelt de look toch gewoon heel erg mee.
Ik lees hier steeds over de onderdelengroepen hoe mooi of lelijk ze wel zijn. Maar bij een frame van ettelijke duizenden euro's zou dat niet meespelen?
M"n Sup heeft de kabels mooi weggewerkt. Dat staat heel fijn.
Wat helemaal slordig oogt is dat de kabels aan de bovenzijde van de onderbuis het frame ingaan waardoor die altijd in een wat rare hoek staan. Dat oogt altijd heel slordig.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 16881
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
13 okt 2021 15:07
Natuurlijk spelen looks voor een groot gedeelte mee maar bij een mechanische groep gaan wat mij betreft kabelloop, voorkomen van cable rub en de eenvoud van het vervangen van de kabels mijlenver voor op de eventuele (on)zichtbaarheid van een stukje kabel.
Dat de moderne klant over een stukje kabel valt, is wat mij betreft een teken dat de marketingafdelingen donders goed weten dat de racefiets een grotendeels uitontwikkeld product is.
Op de MTB markt heb ik onvoldoende kijk met mijn stalen 27,5+ fiets die nog prima voldoet.
Qua (sportieve) stadsfietsen lijkt Cannondale mij wel aardig mee te kunnen in het premium segment.
Campagnolo Ultra Dork
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
13 okt 2021 15:29
De atb's van Cannondale dreven toch voor een groot deel op de marketing? (lefty)
Heel verhaal waarom het beter zou zijn door grotere lagers, etc, maar in the end gewoon een onhandig ding ivm speciale voornaaf.
Less is bore
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28011
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
13 okt 2021 16:24
Ernie C. schreef: ↑13 okt 2021 15:07
Natuurlijk spelen looks voor een groot gedeelte mee maar bij een mechanische groep gaan wat mij betreft kabelloop, voorkomen van cable rub en de eenvoud van het vervangen van de kabels mijlenver voor op de eventuele (on)zichtbaarheid van een stukje kabel.
Dat de moderne klant over een stukje kabel valt, is wat mij betreft een teken dat de marketingafdelingen donders goed weten dat de racefiets een grotendeels uitontwikkeld product is.
Op de MTB markt heb ik onvoldoende kijk met mijn stalen 27,5+ fiets die nog prima voldoet.
Qua (sportieve) stadsfietsen lijkt Cannondale mij wel aardig mee te kunnen in het premium segment.
Leuk dat dit voor jou geldt maar jij bent niet de gemiddelde consument. En daar verdien je het geld mee.
Als je 5k of meer uitgeeft aan een fiets wil je weggewerkte kabels. Of dat technisch gezien een goed idee is, is een heel andere discussie.
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2554
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
13 okt 2021 16:46
Ernie C. schreef: ↑13 okt 2021 13:36
Toch zie ik nog genoeg merken waarbij een fatsoenlijke grote maat ontbreekt, de reach van kleinste maat te lang is of waar b.v. ergens een rare sprong van stack of reach ergens in het midden van de tabel zit.
Innovatie bij racefietsen ligt voor 95% bij de onderdelenfabrikanten. Zoals ik al zei: het gaat voornamelijk om kinderachtige design features. Dat is ook nog voor 95% elkaar kopiëren.
Je praat wat naast de kern van de discussie, vind ik.
Een voorbeeld:
Een Cube Agree Dura Ace Di2 12-speed: 5.849 euro
https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... edncarbon/
Een Cannondale SS EVO Ultegra Di2 11-speed: 6.599 euro.
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... ra-di2-smu
Wat verrechtvaardigt de toch wel heel sterke meerprijs (zeker gezien het verschil in afmontage) van de Cannondale tegenover de Cube? De unieke geometrie, de superieure lakkwaliteit, het gewicht, de sterkte,...?
