Tubeless
Dat varieert, afhankelijk van de condities op het strand. Daarom max. maar misschien geeft de manometer dit minder goed aan bij lagere druk. Als ik de band veel lager in druk heb, ervaar ik (te)veel rolweerstand en voel ik elk hobbeltje op mijn velg.
Ik kan iig met bandendruk tussen de 1,3 en 1,6 bar op het strand prima uit de voeten (behalve als er veel mensen en shovels de boel omgeploegd hebben, en mensen die op een knol rijden ben ik ook niet zo blij mee).
Ik zit net boven de 1bar met rene herse antelope hill 55mm.
En soms laat ik er dan nog wat uitlopen als het hoog water is/mul zand.
Pomp ze op met de sks twentyniner pomp, grote nanometer en gaat tot 5 bar, dus ook lage waardes zijn goed te zien. (en grote pompbuis dus makkelijk veel volume in band te pompen)
En soms laat ik er dan nog wat uitlopen als het hoog water is/mul zand.
Pomp ze op met de sks twentyniner pomp, grote nanometer en gaat tot 5 bar, dus ook lage waardes zijn goed te zien. (en grote pompbuis dus makkelijk veel volume in band te pompen)
Nog niet lang mee in het tubeless verhaal.
De gravelbanden Schwalbe G-One allround (Dt Swiss C1800 wielset) bijgevuld met latex. Zonder probleem gewoon weer opgepompt.
Daarna wilde ik m'n Schwalbe One TLE (Elitewheels carbon setje) hetzelfde doen. Ik laat de lucht uit de band en ik hoor hem poppen. Hij komt bijna overal weer naar het midden. Op sommige plaatsen is de band zelf wat 'verfrommeld). Langs alle kanten kwam de latex er uit. Met een pomp weer op druk lukt dus helemaal niet meer. De fiets stond wel buiten dus misschien is het rubber te koud en stug?
Klinkt dit bekend?
De gravelbanden Schwalbe G-One allround (Dt Swiss C1800 wielset) bijgevuld met latex. Zonder probleem gewoon weer opgepompt.
Daarna wilde ik m'n Schwalbe One TLE (Elitewheels carbon setje) hetzelfde doen. Ik laat de lucht uit de band en ik hoor hem poppen. Hij komt bijna overal weer naar het midden. Op sommige plaatsen is de band zelf wat 'verfrommeld). Langs alle kanten kwam de latex er uit. Met een pomp weer op druk lukt dus helemaal niet meer. De fiets stond wel buiten dus misschien is het rubber te koud en stug?
Klinkt dit bekend?
Compressorbezitters kennen dit soort "problemen" niet. Ik ram altijd gewoon meteen de compressor erop. Hoppatee, de boel zit weer op z'n plek.
Het probleem is: banden rekken uit. Als ze nieuw zijn en je gebruikt TLR velgen, dan lukt oppompen met een vloerpomp prima. Maar eenmaal gebruikt, dan rekken de banden uit. En dan lukt het ineens niet meer of lastig met een vloerpomp.
Als je tubeless rijdt ontkom je IMHO niet aan een compressor. Natuurlijk kan je ook een tirebooster gebruiken, maar dat is zoveel bewerkelijker. Bovendien kan je bij sommige tireboosters het ventiel niet verwijderen en dat zou voor mij al een showstopper zijn.
Zo'n kleine Stanley silent compressor kost de wereld niet en werkt prima. En de prijs van zo'n ding is nauwelijks 2x die van een tirebooster, dus die keuze is wat mij betreft snel gemaakt.
Het probleem is: banden rekken uit. Als ze nieuw zijn en je gebruikt TLR velgen, dan lukt oppompen met een vloerpomp prima. Maar eenmaal gebruikt, dan rekken de banden uit. En dan lukt het ineens niet meer of lastig met een vloerpomp.
Als je tubeless rijdt ontkom je IMHO niet aan een compressor. Natuurlijk kan je ook een tirebooster gebruiken, maar dat is zoveel bewerkelijker. Bovendien kan je bij sommige tireboosters het ventiel niet verwijderen en dat zou voor mij al een showstopper zijn.
Zo'n kleine Stanley silent compressor kost de wereld niet en werkt prima. En de prijs van zo'n ding is nauwelijks 2x die van een tirebooster, dus die keuze is wat mij betreft snel gemaakt.
De vorige keer lukte het echter perfect toen ik van sealant switchte.
Ik hoop dat het te maken heeft met koude temperatuur buiten zodat de band een stuk minder soepel is dan bij 20°c?
Net de TLE gekocht omwille van het niet nodig hebben van compressor.
Zal m'n pa zaliger z'n compressor misschien toch eens 'lenen'
edit: even gaan checken (staat nu in garage). De band zat daarnet een beetje gewrongen. Beetje alsof je iets vaccum trekt. Dat is nu weg en de band ligt er weer beter op. Dus ik ga er van uit dat hij na uurtje in de living weer zal ploppen zoals het hoort met pomp.
Hoop ik
Ik hoop dat het te maken heeft met koude temperatuur buiten zodat de band een stuk minder soepel is dan bij 20°c?
Net de TLE gekocht omwille van het niet nodig hebben van compressor.
Zal m'n pa zaliger z'n compressor misschien toch eens 'lenen'
edit: even gaan checken (staat nu in garage). De band zat daarnet een beetje gewrongen. Beetje alsof je iets vaccum trekt. Dat is nu weg en de band ligt er weer beter op. Dus ik ga er van uit dat hij na uurtje in de living weer zal ploppen zoals het hoort met pomp.
Hoop ik
Ja, zowel @Philippos als mijn buurman hebben dit ding en dat lukt gewoon. Het vat is nog altijd heel veel groter dan een tirebooster
Ik heb zelf een 50L van Michelin overigens. Maakt wel een pokkeherrie haha.
@Lcsmet
Zo ééntje zonder vat gaat voor de racefiets wel werken is mijn ervaring. Ik had er zo eentje van Einhell. Maar voor MTB betwijfel ik het.
Ik heb zelf een 50L van Michelin overigens. Maakt wel een pokkeherrie haha.
@Lcsmet
Zo ééntje zonder vat gaat voor de racefiets wel werken is mijn ervaring. Ik had er zo eentje van Einhell. Maar voor MTB betwijfel ik het.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40392
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb een 24L compressortje en daar heb je ruimschoots genoeg aan. 2.6"ATB banden ook probleemloos, is eigenlijk nog soort van overkill.
Less is bore
Het verschilt per band/velg met een lichte compressor.
Conti terra speed en Pirelli H geen probleem,Vredenstein Aventura 44mm effe bommetje er op.
Pirelli en de Vredenstein blijven wel goed op druk,conti na 1 dag al bijpompen.
Conti terra speed en Pirelli H geen probleem,Vredenstein Aventura 44mm effe bommetje er op.
Pirelli en de Vredenstein blijven wel goed op druk,conti na 1 dag al bijpompen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.