Ja tot de verwarring begint te ontstaan als het merk groeit.
Dan komen er allerlei groeistrategen, marktanalisten, bedrijfskundigen, marketeers etc bij en dan weet niemand meer waar het ook alweer over ging.
Dat gaat het beleid zwabberen, nieuwe mensen komen en gaan, en dan weten medewerkers het niet meer, Die verwarring slaat over naar dealers en klanten en hup daar gaat je merk het putje in
Cannondale dacht ooit eens dat ze wel een motorfiets konden bouwen, Ze hadden immers kennis zat van terrein rijden en dus moest je ook wel een grote brommer kunnen bouwen. We weten allemaal hoe dat bijna verkeerd afliep.
Je ziet het ook in de discussie hier, Het bedrijf is van een vernieuwer verandert in een trage volger. Niet in staat om in te spelen op de wensen van de klanten (dealers en eindgebruikers). Ik weet niet of er nog een trouwe groep klanten is of dat ze het echt moeten hebben van éénmalige klanten. Die laatste groep is een dure klant want nieuwe klanten kosten een veelvoud van een bestaande klant (behouden).
Die stadsfietsen vond ik vroeger al wat vreemd maar oke. Toen kwamen de e-bikes en dat doen ze volgens mij wel goed.
Persoonlijk had ik voor die stadsfietsen en e-bikes een nieuw merk gelanceerd met een tijdje als pay off "by Cannondale". Er was misschien ooit een goed moment om een merk als Gazelle over te nemen en die op deze fietsen te plakken.
Wie weet gaat dat nu alsnog gebeuren want zoveel verschillende merken onder één dak die elkaar beconcurreren dat zullen consultants afraden.
Wie weet zitten we straks in hetzelfde schuitje als met de autoindustrie. Nog maar ±5 bedrijven die 95% van de markt in handen hebben. Dan weet je in ieder geval welke kant we met de innovatie en de prijzen op gaan.