Laatst gewijzigd door
jakkel op 13 okt 2021 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
chris80
- Forum-lid
- Berichten: 1281
- Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49
chris80
13 okt 2021 16:49
Dat zijn allemaal zeer terechte, maar rationele punten. Maar fietsen worden toch vooral gekocht op emotie. En dat geldt natuurlijk voor veel meer luxe producten..
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 16881
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
13 okt 2021 19:50
havana schreef: ↑13 okt 2021 16:24
Leuk dat dit voor jou geldt maar jij bent niet de gemiddelde consument. En daar verdien je het geld mee.
Als je 5k of meer uitgeeft aan een fiets wil je weggewerkte kabels. Of dat technisch gezien een goed idee is, is een heel andere discussie.
Met de komst van de nieuwe Ultegra, krijgt alleen de 105 klant die kabels. Dat is nog niet echt de veeleisende doelgroep.
jakkel schreef: ↑13 okt 2021 16:46
Ernie C. schreef: ↑13 okt 2021 13:36
Toch zie ik nog genoeg merken waarbij een fatsoenlijke grote maat ontbreekt, de reach van kleinste maat te lang is of waar b.v. ergens een rare sprong van stack of reach ergens in het midden van de tabel zit.
Innovatie bij racefietsen ligt voor 95% bij de onderdelenfabrikanten. Zoals ik al zei: het gaat voornamelijk om kinderachtige design features. Dat is ook nog voor 95% elkaar kopiëren.
Je praat wat naast de kern van de discussie, vind ik.
Een voorbeeld:
Een Cube Agree Dura Ace Di2 12-speed: 5.849 euro
https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... edncarbon/
Een Cannondale SS EVO Ultegra Di2 11-speed: 6.599 euro.
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... ra-di2-smu
Wat verrechtvaardigt de toch wel heel sterke meerprijs (zeker gezien het verschil in afmontage) van de Cannondale tegenover de Cube? De unieke geometrie, de superieure lakkwaliteit, het gewicht, de sterkte,...?
Tegenover die Cube kun je nog een heleboel fietsen gaan zetten die veel te duur zijn. Die zullen wel snel uitverkocht zijn.
Ik ben het met beide eens dat Cannondale met de racefietsen de klant beter zou kunnen bedienen maar imho ligt dat meer aan de marketingafdeling en de mensen die de prijskaartjes mogen plakken dan aan de technici (op dat bb na).
Campagnolo Ultra Dork
-
Kiekeboe
- Forum-lid
- Berichten: 2521
- Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
- Locatie: West-Vlaanderen (B)
Kiekeboe
13 okt 2021 20:30
jakkel schreef: ↑13 okt 2021 16:46
Ernie C. schreef: ↑13 okt 2021 13:36
Toch zie ik nog genoeg merken waarbij een fatsoenlijke grote maat ontbreekt, de reach van kleinste maat te lang is of waar b.v. ergens een rare sprong van stack of reach ergens in het midden van de tabel zit.
Innovatie bij racefietsen ligt voor 95% bij de onderdelenfabrikanten. Zoals ik al zei: het gaat voornamelijk om kinderachtige design features. Dat is ook nog voor 95% elkaar kopiëren.
Je praat wat naast de kern van de discussie, vind ik.
Een voorbeeld:
Een Cube Agree Dura Ace Di2 12-speed: 5.849 euro
https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... edncarbon/
Een Cannondale SS EVO Ultegra Di2 11-speed: 6.599 euro.
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... ra-di2-smu
Wat verrechtvaardigt de toch wel heel sterke meerprijs (zeker gezien het verschil in afmontage) van de Cannondale tegenover de Cube? De unieke geometrie, de superieure lakkwaliteit, het gewicht, de sterkte,...?
De Cannondale SS hierboven mag iets duurder zijn dan de Cube Agree, omdat deze een "retro" 11sp Shimano Ultegra groep heeft. Terwijl de Cube het moet stellen met een gewone hedendaagse 12sp Di2 groep